Reklama

Znika LPG z Rosji, ale ceny nie muszą wzrosnąć

Rośnie import LPG morzem, ważnymi dostawcami na polski rynek stają się Norwegia i Stany Zjednoczone.

Publikacja: 14.11.2024 20:00

Znika LPG z Rosji, ale ceny nie muszą wzrosnąć

Chemet

Foto: Chemet

Z początkiem 2025 roku wchodzi embargo na import LGP z Rosji. POGP podaje, że już w sierpniu zmniejszył się udział w strukturze importu mieszanki propan-butan (CN271119), najważniejszego produktu sprowadzanego dotąd z Rosji. Zwiększył się natomiast udział butanów (CN271113): ze średniego poziomu ok. 7-8% w ostatnim roku do blisko 15%.

Największy udział w imporcie w sierpniu miał propan (42,4%). 8% w strukturze importu mają nasycone węglowodory alifatyczne (w tym izobutan i n-butan), które zostały decyzją Rady Europejskiej wyłączone z sankcji. Oznacza to, że po efektywnym wejściu w życie sankcji na LPG z kierunku rosyjskiego ta frakcja będzie nadal mogła być sprowadzana ze wschodu. 

Czytaj więcej

REITy napędzą rynek magazynowy

Atrakcyjna cena gazu z Rosji 

W pierwszej połowie roku import z Rosji osiągnął 53 proc. udziału w całości, o 3 pp. więcej r/r. Branża tłumaczy wzrost udziałów atrakcyjną ceną rosyjskiego gazu, o jedną czwartą mniejszą od sprowadzanego z innych kierunków.

Dopiero w kolejnych miesiącach import z Rosji zmalał. W sierpniu przedsiębiorcy sprowadzili do Polski 75 tys. ton LPG pochodzenia rosyjskiego, gdy poprzednio miesięczny import z tego kraju przekraczał 110 tys. ton. 

Reklama
Reklama

POGP podlicza, że drugim największym dostawcą na rynek polski pozostaje od 2020 r. niezmiennie Szwecja (w sierpniu - 19,5%). Na trzecim miejscu z rekordowo wysokim udziałem 10% umocniła się Norwegia, która rozbudowuje zdolności eksportowe. 

POGP wskazuje, że rosyjskiego gazu nie zastąpi na polskim rynku jeden dostawca, a raczej zdywersyfikowane dostawy z Norwegii, Wlk. Brytanii, Niemiec, USA i innych kierunków. Zwłaszcza Stany Zjednoczone, zdecydowanie największy producent na świecie, dysponują obecnie nadwyżką gazu płynnego LPG, a w toku są nowe inwestycje, które umożliwią zwiększenie eksportu tego surowca od 2026 r.

Rośnie znaczenie morskiego transportu

Import gazu płynnego z Norwegii i USA wymaga dostosowania infrastruktury transportowej. Grupa Orlen zwiększa możliwości importowe LPG. „Przykładem tych działań jest trwająca rozbudowa Terminalu Gazu Płynnego w Szczecinie, która zwiększy możliwości importowe drogą morską oraz zdolności magazynowe LPG” wskazuje biuro prasowe koncernu w liście do redakcji Rzeczpospolitej. 

Na transport morski stawia także Grupa Unimot. W maju 2024 roku Unimot Paliwa wynajął terminal w Wilhelmshaven. Będzie do niego dostarczał paliwo gazowiec, wynajęty przez Unimot na 12 miesięcy w formule time charter, która obejmuje pełne zarządzanie statkiem. – Czarter gazowca stanowi istotny krok w rozbudowie naszego łańcucha dostaw, umożliwiając nam elastyczne reagowanie na nadchodzące zmiany rynkowe, w tym sankcje na import gazu LPG z Rosji. Dzięki temu Grupa Unimot zyskuje większą swobodę operacyjną, co przekłada się na ciągłość i bezpieczeństwo dostaw kluczowych surowców energetycznych do Polski – tłumaczy wiceprezes zarządu ds. handlowych Unimot Robert Brzozowski. 

Koleje nadal z dużym znaczeniem

Sprowadzanie LPG z Europy Zachodniej wymaga utrzymania floty wagonów kolejowych. „Grupa Orlen dysponuje kilkuset cysternami kolejowymi do przewozu gazów płynnych, w tym najnowocześniejszymi, umożlwiającymi optymalne i sprawne realizowanie przewozów LPG w kraju i za granicą” zapewnia biuro prasowe spółki. 

Czytaj więcej

Chińczycy przejmują przewozy europejskiego cargo
Reklama
Reklama

Grupa Orlen nie importuje gazu z Rosji od 2022 roku. „Zdecydowana większość LPG sprzedawanego przez koncern pochodzi z produkcji własnej w rafineriach w Polsce i na Litwie oraz importu z krajów Europy Zachodniej i Północnej.” Orlen Paliwa podkreśla, że od lat współpracuje z przewoźnikami, co umożliwia elastyczne pozyskiwanie dodatkowych ilości z importu, zgodnie z zapotrzebowaniem. 

Szybkie zbudowanie morskich zdolności transportowych sprawia, że, jak zauważa POGP, „oczekiwania dotyczące wzrostów cen autogazu w zimie mogły być przeszacowane i skutki embargo dla konsumentów będą mniejsze, niż pierwotnie oczekiwano.”  

Z początkiem 2025 roku wchodzi embargo na import LGP z Rosji. POGP podaje, że już w sierpniu zmniejszył się udział w strukturze importu mieszanki propan-butan (CN271119), najważniejszego produktu sprowadzanego dotąd z Rosji. Zwiększył się natomiast udział butanów (CN271113): ze średniego poziomu ok. 7-8% w ostatnim roku do blisko 15%.

Największy udział w imporcie w sierpniu miał propan (42,4%). 8% w strukturze importu mają nasycone węglowodory alifatyczne (w tym izobutan i n-butan), które zostały decyzją Rady Europejskiej wyłączone z sankcji. Oznacza to, że po efektywnym wejściu w życie sankcji na LPG z kierunku rosyjskiego ta frakcja będzie nadal mogła być sprowadzana ze wschodu. 

Pozostało jeszcze 84% artykułu
Reklama
Morski
Zmaleją rekordowe ceny wielkich masowców
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Morski
Arktyczna trasa chińskiej elektromobilności
Morski
Marne perspektywy dla przewoźników ładunków
Morski
Zmaleją zarobki armatorów
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Morski
Większe przeładunki, ale niskie ceny frachtów morskich
Materiał Promocyjny
Prawnik 4.0 – AI, LegalTech, dane w codziennej praktyce
Reklama
Reklama