Tankowce szarej floty bez ubezpieczenia

Komisja Europejska i Wielka Brytania walczą z szarą flotą tankowców szmuglująca rosyjską ropę i paliwo.

Publikacja: 17.12.2024 19:44

Tankowce szarej floty bez ubezpieczenia

Sovcomflot

Foto: Sovcomflot

W listopadzie przychody Rosji ze sprzedaży paliw kopalnych wynosiły 611 mln dol. dziennie, o 2 proc. mniej niż miesiąc wcześniej, wynika z danych Center for Research on Energy and Clean Air (CREA). Wpływy z eksportu ropy drogą morską zmalały o 6 proc. do 200 mln dol. Eksport produktów pozostał na niemienionym poziomie. 

Największym klientem na rosyjskie paliwa kopalne pozostają Chiny (40 proc. zakupów, wartych w listopadzie 5 mld euro), przed Turcją (24 proc. obrotów wycenianych na 3 mld euro) i Indiami (17 proc. obrotów, 2,1 mld euro). Na czwartym miejscu znalazły się Słowacja, Francja, Węgry, Austria i Hiszpania kupujące wyceniony na 1,8 mld euro gaz z rurociągu (46 proc. zakupów) i LNG (34 proc.). 

Czytaj więcej

Nadzór nad konkurencją ze wschodu

Tankowce i gazowce

CREA szacuje, że w listopadzie 35 proc. eksportu ropy i jej produktów dokonanych było przez tankowce drogą oficjalną, z narzuconym limitem cenowym, zaś reszta przez szarą flotę. W przypadku ropy 80 proc. była transportowana poza limitem cenowym. Na 369 tankowców przewożących rosyjskie paliwa lub ropę, 206 należało do szarej floty. 

W ramach 15 pakietu sankcji UE zaczęła walczyć z szarą flotą tankowców oraz gazowców z wysoka klasą lodową, zdolnych do nawigacji trasą północną. Niektóre z tych tankowców pływają pod flagą Singapuru i należą do firmy ze Zjednoczonych emiratów Arabskich. 

Unia Europejska nałożyła sankcje na kolejne 52 statki, co daje łącznie 79 jednostek. 

Brytyjski rząd nałożył sankcje na 20 tankowców (w tym Ocean Faye, Andaman Skies, oraz Mianzimu, z których każdy przetransportował w 2024 roku ponad 4 mln baryłek rosyjskiej ropy) oraz na firmy 2Rivers DMCC i 2Rivers Pte Ltd które pomagały omijać sankcje. 

Objęcie sankcjami nowych podmiotów to wynik wspólnej akcji służb Danii, Szwecji, Polski, Finlandii i Estonii. Po tej akcji brytyjskimi sankcjami objęte są 93 tankowce, które bezczynnie stoją zakotwiczone w pobliżu portów. 

Duńskie wsparcie jest niezbędne, ponieważ przez Cieśniny Duńskie przepływają tankowce z ropą wartą 60 mld dol., jak obliczał Bloomberg, co odpowiada 40 proc. rosyjskiego eksportu drogą morską. 

Bez ubezpieczenia 

Państwa pytają przepływające jednostki o ubezpieczenie. Przed wojną polisy wystawiały głównie zachodnie towarzystwa, wzajemnie reasekurując się na wypadek pokrycia kosztów wycieku ropy. Po wybuchu wojny ubezpieczenia wystawiane są przez rosyjskie firmy i – czego obawiają się unijne państwa – są one bezwartościowe. 

Czytaj więcej

Przewoźnicy jak kamikaze

Także USA rozważają nałożenie sankcji na armatorów transportujących rosyjską ropę. Amerykańska sekretarz skarbu Janet Yellen przyznała, że nie wyklucza obniżenia limitu cen rosyjskiej ropy, który od grudnia 2022 roku wynosi 60 dol. za baryłkę. 

W listopadzie chwilowa cena baryłki Urals zmalała o 2 proc. w stosunku do października, do 67,91 dol. 

Ceny tankowców, choć wysokie przez cały 2024 rok, zachwiały się w ostatnich tygodniach. Powodem jest malejący chiński popyt na ropę oraz niepewność co przyniesie prezydentura Trumpa. Specjalizująca się w wycenie statków firma Vessels Value podała, że w ostatnim miesiącu 20-letniu tankowiec klasy Suezmax (155 tys. dwt) został sprzedany za 28,82 mln dol., gdy spodziewana cena była o 8,9 proc. wyższa. Podobnie tankowiec klasy VLCC (281 tys. dwt) z 2000 roku został sprzedany nieujawnionemu chińskiemu armatorowi za 20,9 mln dol., gdy spodziewana cena była o 2 mln dol. większa. 

Morski
Chiny w europejskich portach: szansa czy pułapka?
Panel Transformacji Energetycznej
Czas na szeroką debatę o transformacji energetycznej
Morski
Wśród malejących stawek nadchodzi rewolucja w przewozach morskich
Morski
Chiński smok rozbudowuje flotę handlową
Morski
Ceny frachtów kontenerowych raczej nie spadną
Materiał Promocyjny
Rozwój duchowy i innowacyjne praktyki biznesowe: unikalna droga marki SYLVIA
Morski
Krok bliżej do terminalu kontenerowego w Świnoujściu
Materiał Promocyjny
Suzuki Moto Road Show już trwa. Znajdź termin w swoim mieście