Znikające Eurowiniety

Niemcy przewodniczący w II półroczu unijnym gremiom usunęły po cichu z porządku obrad propozycję nowego europejskiego myta od ciężarówek Eurowiniety. Producenci samochodów: Scania i Volvo oraz organizacje ekologów zażądały przywrócenia poboru tych opłat.

Niemiecki resort transportu potwierdził, że z porządku obrad władz Unii usunięto plan utworzenia Eurowiniety, która karałaby pojazdy emitujące dużo spalin i zachęcała do kupowania bardziej ekologicznych pojazdów.

Czytaj więcej w: Już za pół roku e-Toll zastąpi ViaToll

Decyzja Niemców wynikała z obaw o dodatkowe koszty działalności firm w trudnych czasach, ale likwiduje zachętę dla firm transportowych, by unowocześniały swój tabor. To z kolei może wpłynąć na spadek sprzedaży samochodów ciężarowych, więc skłoniło producentów i ekologów do interweniowania w unijnej radzie ministrów transportu – pisze Reuter.
„Brak umieszczenia kwestii Eurowiniety w porządku obrad 28 września rady ministrów transportu UE, za prezydencji Niemiec, jest wysoce niepokojący” – stwierdzili sygnatariusze pisma do tej rady. „Reforma Eurowinety jest decydującym instrumentem dotyczącym inwestowania przez producentów pojazdów i przewoźników ładunków, umożliwiając przejście w transporcie na niską albo zerową emisję spalin” – dodali producenci Scania i Volvo, organizacje ekologów Natuur&Milieu i Transport and Environment oraz stowarzyszenie europejskich spedytorów ładunków CLECAT.

Czytaj więcej w: Pandemia kosztowała przewoźników drogowych ponad 550 mld euro

Producenci ciężarówek, spedytorzy oraz grupy ekologów domagają się wprowadzenia jednolitych zasad opłat drogowych w EU. Wdrożeniu miał służyć Pakiet Mobilności I, KE planowała, że opłata będzie uzależniona od przejechanego dystansu oraz klasyfikacji pojazdu pod względem czystości spalin.

Czytaj więcej w: Ranking TSL 2020

Przeciw wprowadzeniu opłat drogowych uzależnionych od odległości protestowały Szwecja i Finlandia, które obawiają się, że taki system obciąży zbyt wysokimi opłatami społeczności zlokalizowane daleko od centrów gospodarczych.

Koncerny samochodowe niepokoją się czy znajdą popyt na drogie modele z napędami alternatywnymi. Eurowinieta byłaby doskonałym narzędziem zmuszającym do sięgnięcia po zeroemisyjne pojazdy.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Blokady granic dla ciężarówek

Pomimo unijnych apeli o niezamykanie granic dla samochodów ciężarowych, takie blokady są wprowadzane. Zrzeszenie ...

Unia przygotowuje dla przedsiębiorców uproszczenia w rejestracji

Dzięki platformie Jednolity Portal Cyfrowy (JPC) urzędy z różnych krajów UE wymienią się informacjami ...

Krok w kierunku Pakietu Mobilności

Kolejny trilog w sprawie Pakietu Mobilności już 12 grudnia. Kolejna tura trójstronnych negocjacji nad ...

Lotnicze przewozy ładunków nadal drogie

Pozostają tylko kosztowne czartery, a linie lotnicze nie spuszczają cen. Według Flight Radar24 liczba ...

MAN na kolejne 20 lat

  Nowe regulacje dotyczące bezpieczeństwa biernego kierowców ciężarówek, wprowadzenie napędów alternatywnych i coraz bogatsze ...

Cień brexitu nad przewoźnikami

Nie wiadomo, jak będzie wyglądał i kiedy nastąpi brexit. Firmy logistyczne przygotowane są na ...