Logistyka zwrotów w Żabce

Rzeszowski startup Maas Loop przy wsparciu GS1 Polska uruchomił program pilotażowy „Zielona Odnowa” w 120 sklepach Żabka w Bydgoszczy.

Publikacja: 11.04.2023 10:42

Logistyka zwrotów w Żabce

Foto: GS1 Polska

Klienci sieci mają możliwość oddawania jednorazowych opakowań po napojach. Mogą je zwracać bezpośrednio u sprzedawców lub w EKOmatach, czyli urządzeniach do selektywnej zbiórki odpadów.

EKOmaty przyjmują plastikowe butelki PET o pojemności do 2 l oraz metalowe puszki o pojemności do 1 l. W zamian za butelki i puszki klienci Żabki są nagrodzeni bonusowymi punktami lojalnościowymi w aplikacji Żappka, czyli tzw. żappsami – otrzymują 50 żappsów za każde zwrócone opakowanie. Ze zbiórki wykluczone są opakowania po napojach mlecznych.

Czytaj więcej

Wyścigi w nocnych ekspresach

Przyjmowane są opakowania po napojach również spoza asortymentu sieci Żabka. Wrzucane do EKOmatu butelki oraz puszki nie muszą być umyte, ale powinny być czyste – bez zawartości czy śladów silnych zabrudzeń. Najważniejsze, żeby na opakowaniu dało się odczytać kod kreskowy oraz numer GTIN, gdyż na tej podstawie jest ono rozpoznawane przez EKOmat. – Niewielkie sklepy, które chcą być częścią systemu kaucyjnego, borykają się z dwoma podstawowymi wyzwaniami: brakiem dostępnej przestrzeni między półkami oraz wysoką ceną samych urządzeń do automatycznej zbiórki. Nasz, najmniejszy na rynku kaucjomat rozwiązuje oba te problemy. Dodatkowo segreguje odpady, zmniejsza ich objętość do 80% oraz poprzez możliwość połączenia z aplikacją sklepu zwiększa zaangażowanie klientów – wyjaśnia CEO Maas Loop Paweł Ciesielski. 

Polskie rozwiązanie ma szanse stać się częścią systemu depozytowo-refundacyjnego, który już w tym roku zostanie wdrożony w 17 krajach Unii Europejskiej. Prace nad wdrożeniem krajowego systemu kaucyjnego trwają już rok. Zgodnie z jego założeniami opakowaniami podlegającymi zwrotowi kaucji byłyby butelki z tworzyw sztucznych do objętości 3 l, aluminiowe puszki do objętości 1 l oraz butelki szklane wielokrotnego użytku do objętości 1,5 l. 

Obowiązek rozliczenia się z klientami z kaucji za opakowania będą miały sklepy o powierzchni większej niż 200 metrów kwadratowych. Mniejsze placówki będą mogły dołączyć dobrowolnie. 90% detalistów nie podlega lub nie będzie podlegać wymogom odbioru. 

Detaliści, którzy nie będą zbierać opakowań od klientów, stracą co najmniej 15% przychodów, co widoczne jest na rynkach, na których DRS został już wdrożony. W Europie od 2018 roku obowiązują przepisy wymagające selektywnej zbiórki opakowań plastikowych, a w niektórych krajach Europy Zachodniej, np. w Holandii i Słowacji, praktyczne rozwiązania działają z powodzeniem od lat. – W obecnych systemach kaucyjnych ogromną rolę odgrywają standardy GS1, przede wszystkim identyfikatory GTIN i GLN – zaznacza ekspertka ds. Standardów GS1 w GS1 Polska Hanna Walczak. 

Czytaj więcej

Czy Polregio będzie pierwszą ofiarą Komisji Europejskiej?

GS1 Polska pracuje nad Cyfrowym Paszporcie Produktowym i systemie kaucyjnym, wykorzystując doświadczenia ze 150 krajów, w których działa GS1. System depozytowo-kaucyjny oparty o standardy GS1 działa w Niemczech od 21 lat. – Najnowsze wdrożenia systemu depozytowo-kaucyjnego opartego o standardy GS1 miały miejsce w zeszłym roku w Szkocji i Słowacji. Wierzymy, że nie warto wyważać otwartych drzwi do cyrkularnej gospodarki. Wystarczy skorzystać ze sprawdzonych rozwiązań, które z powodzeniem funkcjonują w innych krajach od wielu lat – podkreśla menedżer ds. komunikacji, PR & ESG w GS1 Polska dr Marta Szymborska.

Produkty i Usługi
Nowy Jork stawia na… automaty paczkowe
Produkty i Usługi
W tym roku ruszą kurierskie przesyłki do Anglii
Produkty i Usługi
Logistyka e-commerce rośnie trzy razy szybciej niż rynek kontraktowy
Produkty i Usługi
Poczta Polska powalczy o drobnicowe przesyłki
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Produkty i Usługi
Internetowe sklepy podbijają nowe rynki, ale rosną zwroty