To był dobry rok dla portów morskich

Rekordowe zyski i przeładunki, a w kolejnych latach także spore nakłady na rozbudowę portowego potencjału.

Publikacja: 09.01.2025 12:33

To był dobry rok dla portów morskich

Port Gdańsk

Foto: Port Gdańsk

Polskie porty morskie wypracowały sumie zysk netto 551 mln zł, czyli o 26 proc. większy niż w poprzednim roku. Dynamika wzrostu zysku netto Portu Gdańsk sięgnęła 24 proc. (do 263,9 mln zł), Portu Gdynia 32 proc. (do 140,2 mln zł), zaś Szczecin poprawił wynik o 23 proc. (do 147,7 mln zł).  

Stabilny był poziom przeładunków. Polskie porty przeładowały blisko 126 mln ton, nie wliczając węgla, którego w 2023 roku przeładowano w interwencyjnym imporcie blisko 20 mln ton, gdy w 2024 roku blisko 9 mln ton mniej. 

Rekord w kontenerach 

Kontenerów przeładowano rekordową liczbę 3 270 784 TEU (kontenerów 20-stopowych), o ponad 9 proc. więcej niż w 2023 roku. To najwyższy wynik w historii polskich portów, zanotowany po trzech latach spadków. Gdańsk zanotował blisko 10-procentowy wzrost, Gdynia 8-procentowy, Świnoujście ponad 11-procentowy. 

Czytaj więcej

Międzynarodowe przesyłki ciągną rynek kurierski

Sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Arkadiusz Marchewka uważa, że tak dobre wyniki są efektem rozwoju polskiej gospodarki. – Polskie porty są atrakcyjnym miejscem importu towarów do Europy. Terminale obsługujące ładunki nie tylko towary dla odbiorców w Polsce, ale i południowych sąsiadów – wskazuje sekretarz stanu. 

Podobnie ocenia powody wzrostu przemysł. – Polskie firmy nadal się rozwijają i każdy ma większe obroty dodatkowo trochę towaru wpłynęło jaki idzie w wschód – wymienia Sea Freight Country Manager Raben Sea & Air SE Dawid Graczyk.

Na inny aspekt wskazuje przewodniczący Polskiej Izby Spedycji i Logistyki Marek Tarczyński. – Przyczyny poszukiwałbym w ograniczeniu żeglugi przez Kanał Sueski i w konsekwencji mniejszej ilości kontenerów w portach Morza Śródziemnego, a w naszym kontekście w portach Adriatyku, jak Koper i Triest.  Próby aktywizacji dostaw do Słowacji i Czech powoli przynoszą efekty, ale nie w takiej skali.  Kontenerów ukraińskiego handlu zagranicznego jest mniej, choć zmieniła się struktura dostaw przez nasze porty. Zwiększyły się transporty koleją, bo graniczne protesty i blokady przewoźników i rolników dały się naszym portom we znaki również w przeładunkach zbóż. Ukraińcom udało się odblokować swoje czarnomorskie porty i żegluga kontenerowa powoli odżywa. Myślę, że mamy tu do czynienia z wyraźną sprzecznością interesów między branżą portowo-morską a przewoźnikami i rolnikami. Trochę jak z umową handlową z Mercosurem, która jest moim zdaniem korzystna dla spedycji i logistyki morskiej, bo zintensyfikuje łańcuchy dostaw w relacji Ameryka Pd – Europa – zauważa przewodniczący PISiL.

Duże inwestycje w porty

Marchewka podkreśla, że porty otrzymają w tym roku 2 mld zł na inwestycje, o 35 proc. więcej niż we wcześniejszym roku. W 2025 roku Szczecin otrzyma pogłębione akweny do 12 m przy nabrzeżach. 

Pod koniec grudnia zostało wydane pozwolenie na użytkowanie nabrzeży w porcie instalacyjnym w Świnoujściu, w tym roku MI zrealizuje drugi etap tego przedsięwzięcia. Rozpocznie się również budowa portu instalacyjnego w Gdańsku, mamy powozownie na budowę, która ruszy w tym roku. Ruszyły przygotowania do budowy portów serwisowych w Łebie, Ustce i Darłowie. Ruszyły realizacje na przebudowy wejść do tych portów i ich falochronów. 

Czytaj więcej

Wrocław i Łódź jak Londyn

W Porcie Gdańsk powstanie nowe stanowisko do przeładunku ropy. MI nadzoruje budowę kilometrowego pirsu, do którego dostarczone będą urządzenia elektrowni jądrowej. MI zwiększyło parametry ostatniego kilometra toru wodnego do portu w Elblągu o szerokości w dnie 36 m. Pozwoli ona na wpływanie bez holowników statków o długości 100 m. Zgodnie z harmonogramem toczą się prace przy budowie zewnętrznego terminala kontenerowego w Świnoujściu. 

Morski
Tankowce szarej floty bez ubezpieczenia
Morski
W przygotowaniu nowy tor podejściowy dla Świnoujścia
Morski
Sukces portów i terminali zależy od bliskich relacji z armatorami
Morski
Porty zapchane, towar będzie spóźniony
https://track.adform.net/adfserve/?bn=78448410;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Morski
Największy polski port ma 50 lat