Jedno urządzenie do opłat myta coraz popularniejsze

Po roku od wprowadzenia w Polsce usługi EETS, opłacony jest dzięki niej co dziesiąty kilometr.

Publikacja: 05.01.2024 12:43

Jedno urządzenie do opłat myta coraz popularniejsze

Foto: KAS

Europejska Usługa Poboru Opłaty Elektronicznej (EETS) jest aktywna od 17 października 2022 roku. Od tej daty świadczona jest przez jednego akredytowanego dostawcę, firmę Telepass. 

Ministerstwo Finansów podało, że w okresie styczeń-listopad 2023 r. wartość wpływów przekazanych do KFD z tytułu usługi EETS w systemie SPOE KAS wynosi 10,16% w stosunku do wartości wszystkich wpływów przekazanych w tym okresie do KFD. 

Czytaj więcej

Ceny transportu kontenerów poszybowały w górę

Prawdopodobnie ten odsetek będzie rósł, bowiem w Belgii, gdzie EETS działa od 2016 roku, ponad 60 proc. opłat pobranych jest przy pomocy EETS. W Niemczech udział EETS przekroczył 20 proc. – Niemcy zakładają, że najpóźniej do 2024 roku udział EETS przekroczy 50 proc. i może sięgnąć 55 proc. W przypadku Francji na autostradach koncesyjnych wszystkie płatności pojazdów powyżej 3,5 tony dokonywane są poprzez EETS. To jedyny system i takie było założenie – przyznaje prezes Association of Electronic Toll and Interoperable Service Ewa Conewa. 

Płatność z dołu

Powodem popularności jest łatwość i bezpieczeństwo płatności. – Dla przewoźnika udogodnieniem jest jedno urządzenie. Standardem stał się samochód z urządzeniem EETS i na koniec 2023 roku w naszym systemie było 20 domen (pod pojęciem domena kryje się kraj i np. tunel), czyli praktycznie cała Europa. Wszyscy przenoszą się na europejskie jedno urządzenie – wskazuje dyrektor Sekcji Serwisowej ZMPD Radosław Jerka. 

Dla międzynarodowych przewoźników drogowych urządzenia EETS są bardzo wygodne, ponieważ Europę łączy ponad 200 000 kilometrów płatnych dróg, mostów i tuneli, zarządzanych przez 140 różnych firm i agencji rządowych. Dzięki EETS opłaty można uiścić jednym urządzeniem. 

Na podstawie umowy zawartej z Szefem Krajowej Administracji Skarbowej, dostawca EETS przejmuje część zadań w zakresie poboru opłaty. Dostawca zapewnia urządzenie pokładowe OBU, niezbędne do naliczenia oraz pobrania należnej opłaty za przejazd. Rozliczenie opłat odbywa się pomiędzy użytkownikiem OBU a dostawcą EETS oraz pomiędzy dostawcą EETS a Szefem KAS. Wyjaśnia on wszelkie spory z operatorem EETS i to dostawca usługi EETS płaci ewentualne kary. 

EETS nie jest jedyną usługą płatności z dołu, bowiem podobną usługę oferują operatorzy kart flotowych. Resort podał, że w okresie styczeń-listopad 2023 r. wartość wpływów przekazanych do KFD z tytułu poboru opłat z wykorzystaniem kart flotowych w systemie SPOE KAS wynosi 4,34% w stosunku do wartości wszystkich wpływów e-TOLL przekazanych w tym okresie do KFD. 

Czytaj więcej

Protest na polsko-ukraińskiej granicy nadal trwa

Usługa z dyrektywy

Europejska Usługa Opłaty Elektronicznej (ang. European Electronic Toll Service, EETS) to określona unijną dyrektywą z 2004 roku usługa umożliwiająca opłacenie przejazdu w państwach Unii Europejskiej posiadających elektroniczne systemy poboru opłat. Kierowca decydujący się na usługę EETS zawiera umowę z jednym wybranym przez siebie dostawcą EETS, korzysta tylko z jednego urządzenia pokładowego (tzw. OBU, które obsługuje wszystkie technologie: DSRC, GNSS, GSM-GPRS i ANPR), posiada jedno konto użytkownika oraz otrzymuje jedną fakturę za wszystkie przejazdy.

EETS oferowane jest od 2016 roku, wdrożone zostało w: Austrii, Belgii, Hiszpanii, Francji, Niemczech, Włoszech, Portugalii. W 2021 roku do tej listy doszła Szwajcaria, w 2022 roku doszły Polska, Czechy, Słowacja i Słowenia. 

Światowy rynek elektronicznego poboru myta wyceniany był w 2022 roku na 8,3 mld dol., a do 2026 roku spodziewany jest średnio 6,5-procentowy roczny wzrost do 11,4 mld dol., szacuje firma Markets and Markets. 

Czytaj więcej

PKP IC pobiło rekord przewozów

Jeden z liderów rynku, należący do Atlantii Telepass notuje ponad 7 mld euro przychodów i wyceniany jest na 2 mld euro. Należący do grupy Vinci francuski Axxes ma 1 mld euro przychodów. Najmłodszy konkurent to Toll4Europe GmbH, założony 7 kwietnia 2017 roku przez T-Systems, Daimler Truck, DKV i Shell. 

Europejska Usługa Poboru Opłaty Elektronicznej (EETS) jest aktywna od 17 października 2022 roku. Od tej daty świadczona jest przez jednego akredytowanego dostawcę, firmę Telepass. 

Ministerstwo Finansów podało, że w okresie styczeń-listopad 2023 r. wartość wpływów przekazanych do KFD z tytułu usługi EETS w systemie SPOE KAS wynosi 10,16% w stosunku do wartości wszystkich wpływów przekazanych w tym okresie do KFD. 

Pozostało 91% artykułu
Systemy IT
GenAI w logistyce to raczej przyszłość niż rzeczywistość
Systemy IT
Nadchodzi cyberlogistyka
Systemy IT
Po Łodzi jeździ się najwolniej
Systemy IT
Przewoźnicy nie zwrócili ponad milion urządzeń pokładowych viaToll
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Systemy IT
Szkoda zmarnować taki ładny kryzys