Jedno urządzenie do opłat myta coraz popularniejsze

Po roku od wprowadzenia w Polsce usługi EETS, opłacony jest dzięki niej co dziesiąty kilometr.

Publikacja: 05.01.2024 12:43

Jedno urządzenie do opłat myta coraz popularniejsze

Foto: KAS

Europejska Usługa Poboru Opłaty Elektronicznej (EETS) jest aktywna od 17 października 2022 roku. Od tej daty świadczona jest przez jednego akredytowanego dostawcę, firmę Telepass. 

Ministerstwo Finansów podało, że w okresie styczeń-listopad 2023 r. wartość wpływów przekazanych do KFD z tytułu usługi EETS w systemie SPOE KAS wynosi 10,16% w stosunku do wartości wszystkich wpływów przekazanych w tym okresie do KFD. 

Czytaj więcej

Ceny transportu kontenerów poszybowały w górę

Prawdopodobnie ten odsetek będzie rósł, bowiem w Belgii, gdzie EETS działa od 2016 roku, ponad 60 proc. opłat pobranych jest przy pomocy EETS. W Niemczech udział EETS przekroczył 20 proc. – Niemcy zakładają, że najpóźniej do 2024 roku udział EETS przekroczy 50 proc. i może sięgnąć 55 proc. W przypadku Francji na autostradach koncesyjnych wszystkie płatności pojazdów powyżej 3,5 tony dokonywane są poprzez EETS. To jedyny system i takie było założenie – przyznaje prezes Association of Electronic Toll and Interoperable Service Ewa Conewa. 

Płatność z dołu

Powodem popularności jest łatwość i bezpieczeństwo płatności. – Dla przewoźnika udogodnieniem jest jedno urządzenie. Standardem stał się samochód z urządzeniem EETS i na koniec 2023 roku w naszym systemie było 20 domen (pod pojęciem domena kryje się kraj i np. tunel), czyli praktycznie cała Europa. Wszyscy przenoszą się na europejskie jedno urządzenie – wskazuje dyrektor Sekcji Serwisowej ZMPD Radosław Jerka. 

Dla międzynarodowych przewoźników drogowych urządzenia EETS są bardzo wygodne, ponieważ Europę łączy ponad 200 000 kilometrów płatnych dróg, mostów i tuneli, zarządzanych przez 140 różnych firm i agencji rządowych. Dzięki EETS opłaty można uiścić jednym urządzeniem. 

Na podstawie umowy zawartej z Szefem Krajowej Administracji Skarbowej, dostawca EETS przejmuje część zadań w zakresie poboru opłaty. Dostawca zapewnia urządzenie pokładowe OBU, niezbędne do naliczenia oraz pobrania należnej opłaty za przejazd. Rozliczenie opłat odbywa się pomiędzy użytkownikiem OBU a dostawcą EETS oraz pomiędzy dostawcą EETS a Szefem KAS. Wyjaśnia on wszelkie spory z operatorem EETS i to dostawca usługi EETS płaci ewentualne kary. 

EETS nie jest jedyną usługą płatności z dołu, bowiem podobną usługę oferują operatorzy kart flotowych. Resort podał, że w okresie styczeń-listopad 2023 r. wartość wpływów przekazanych do KFD z tytułu poboru opłat z wykorzystaniem kart flotowych w systemie SPOE KAS wynosi 4,34% w stosunku do wartości wszystkich wpływów e-TOLL przekazanych w tym okresie do KFD. 

Czytaj więcej

Protest na polsko-ukraińskiej granicy nadal trwa

Usługa z dyrektywy

Europejska Usługa Opłaty Elektronicznej (ang. European Electronic Toll Service, EETS) to określona unijną dyrektywą z 2004 roku usługa umożliwiająca opłacenie przejazdu w państwach Unii Europejskiej posiadających elektroniczne systemy poboru opłat. Kierowca decydujący się na usługę EETS zawiera umowę z jednym wybranym przez siebie dostawcą EETS, korzysta tylko z jednego urządzenia pokładowego (tzw. OBU, które obsługuje wszystkie technologie: DSRC, GNSS, GSM-GPRS i ANPR), posiada jedno konto użytkownika oraz otrzymuje jedną fakturę za wszystkie przejazdy.

EETS oferowane jest od 2016 roku, wdrożone zostało w: Austrii, Belgii, Hiszpanii, Francji, Niemczech, Włoszech, Portugalii. W 2021 roku do tej listy doszła Szwajcaria, w 2022 roku doszły Polska, Czechy, Słowacja i Słowenia. 

Światowy rynek elektronicznego poboru myta wyceniany był w 2022 roku na 8,3 mld dol., a do 2026 roku spodziewany jest średnio 6,5-procentowy roczny wzrost do 11,4 mld dol., szacuje firma Markets and Markets. 

Czytaj więcej

PKP IC pobiło rekord przewozów

Jeden z liderów rynku, należący do Atlantii Telepass notuje ponad 7 mld euro przychodów i wyceniany jest na 2 mld euro. Należący do grupy Vinci francuski Axxes ma 1 mld euro przychodów. Najmłodszy konkurent to Toll4Europe GmbH, założony 7 kwietnia 2017 roku przez T-Systems, Daimler Truck, DKV i Shell. 

Europejska Usługa Poboru Opłaty Elektronicznej (EETS) jest aktywna od 17 października 2022 roku. Od tej daty świadczona jest przez jednego akredytowanego dostawcę, firmę Telepass. 

Ministerstwo Finansów podało, że w okresie styczeń-listopad 2023 r. wartość wpływów przekazanych do KFD z tytułu usługi EETS w systemie SPOE KAS wynosi 10,16% w stosunku do wartości wszystkich wpływów przekazanych w tym okresie do KFD. 

Pozostało 91% artykułu
Systemy IT
GenAI w logistyce to raczej przyszłość niż rzeczywistość
Systemy IT
Nadchodzi cyberlogistyka
Systemy IT
Po Łodzi jeździ się najwolniej
Systemy IT
Przewoźnicy nie zwrócili ponad milion urządzeń pokładowych viaToll
Systemy IT
Szkoda zmarnować taki ładny kryzys