6 lat za przemyt narkotyków

Przewoźnicy mają problem z przemytem narkotyków z Hiszpanii. Tracą ciężarówki, a kierowcy trafiają do więzień.

Publikacja: 10.05.2021 17:35

6 lat za przemyt narkotyków

Foto: Fot. GDDKiA

Znalezienie narkotyków w przewożonym ładunku oznacza zajętą przez policję ciężarówkę, kierowcę w areszcie i wielomiesięczną, kosztowną dla przedsiębiorcy obronę przed oskarżeniem o przemyt. Chodzi o przewozy z Hiszpanii. – Jest problem z narkotykami, tak jak wcześniej był z przemytem papierosów – przyznaje działający we Francji mecenas Władysław Lis.

Obowiązki kierowcy

Podaje przykład transportu 32 palet pomarańczy. W jednej z palet francuska policja znalazła narkotyki. Kierowca nie ma możliwości sprawdzenia co znajduje się w paletach i nie odpowiada za to, co w nich się znajduje. Kierowca odpowiada tylko za aspekt zewnętrzny i liczbę palet lub innych jednostek ładunku. – Zdarzyło się, że nawet pięknie zapakowane maszyny miały narkotyki – przypomina Lis.

Czytaj więcej w: Pandemia nie zniechęciła rabusiów

Są wypadki, gdy kierowca nie ma najmniejszego pojęcia że wiezie trefny towar. – Konwencja CMR jednoznacznie określa obowiązki kierowcy w czasie załadunku oraz jaka odpowiedzialność na niego spada. Kierowca musi sprawdzić ładunek (rodzaj oraz ilość towaru) z listem przewozowym. Jeżeli nie ma uwag, to znaczy że przyjął do wiadomości zapisy listu przewozowego i wszystko się zgadza. Jeśli coś jest nie tak, kierowca powinien wpisać adnotację na każdym z trzech oryginałów CMR oraz na kopi listu – opisuje radca prezesa Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych Tadeusz Wilk.

Czytaj więcej w: Koniec z wwożeniem do Polski śmieci

Zaznacza, że zdarza się, że kierowca otrzymuje od załadowcy polecenie podstawienia samochodu pod rampę i otrzymuje zakaz wejścia do magazynu. – W takiej sytuacji kierowca nie jest w stanie powiedzieć co mu załadowano. Takie zachowanie wymaga wpisu do listu przewozowego. Wystarczy zdanie „Załadowano samochód bez mojej obecności” – wyjaśnia Wilk.

Liczy się każdy szczegół

Jeżeli kierowca zaniedba tych czynności, ma kłopot. – Musi dokonywać cudów, aby udowodnić swoją niewinność – przyznaje mecenas. Podkreśla, że CMR musi być bez zarzutu, podobnie jak zlecenie na przewóz, informacja skąd bierze towar, kiedy i ile.

Ułatwieniem w dowiedzeniu niewinności kierowcy są także na pozór szczegóły. Kierowca nie może mieć wielu aparatów telefonicznych. Policja uważa, że jeden z nich służy do kontaktu z przestępcami. – Podejrzane są ładunki na telefon. Cały proces odbioru przesyłki musi być na piśmie. Jeśli kierowca nie potrafi wskazać magazynu, to jest przegrany, podobnie, gdy magazyn wygląda na podejrzany, jest w jakimś nieciekawym miejscu – zaznacza mecenas Lis.

Czytaj więcej w: We Francji sypią się kary dla polskich przewoźników

Zaznacza, że odbieranie towaru (nawet 2-3 palet) przy drodze, jest przesłanką do ukarania. Trzy lata więzienia to minimum, zazwyczaj kierowcy, którym prokurator dowiódł winę spędzają 5-6 lat w więzieniu – opisuje prawnik.

Przypomina, że podczas śledztwa kontakt z kierowcą jest niemożliwy. Procesy są przeprowadzane w 48 godzin i w takich przypadkach konieczny jest szybki kontakt z adwokatem. Wyjątkowo udaje się uzyskać odroczenie na miesiąc.

Sprawy o przemyt postępują błyskawicznie i sąd często konfiskuje samochód i ładunek. Często władze nie czekają na argumenty oskarżonego, tylko sprzedają samochód. – Dlatego należy unikać podejrzeń o kłopoty finansowe. Z automatu przesyłane są pytania do polskiej policji czy firma nie popadła w kłopoty finansowe – ostrzega mecenas.

Znalezienie narkotyków w przewożonym ładunku oznacza zajętą przez policję ciężarówkę, kierowcę w areszcie i wielomiesięczną, kosztowną dla przedsiębiorcy obronę przed oskarżeniem o przemyt. Chodzi o przewozy z Hiszpanii. – Jest problem z narkotykami, tak jak wcześniej był z przemytem papierosów – przyznaje działający we Francji mecenas Władysław Lis.

Obowiązki kierowcy

Pozostało 89% artykułu
Legislacja
Ministerstwo Infrastruktury chce harmonogramów pracy kierowcy
Legislacja
Śmieci zalewają zachodnią Polskę
Legislacja
Nowe zasady wynagrodzeń kierowców nie do przyjęcia
Legislacja
Będą wyższe kary za przemyt imigrantów
Legislacja
Ekologiczne regulacje sparaliżują transport?