OECD podlicza, że światowy handel towarami i usługami wzrósł w 2024 roku o 2,3 proc. i spodziewa się 3,3-procentowego wzrostu w tym roku. Udział Chin sięgnął 17 proc. według wstępnych danych chińskiej administracji celnej.
Ambicje Pekinu
Tylko w globalnym eksporcie Chiny mają 14,2-procentowy udział i od siedmiu lat są największym eksporterem świata. Ambicje Pekinu idą znacznie dalej, bowiem zamierza on także zająć czołowe miejsce w morskich usługach transportowych.
Czytaj więcej
Unijnym politykom nie udało się zmusić społeczeństw do przesiadki na elektryki. Teraz przygotowują grunt do nowych regulacji, które na pewno zwiększą koszty transportu.
Już pod koniec 2023 roku gazeta KPCh China Daily podkreślała, że pod względem tonażu brutto Chiny są od połowy sierpnia największym na świecie właścicielem statków, wyprzedzając Grecję. Chiny stały się liderem w światowym przeładunku ładunków portowych i kontenerów.
Przedstawiciel chińskiego Ministerstwa Transportu Gao Haiyun stwierdził, że transport morski obsługuje 95 procent chińskiego handlu zagranicznego. Chiny ustanowiły połączenia towarowe z ponad stu krajami.