Ekspresówki dotrą do granicy państwa

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosi w tym roku przetargi wartości 15 mld zł. Na budowach drogowych Generalnej Dyrekcji pracuje 1,5 mln osób. Najwięcej funduszy skierowanych jest na budowę dróg ekspresowych.

Publikacja: 14.09.2020 20:21

Ekspresówki dotrą do granicy państwa

Foto: logistyka.rp.pl

Ekspresówki uzupełnią autostradowe połączenia Polski z siecią dróg europejskich. Dla portów morskich ważne są drogi S3 i S1, które dotrą do granicy z Czechami i Słowacją.

Południowa granica

Do granicy ze Słowacją poprowadzi droga S1, znajdująca się w VI korytarzu Transeuropejskiej Sieci Transportowej, łączącej kraje basenu Morza Bałtyckiego z krajami Europy Południowej. Położona na terenie województwa śląskiego łączy Pyrzowice z granicą ze Słowacją w Zwardoniu. Przedłużeniem drogi ekspresowej S1 na południe od granic Polski jest słowacka autostrada D3 relacji Żylina – Skalite.

Czytaj więcej w: Ranking TSL 2020

W realizacji jest pięć zadań (S1 Pyrzowice-Podwarpie, Oświęcim – Dankowice, Dankowice – Suchy Potok, odcinek Przybędza – Milówka (tzw. obejście Węgierskiej Górki, Podwarpie – Dąbrowa Górnicza)o łącznej długości 53 km. W przetargu jest jedno zadanie Kosztowy – Oświęcim o długości 15 km. Planowana data oddania do ruchu ostatnich odcinków S1 to II kw. 2024 r.  

Prowadzone są również prace budowlane na S3 (długość docelowa – 471 km), która połączy porty w Szczecinie z południową granicą z Czechami. Docelowa długość tego odcinka S3 wyniesie 34 km.

W realizacji jest osiem zadań, w tym na północy: Świnoujście – Dargobądz, Dargobądz – Troszyn, obwodnica Brzozowa wraz z odcinkiem Brzozowo – Miękowo, Miękowo – Rzęśnica. Odcinki na południu to: Bolków – Kamienna Góra Północ, Kamienna Góra Północ – granica państwa, Polkowice Północ (Kaźmierzów) – Lubin Północoraz kontynuacja odcinka S3/A6, czyli rozbudowa węzła Kijewo, o łącznej długości 107 km. Planowana data oddania do ruchu ostatnich odcinków S3 to II kw. 2024 r.

Przejścia na wschodzie

Budowana droga ekspresowa S17 Warszawa – Hrebenne tworzy ciąg trasy europejskiej E372 i połączy aglomerację warszawską z Lubelszczyzną i poprowadzi dalej w kierunku Lwowa. Jej długość docelowa wyniesie 282 km.

Czytaj więcej w: Volvo z tabletem

W realizacji są trzy zadania (węzeł Lubelska, węzeł Lubelska – węzeł Zakręt i obwodnica Tomaszowa Lubelskiego) o łącznej długości ok. 15,5 km. W przygotowaniu są dwa zadania od Drewnicy do w. Warszawa Wschód oraz dziewięć zadań od Piask do Hrebennego o łącznej długości 135 km. Planowana data oddania do ruchu ostatnich odcinków to II kwartał 2026 r.  

Droga ekspresowa S19 zaplanowana została od przejścia granicznego z Białorusią w Kuźnicy Białostockiej, przez bliskie sąsiedztwo Białegostoku i dalej na południe przez Lublin aż do granicy ze Słowacją w Barwinku. Długość docelowa to 596 km.

W realizacji jest 13 zadań (Lublin – Niedrzwica Duża, Niedrzwica Duża – Kraśnik, Kraśnik Północ – Kraśnik Południe, Kraśnik Południe – Janów Lubelski, Janów Lubelski Północ – Janów Lubelski Południe, Janów Lubelski Południe – Lasy Janowskie, Lasy Janowskie – Zdziary, Zdziary – Rudnik nad Sanem, Rudnik nad Sanem – Nisko Południe, Nisko Południe – Podgórze, Podgórze – Kamień, Kamień – Sokołów Małopolski Północ, Rzeszów Południe – Babica) o łącznej długości 139 km.

Czytaj więcej w: Polscy inspektorzy gotowi na eCMR

W trakcie przetargu jest dziewięć zadań (Kuźnica – Sokółka Północ, Krynice – Dobrzyniewo – Białystok Zachód, Białystok Zachód – Białystok Księżyno, Białystok Księżyno – Białystok Południe, Białystok Południe – Ploski, Ploski – Haćki, Haćki – Bielsk Podlaski Zachód, Bielsk Podlaski Zachód – Boćki, Lubartów Północ – Lublin) o łącznej długości 133 km. Planowana data oddania do ruchu to II kw. 2026 r.

