Już za pół roku e-Toll zastąpi ViaToll

W listopadzie KAS rozpocznie testy nowego systemu poboru opłat e-Toll, który zastąpi ręczny pobór opłat na odcinkach dróg zarządzanych przez GDDKiA.

Publikacja: 25.09.2020 12:24

Już za pół roku e-Toll zastąpi ViaToll

Foto: Nowy system oparty na rozwiązaniach satelitarnych powinien docelowo pozwolić na likwidację punktów poboru opłat, czyli bramek / fot. ViaTOLL

W drugim kwartale 2021 roku e-Toll i ViaToll będą funkcjonowały równolegle. 1 lipca 2021 roku zakończy działalność system ViaToll. W systemie e-Toll kierowcy będą mogli płacić myto darmową aplikacją na urządzenia mobilne. Pod koniec 2021 roku zastąpi ona ręczny pobór myta na odcinkach autostrad zarządzanych przez GDDKiA (A2 Konin-Stryków i A4 Wrocław-Sośnica).

Ministerstwo Finansów przewiduje, że w późniejszych latach e-Toll będzie fakultatywnie wykorzystywany do poboru myta na drogach zarządzanych przez koncesjonariuszy. – e-Toll pozwoli na pobór myta bez zatrzymywania się – podkreśla szefowa KAS Magdalena Rzeczkowska.

Czytaj więcej w: Za rok posypią się kary za ViaToll

Pełnomocnik Ministra Finansów ds. Informatyzacji Przemysław Koch zapewnia, że aplikacja będzie prosta w obsłudze. – Osoby, które nie mają urządzeń mobilnych będą mogły opłacić myto kupując wirtualny lub papierowy bilet, np. na stacji paliw lub MOP – zaznacza Koch.

e-Toll dla przewoźników od pierwszego kwartału

Próby systemy rozpoczną się w listopadzie i będą prowadzone początkowo własnymi siłami. W drugim kroku w testach wezmą udział wybrani przewoźnicy. Już w pierwszym kwartale 2021 roku przewoźnicy będą mogli płacić myto używając systemu e-Toll.

Czytaj więcej w: Pandemia kosztowała przewoźników drogowych ponad 550 mld euro

Firmy transportowe opłacą myto biletem, aplikacją mobilną lub jednostką pokładową (OBU), która zostanie dopuszczona do obrotu przez wpisanie do rejestru prowadzonego przez MF. Przedsiębiorcy już wypowiedzieli się, że bilet i aplikacja są niepraktyczne. Uważają, że rząd zmusza przewoźników do zakupu drogich urządzeń pokładowych. – We wszystkich krajach te urządzenia są wynajmowane za kaucją, na dodatek w sytuacji wykreślenia urządzenia z rejestru MF przewoźnik traci pieniądze i zagrożony jest karą za brak uiszczenia myta. Ministerstwo przerzuciło całe ryzyko na przewoźników – uważa prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych Jan Bucek.

Resort wskazuje, że przedsiębiorcy mają możliwość wyboru. Ministerstwo wymaga w warunkach technicznych, aby OBU umożliwiało łączność dwustronną, a koszty transmisji zawarte będą w cenie urządzenia.

Czytaj więcej w: Ekspresówki dotrą do granicy państwa

ZMPD przypomina, że podobny system, użytkowany na Węgrzech jest bardzo awaryjny i charakteryzuje się największą wśród znanych systemów liczbą reklamacji. – Urządzenia stosowane na Węgrzech są najtańsze, o słabych parametrach technicznych – podkreśla Buczek.

Miliardowa oszczędność dla MF

Koch zaznacza, że z czasem dla przewoźników udostępniona będzie czwarta możliwość opłaty myta, poprzez urządzenia EETS. Odpowiednie urządzenia pokładowe zawierają oprogramowanie, pozwalające rozliczać myto z opłatą z dołu. Jest ona dostępna tylko dla przedsiębiorstw o solidnej sytuacji finansowej.

Czytaj więcej w: Autostradowy finisz GDDKiA

Uniknięcie przez resort finansów konieczności zakupu i dzierżawy użytkownikom urządzeń pokładowych to dla Skarbu Państwa oszczędność blisko miliarda złotych.

Wysokości kar za brak opłaty myta pozostaną bez zmian. Wiceminister Rzeczkowska zaznacza, że koszty przygotowania e-Toll oraz wydatki operacyjne systemu są mniejsze niż w przypadku wykorzystania zewnętrznego dostawcy. MF skorzystało m.in. z pracy własnej spółki Aplikacje Krytyczne oraz Instytutu Łączności.

W drugim kwartale 2021 roku e-Toll i ViaToll będą funkcjonowały równolegle. 1 lipca 2021 roku zakończy działalność system ViaToll. W systemie e-Toll kierowcy będą mogli płacić myto darmową aplikacją na urządzenia mobilne. Pod koniec 2021 roku zastąpi ona ręczny pobór myta na odcinkach autostrad zarządzanych przez GDDKiA (A2 Konin-Stryków i A4 Wrocław-Sośnica).

Ministerstwo Finansów przewiduje, że w późniejszych latach e-Toll będzie fakultatywnie wykorzystywany do poboru myta na drogach zarządzanych przez koncesjonariuszy. – e-Toll pozwoli na pobór myta bez zatrzymywania się – podkreśla szefowa KAS Magdalena Rzeczkowska.

Pozostało 82% artykułu
Przewozy
Na drodze do zrównoważonego łańcucha dostaw
Materiał Promocyjny
Co czeka zarządców budynków w regulacjach elektromobilności?
Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Boom eksportowy polskiej żywności: czy trend będzie trwały?
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach