Według Statisty wartość zwróconych zamówień e-handlu na świecie stanowiły w ub.r. 10,6 proc. całego rynku wycenianego na 3,6 bln dol., zaś w rynku e-mody 9szacowanym na 0,8 bln dol.) odsetek zwrotów sięgnął 17,5 proc.
W przypadku krajów UE, których wartość zwrotów sięgnęła 9 proc. rynku e-handlu wycenianego na 400 mld dol., a w przypadku ubrań nawet ponad 16 proc. rynku wartego blisko 112 mld dol. Dla Polski udział zwrotów przekroczył 8 proc. w rynku wycenianym na 14,5 mld dol. zaś dla ubrań udział zwrotów wyniósł 15,8 proc. w rynku wartym 3,4 mld dol.
Czytaj więcej
Odbiorcy i nadawcy morskich przesyłek muszą przygotować się na słone dopłaty spowodowane atakami na Morzy Czerwonym.
Problem zwrotów będzie narastać wraz z rozwojem rynku. Według danych PWC w 2027 roku prognozowana wartość rynku e-commerce w kraju wzrośnie do nawet 187 mld zł.
Klienci zwracają 20-30% produktów kupionych z okazji Świąt Bożego Narodzenia i Black Friday. – Dla wielu platform e-commerce jest to problem trudny do rozwiązania, ponieważ bardzo często możliwość łatwego i bezpłatnego zwrotu jest jednym z głównych powodów, dla którego klienci w ogóle decydują się na zakup online. Warto więc do niego podchodzić ostrożnie – mówi zarządzający fintechem Mokka Daniel Malinowski.