W przygotowaniu są trzy zadania od Sokółki do Krynic, trzy zadania od m. Boćki do Chlebczyna, odcinek granica woj. podlaskiego i mazowieckiego – Łosice – granica woj. mazowieckiego i lubelskiego, sześć odcinków od granicy woj. lubelskiego do Lubartowa oraz sześć zadań w województwie podkarpackim od Babicy do Barwinka. Łączna długość to 275 km, a planowane lata realizacji to 2021 – 2026.

Ciągi komunikacyjne

GDDKiA kończy budowę odcinków drogi ekspresowej S2 – Południowej Obwodnicy Warszawy. W realizacjitrzy zadania (od węzła Puławska do węzła Lubelska) o łącznej długości 18,5 km.

Czytaj więcej w: „Profesjonalni kierowcy” po raz piąty

Do końca 2020 roku Generalna planuje udostępnić kierowcom dwa odcinki POW o łącznej długości 13,9 km (od węzła Lubelska do węzła Przyczółkowa, łącznie z nowym mostem na Wiśle).Planowana data oddania do ruchu ostatniego odcinka Południowej Obwodnicy Warszawy to II kw. 2021 r.

Droga ekspresowa S5 (długość docelowa 487 km) stanie się jednym z kluczowych ciągów komunikacyjnych na poziomie europejskim. W realizacji jest sześć zadań (Ornowo – Wirwajdy, Szubin Północ – Żnin Północ, Bydgoszcz Opławiec – Bydgoszcz Błonie oraz kontynuacje Nowe Marzy – Świecie Południe, Świecie Południe – Bydgoszcz Północ) o łącznej długości 93,2 km. Planowana data oddania do ruchu ostatniego odcinka to II kw. 2023 r.

W przygotowaniu jest przedłużenie S5 o długości 85 kilometrów od połączenia z autostradą A1 koło Grudziądza do Ostródy, gdzie S5 połączy się z drogą ekspresową S7. W przygotowaniu jest także zadanie Sobótka (S8) – Bolków (S3) o łącznej długości 50 km, a przewidziane lata realizacji to 2020-2030.

Czytaj więcej w: Samochód bez kierowcy. Branża szykuje się na rewolucję

Trwa budowa S7 na północ od Warszawy, tj. od granicy woj. warmińsko-mazurskiego i mazowieckiego do obwodnicy Płońska. Długość docelowa S7 wyniesie 685 km. Realizacja ekspresowej siódemki trwa również na południe od Warszawy (w. Lotnisko) do Grójca na Mazowszu oraz w woj. małopolskim na odcinkach Moczydło – Miechów oraz Szczepanowice – Kraków (w. Nowa Huta).

W realizacji jest 13 zadań (Napierki – Mława, Mława – Strzegowo, Strzegowo – Pieńki, Pieńki – Płońsk, Załuski – Modlin, Modlin – Czosnów, Warszawa (w. Lotnisko) – Lesznowola, Lesznowola – Tarczyn Północ, Tarczyn Północ – początek obwodnicy Grójca, Moczydło (gr. woj. świętokrzyskiego i małopolskiego) – Miechów, Szczepanowice – Widoma, Widoma – Kraków (w. Nowa Huta), Naprawa – Skomielna Biała) o łącznej długości 175 km.

W przetargu są dwa zadania (Miechów – Szczepanowice oraz Siedlin – Załuski) o łącznej długości 17 km.

Dłuższe drogi ekspresowe

W przygotowaniu są jeszcze dwa zadania (Czosnów – Kiełpin, Kiełpin – Warszawa (S8) o łącznej długości 22 km.Planowana data oddania do ruchu ostatnich odcinków to 2025 rok.

Dodatkowo trwają prace przygotowawcze do budowy drogi klasy GP (na parametrach S) na odcinku DK7 od Rabki Zdrój do Chyżnego (granica państwa).

Natomiast realizację wydłużenia drogi S8 GDDKiA podzieli na krótsze odcinki: Kłodzko – Ząbkowice, Ząbkowice – Łagiewniki, Łagiewniki – Wrocław (Magnice) o łącznej długości 87 km.

Na początku września Generalna Dyrekcja złożyła wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) dla odcinka Łagiewniki – Wrocław (Magnice). Następnie planuje złożyć wniosek o DŚU na odcinek środkowy, a jako trzeci  złożony zostanie wniosek dotyczący odcinka Ząbkowice – Kłodzko. Planowana data oddania do ruchu to 2027 r.

Ekspresówki uzupełnią autostradowe połączenia Polski z siecią dróg europejskich. Dla portów morskich ważne są drogi S3 i S1, które dotrą do granicy z Czechami i Słowacją.

Południowa granica

Pozostało 97% artykułu
Przewozy
Na drodze do zrównoważonego łańcucha dostaw
Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Boom eksportowy polskiej żywności: czy trend będzie trwały?
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach