Europejska Usługa Poboru Opłaty Elektronicznej (EETS) jest aktywna od 17 października 2022 roku. Od tej daty świadczona jest przez jednego akredytowanego dostawcę, firmę Telepass.
Ministerstwo Finansów podało, że w okresie styczeń-listopad 2023 r. wartość wpływów przekazanych do KFD z tytułu usługi EETS w systemie SPOE KAS wynosi 10,16% w stosunku do wartości wszystkich wpływów przekazanych w tym okresie do KFD.
Czytaj więcej
Rakietowy ostrzał statków już podwoił ceny transportu kontenera z Azji do Europy i to nie koniec złych wiadomości dla importerów i nadawców.
Prawdopodobnie ten odsetek będzie rósł, bowiem w Belgii, gdzie EETS działa od 2016 roku, ponad 60 proc. opłat pobranych jest przy pomocy EETS. W Niemczech udział EETS przekroczył 20 proc. – Niemcy zakładają, że najpóźniej do 2024 roku udział EETS przekroczy 50 proc. i może sięgnąć 55 proc. W przypadku Francji na autostradach koncesyjnych wszystkie płatności pojazdów powyżej 3,5 tony dokonywane są poprzez EETS. To jedyny system i takie było założenie – przyznaje prezes Association of Electronic Toll and Interoperable Service Ewa Conewa.
Płatność z dołu
Powodem popularności jest łatwość i bezpieczeństwo płatności. – Dla przewoźnika udogodnieniem jest jedno urządzenie. Standardem stał się samochód z urządzeniem EETS i na koniec 2023 roku w naszym systemie było 20 domen (pod pojęciem domena kryje się kraj i np. tunel), czyli praktycznie cała Europa. Wszyscy przenoszą się na europejskie jedno urządzenie – wskazuje dyrektor Sekcji Serwisowej ZMPD Radosław Jerka.