Indie wchodzą na północny szlak

Indie zainteresowane są zakupem rosyjskich paliw, do ich transportu chcą uruchomić północny szlak.

Publikacja: 11.10.2024 18:33

Indie wchodzą na północny szlak

Foto: Rosatom

Rosja i Indie omówiły wspólne projekty budowy statków w Arktyce, poinformował rosyjski Rosatom po pierwszym spotkaniu grupy roboczej ds. współpracy na szlaku Morza Północnego, poinformowała agencja Interfax. 

Grupa spotkała się 10 października w New Delhi w Indiach. Delegacji narodowych przewodniczyli specjalny przedstawiciel Rosatomu ds. rozwoju Arktyki Władimir Panow oraz indyjski wiceminister portów, żeglugi i dróg wodnych Rajesh Kumar Sinha. 

Podczas spotkania omówiono cele rosyjsko-indyjskiego tranzytu ładunków Północnym Szlakiem Morskim oraz ewentualne szkolenie indyjskich marynarzy w zakresie żeglugi polarnej. Strony omówiły także projekt międzyrządowego memorandum o wzajemnym porozumieniu w sprawie współpracy w żegludze Północnym Szlakiem Morskim.

Czytaj więcej

Najlepsi w branży TSL nagrodzeni!

Indie uruchomiłyby w ten sposób alternatywny szlak morskich dostaw paliw. 

Ten rok będzie rekordowy dla Północnego Szlaku Morskiego. Centrum Logistyki Dalekiej Północy, 28 statków przepłynęło z Rosji do Chin i 10 pomiędzy portami rosyjskimi, zaś w drugą stronę 15 statków i do tego 26 jednostek z Chin do Rosji. 

Przepływ ładunków między Rosją a Chinami stanowi około 95 procent wszystkich rejsów na północnym szlaku. Z Rosji przetransportowały do Chin 2,3 mln ton (w tym 1,5 mln ton ropy), z Chin 0,1 mln ton, głównie kontenerów. Pięć kontenerowców rozładowano w Archangielsku, 3 w Petersburgu. 

Armator kontenerowy Nascent Arctic kontynuuje rozwój, po siedmiu rejsach w 2023 roku, w tym roku zorganizował już 14 rejsów łączących porty Rosji i Chin. 

Wielkość statków znacznie wzrosła, pojawiło się kilka kontenerowców Panamax, co stanowi znaczną zmianę w porównaniu z mniejszymi statkami dowozowymi używanymi podczas poprzednich rejsów próbnych. Sam statek Flying Fish 1 o wyporności 4843 TEU przewiózł przez Arktykę około 40 000 ton ładunku. 

Podczas 14 rejsów kontenerowce przetransportowały w obie strony 150 000 ton ładunku. Jest to skromna liczba w porównaniu z głównymi arteriami żeglugowymi, takimi jak Kanał Sueski, ale znaczny wzrost w przypadku żeglugi arktycznej w ciągu zaledwie kilku ostatnich lat. Pierwszy kontenerowiec przepłynął przez Arktykę zaledwie sześć lat temu, kiedy Maersk wysłał statek dowozowy Venta Maersk z Azji do Europy.

Czytaj więcej

W naczepach jazda w dół bez trzymanki

Rekord żeglugi kontenerowej na trasie północnej jest szczególnie godny uwagi, ponieważ tegoroczny sezon żeglugowy był krótszy ze względu na utrzymujący się lód morski w niektórych częściach Arktyki. 

Kilka statków (w tym co najmniej dwa kontenerowce i kilka tankowców) pozostaje na trasie, kończąc żeglugę przed zamknięciem sezonu w drugiej połowie października. 

Większość tonażu to paliwa z Rosji dla chińskich odbiorców. Jeżeli projekt Rosatom współpracy z Indiami okaże się sukcesem, na trasie północnej zrobi się gęsto od statków. 

W tym roku rosyjskie projekty naftowo-gazowe w regionie obejmą około 35–40 mln ton ładunków. Liczba ta podwoi się w ciągu najbliższych kilku lat, gdy nowe projekty, w tym ogromny zakład Vostok Oil, zostaną uruchomione.

Rosja i Indie omówiły wspólne projekty budowy statków w Arktyce, poinformował rosyjski Rosatom po pierwszym spotkaniu grupy roboczej ds. współpracy na szlaku Morza Północnego, poinformowała agencja Interfax. 

Grupa spotkała się 10 października w New Delhi w Indiach. Delegacji narodowych przewodniczyli specjalny przedstawiciel Rosatomu ds. rozwoju Arktyki Władimir Panow oraz indyjski wiceminister portów, żeglugi i dróg wodnych Rajesh Kumar Sinha. 

Pozostało 88% artykułu
Morski
Strajk dokerów w USA przełożony do stycznia
Morski
Rząd USA ostrzega armatorów, aby nie podnosili cen
Morski
Europa nie jest gotowa na strajk dokerów w USA
Morski
Strajki w Hamburgu opóźniły dostawy kontenerów
Morski
Eksplozja nie przysłoni faktu, że bieżący rok będzie dobry dla armatorów