W naczepach jazda w dół bez trzymanki

W Europie maleje popyt na naczepy, w globalnym rankingu europejscy producenci spadają, rosną amerykańscy i azjatyccy.

Publikacja: 10.10.2024 15:26

W naczepach jazda w dół bez trzymanki

GDDKiA

Foto: GDDKiA

We wrześniu polski rynek nowych naczep zmniejszył się o 30,8 proc. r/r. Rejestracje spadają już czternasty miesiąc z rzędu. We wrześniu zarejestrowano 1 270 tych pojazdów. W porównaniu z sierpniem rynek naczep wzrósł (+31,1 proc.; +301 szt.), podlicza Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego.

Naczepy w strefie spadków

Od początku roku rejestracje naczep były niższy od tego samego okresu 2023 roku o 32,9 proc. i osiągnęły 12 308 szt. (-6 024 szt.). Grupa nowych przyczep i naczep o DMC pow. 3,5 t osiągnęła 13 859 szt., mniej niż rok wcześniej (-6 300 szt., -31,5 proc.). 

Czytaj więcej

Najlepsi w branży TSL nagrodzeni!

W okresie styczeń-wrzesień w grupie przyczep i naczep pow. 3,5t, na pierwszym miejscu jest Schmitz Cargobull, który wydał 2 958 szt., czyli o 43% mniej niż przed rokiem (-2 184 szt.). Drugi był Krone z liczbą rejestracji 1 730 szt. i spadkiem o 52 proc. Trzeci na liście Wielton zarejestrował 1 695 szt., ze spadkiem o 42 proc. Czwarty jest Koegel który dostarczył klientom 1 392 pojazdów i jako jedyny z pierwszej piątki zanotował wzrost (+13 proc.), zaznacza PZPM w raporcie.

W ogólnym rankingu przyczep i naczep, według podrodzaju w pierwszych trzech kwartałach największą grupę stanowiły niezmiennie platformy i zabudowy skrzyniowe (w tym kurtynowe i skrzyniowe obejmujące również skrzyniowo-plandekowe – zgodnie z nazewnictwem danych rejestracyjnych). Przybyło ich razem 5 967 szt.; mniej o 41 proc. (-4 180 szt.) niż rok wcześniej. Ich udział to 43 proc. wobec 50 proc. w 2023 roku.

Na drugim miejscu w rankingu były wywrotki, których przybyło 2 830 szt. (-2 proc.). Zajmują 20 proc. rynku wobec 14 proc. rok wcześniej. 

Na trzecim miejscu wg. podrodzaju były furgony, których przybyło 2 596 szt. (-43 proc.). Zajmują one 19 proc. rynku, o 4 pkt. proc. mniej niż rok wcześniej. Wyróżniono wśród nich 1 175 izoterm (-25 proc.), 821 chłodni (-61 proc.) i 585 furgonów uniwersalnych (-34 proc.).

W całej grupie przyczep i naczep o DMC pow. 3,5 t, poza innymi, zarejestrowano także 497 cystern (-15 proc.). 

Przetasowania w światowym rankingu

Kryzys jakiego doświadczają przewoźnicy międzynarodowi odbił się także na dostawcach. Ucierpieli europejscy producenci naczep. Najostrzejsze spadki zaliczyli europejscy liderzy; produkcja Krone zmalała o 38 proc. (do 40,2 tys.), co skutkowało spadkiem z 3 na 6 pozycję, zaś Schmitz Cargobull zmniejszył produkcję o 35 proc. (do 40,6 tys.) i spadł jedno oczko, na 5 pozycję, wynika z rankingu sporządzonego przez magazyn Global Trailer. 

Czytaj więcej

Czy umowa dwustronna zakończy szykanowanie polskich przewoźników we Francji?

Wielton spadł z 10 na 12 pozycję rankingu największych na świecie producentów naczep, liczba wyprodukowanych przez niego naczep zmalała o 25 proc. do 19,6 tys. Kryzys przechodzi także turecki Tirsan Group, którego produkcja zmalała o 42 proc. do 11,8 tys. naczep, co uplasowało go na 13 pozycji. 

W pierwszej dziesiątce największych producentów naczep jest jeden z Chin (CIMC, który z wynikiem 106,2 tys. naczep otwiera zestawienie), 5 z USA, 2 z Niemiec i 2 z Brazylii.  

Na pozycji drugiej jest amerykański Hyundai Translead (75,5 tys. spadek o 9 proc.), przed Utility (48 tys., mniej o 4 proc.) i Great Dane (41 tys., spadek o 2 proc.). 

Produkcja amerykańskiej marki Soughton zmalała o 31 proc., ale wynik 34 tys. sztuk zapewnił jej ósmą lokatę. Na siódmej znalazł się amerykański Wabash z wynikiem 38,6 tys. naczep, co oznacza 26-procentowy spadek. 

Czytaj więcej

Przewoźnicy wydzierają sobie rynek, górą Litwini

Na dziewiątym miejscu uplasował się z wynikiem 33,2 tys. naczep brazylijski Randon, przed lokalnym konkurentem Fecchini (31,6 tys.) – obaj z 5-procentowym wzrostem produkcji. Jedenaste miejsce zajął amerykański Vanguard (23,5 tys., autorom raportu nie jest znana produkcja z wcześniejszego roku). 

We wrześniu polski rynek nowych naczep zmniejszył się o 30,8 proc. r/r. Rejestracje spadają już czternasty miesiąc z rzędu. We wrześniu zarejestrowano 1 270 tych pojazdów. W porównaniu z sierpniem rynek naczep wzrósł (+31,1 proc.; +301 szt.), podlicza Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego.

Naczepy w strefie spadków

Pozostało jeszcze 92% artykułu
Drogowy
Uwaga! Protest w Gorzycach przy A4
Materiał Promocyjny
Jak wygląda nowoczesny leasing
Drogowy
Jeśli nie nowe naczepy, to odnowione
Drogowy
Wschodnia Obwodnica Warszawy będzie projektowana od nowa
Drogowy
Policja uniemożliwiła przewoźnikom blokadę Szczecina
Materiał Partnera
Kroki praktycznego wdrożenia i operowania projektem OZE w wymiarze lokalnym
Drogowy
Przewozy TIR coraz popularniejsze w Chinach
Materiał Promocyjny
Suzuki Moto Road Show już trwa. Znajdź termin w swoim mieście