We Francji sypią się kary dla polskich przewoźników

Służby francuskie bardzo pilnują przestrzegania przepisów o delegowaniu.

Publikacja: 07.05.2021 11:44

We Francji sypią się kary dla polskich przewoźników

Foto: logistyka.rp.pl

W 2020 roku służby francuskie przeprowadziły u przewoźników 163 kontrole zagraniczne dotyczące płacy minimalnej. Niemcy przeprowadzili 60 takich kontroli, Austriacy 15, a Włosi 9.

Czytaj więcej w: Przewoźników czeka gwałtowny wzrost kosztów wynagrodzeń kierowców

Kontrole prowadzone są za pośrednictwem francuskiego przedstawiciela, a funkcjonariusze domagają się szybkiego dostarczenia obowiązkowej dokumentacji, która jest przechowywana w firmie, w tym: umów o pracę (w j. francuskim), kalkulacji wynagrodzeń za pracę, rejestrów przepracowanych godzin, dokumentów potwierdzających wypłatę wynagrodzeń za pracę. Kierowca musi mieć w kabinie samochodu zaświadczenie o delegowaniu, umowę o pracę w j. francuskim oraz dokument A1. – Przebieg kontroli ma znaczenie. Każdy kierowca musi wiedzieć jakie dokumenty powinien mieć w ciężarówce. Kontrola na drodze ma wpływ jak będzie wyglądała kontrola listowana. Jeśli kierowca jest niezorientowany lub co gorsza agresywny, nie ma nawet telefonu do przedstawiciela, funkcjonariusze podejrzewają złamanie prawa i usztywniają swoją postawę – zauważa mecenas Agnieszka Murawska-Martinez z kancelarii Move.

Zaświadczenie o delegowaniu musi być sprzed kontroli, ponieważ na każdym zaświadczeniu wydrukowanym w systemie SIPSI widoczna jest godzina. – Wydrukowane po kontroli jest nieważne. Brak dokumentacji grozi karą 4 tys. euro, a niekompletna dokumentacja to 1,5 tys. euro kary – przypomina Murawska-Martinez.

Czytaj więcej w: Kierowcy przebierają w ofertach pracy

Dodaje, że najczęściej problemem podczas kontroli jest przekroczenie terminów udostępnienia dokumentacji, niekompletnie wypełniony list przewozowy CMR (np. brak podpisu kierowcy, niekompletne dane lub ich zmiana w CMR), przekroczona liczba operacji kabotażowych.

Mecenas z kancelarii Move zaznacza, że operacje kabotażowe kontrolowane są za pomocą listów przewozowych CMR oraz tachografów. Stąd za niezapisanie symbolu państwa na wydruku tacho grozi grzywna d o 1500 euro.

Czytaj więcej w: Belgia skarży Pakiet Mobilności

Dużym problemem dla przedsiębiorców jest prawidłowe przygotowanie biuletynów płacowych, pasków wypłat, czytelnych dla służb kontrolnych. – Biuletyny powinny być wypisane ze stawką brutto za godzinę, okres w jakim kierowca jechał we Francji, który obejmuje całe delegowanie, łącznie z pracą w nocy i wynagrodzeniem dodatkowym. Mamy z tym problemy. Kary sięgają 2 tys. euro – ostrzega prawniczka z kancelarii Move.

W 2020 roku służby francuskie przeprowadziły u przewoźników 163 kontrole zagraniczne dotyczące płacy minimalnej. Niemcy przeprowadzili 60 takich kontroli, Austriacy 15, a Włosi 9.

Czytaj więcej w: Przewoźników czeka gwałtowny wzrost kosztów wynagrodzeń kierowców

Pozostało 88% artykułu
Legislacja
Ministerstwo Infrastruktury chce harmonogramów pracy kierowcy
Legislacja
Śmieci zalewają zachodnią Polskę
Legislacja
Nowe zasady wynagrodzeń kierowców nie do przyjęcia
Legislacja
Będą wyższe kary za przemyt imigrantów
Legislacja
Ekologiczne regulacje sparaliżują transport?