Znikające Eurowiniety

Niemcy przewodniczący w II półroczu unijnym gremiom usunęły po cichu z porządku obrad propozycję nowego europejskiego myta od ciężarówek Eurowiniety. Producenci samochodów: Scania i Volvo oraz organizacje ekologów zażądały przywrócenia poboru tych opłat.

Niemiecki resort transportu potwierdził, że z porządku obrad władz Unii usunięto plan utworzenia Eurowiniety, która karałaby pojazdy emitujące dużo spalin i zachęcała do kupowania bardziej ekologicznych pojazdów.

Czytaj więcej w: Już za pół roku e-Toll zastąpi ViaToll

Decyzja Niemców wynikała z obaw o dodatkowe koszty działalności firm w trudnych czasach, ale likwiduje zachętę dla firm transportowych, by unowocześniały swój tabor. To z kolei może wpłynąć na spadek sprzedaży samochodów ciężarowych, więc skłoniło producentów i ekologów do interweniowania w unijnej radzie ministrów transportu – pisze Reuter.
„Brak umieszczenia kwestii Eurowiniety w porządku obrad 28 września rady ministrów transportu UE, za prezydencji Niemiec, jest wysoce niepokojący” – stwierdzili sygnatariusze pisma do tej rady. „Reforma Eurowinety jest decydującym instrumentem dotyczącym inwestowania przez producentów pojazdów i przewoźników ładunków, umożliwiając przejście w transporcie na niską albo zerową emisję spalin” – dodali producenci Scania i Volvo, organizacje ekologów Natuur&Milieu i Transport and Environment oraz stowarzyszenie europejskich spedytorów ładunków CLECAT.

Czytaj więcej w: Pandemia kosztowała przewoźników drogowych ponad 550 mld euro

Producenci ciężarówek, spedytorzy oraz grupy ekologów domagają się wprowadzenia jednolitych zasad opłat drogowych w EU. Wdrożeniu miał służyć Pakiet Mobilności I, KE planowała, że opłata będzie uzależniona od przejechanego dystansu oraz klasyfikacji pojazdu pod względem czystości spalin.

Czytaj więcej w: Ranking TSL 2020

Przeciw wprowadzeniu opłat drogowych uzależnionych od odległości protestowały Szwecja i Finlandia, które obawiają się, że taki system obciąży zbyt wysokimi opłatami społeczności zlokalizowane daleko od centrów gospodarczych.

Koncerny samochodowe niepokoją się czy znajdą popyt na drogie modele z napędami alternatywnymi. Eurowinieta byłaby doskonałym narzędziem zmuszającym do sięgnięcia po zeroemisyjne pojazdy.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Diesle znikną ze sprzedaży

Od 2040 roku samochody ciężarowe napędzane silnikami wysokoprężnymi znikną ze sprzedaży. Europejscy producenci samochodów ...

Pandemia kosztowała przewoźników drogowych ponad 550 mld euro

Międzynarodowa Unia Transportu Drogowego IRU szacuje, że pandemia zmniejszyła przychody światowej branży transportu drogowego ...

Rekord przychodu Poczty Polskiej. Miliard na kurierce

Poczta Polska przekroczyła barierę miliarda złotych przychodu z obsługi rynku e-handlu. Rok 2019 był ...

Magazyny w małych miastach

Coraz więcej mniejszych miast, takich jak Lublin, Kielce, Częstochowa czy Konin przyciąga inwestycje magazynowe. ...

Polscy naukowcy przygotują rewolucyjne opakowanie do e-zakupów

Rozpoczęły się prace nad projektem e-Pack, którego celem jest opracowanie kompleksowego ekosystemu tzw. inteligentnych ...

Przewoźnicy rozhulali się z zakupami

Importerzy samochodów użytkowych zanotowali bardzo dobry początek lipca. W pierwszych dziesięciu dniach lipca rejestracje ...