PKP IC pobiło rekord przewozów

Spółka prognozuje jeszcze lepszy wynik w 2024 roku, inwestując w tabor i systemy sprzedaży biletów

Publikacja: 03.01.2024 14:40

PKP IC pobiło rekord przewozów

PKP Intercity

Foto: PKP Intercity

W 2023 roku narodowy przewoźnik przewiózł ponad 68 mln pasażerów, o 15 proc. więcej niż w 2022 roku. Jest to najlepszy wynik w historii spółki. W każdym miesiącu 2023 r. do pociągów PKP Intercity wsiadała rekordowa liczba pasażerów. – Wzrost na poziomie kilkunastu procent rok do roku, to doskonały wynik, biorąc jeszcze pod uwagę fakt, że udało nam się przełamać nieosiągalną dotąd granicę 60 mln pasażerów – podkreśla prezes zarządu PKP Intercity Marek Chraniuk. 

Do dobrego wyniku przyczyniły się akcje promocyjne jak np. oferta Taniej z Bliskimi, z której skorzystało w 2023 roku 10,9 mln osób. Za pośrednictwem aplikacji mobilnej PKP Intercity, pobranej, przez 1,1 mln użytkowników, spółka sprzedała 2,7 mln biletów. 

Czytaj więcej

Przewoźnicy nie zwrócili ponad milion urządzeń pokładowych viaToll

Spółka modernizuje internetowe systemy sprzedaży biletów, w październiku uruchomiła nowy serwis internetowej sprzedaży biletów e-IC 2.0. – Aktualnie 74 proc. sprzedaży biletów dokonuje się za pośrednictwem kanałów online – podkreśla wiceprezes zarządu PKP Intercity Tomasz Gontarz. 

Narodowy przewoźnik sprzedaje swoje bilety za pośrednictwem platform takich, jak mPay, e-podróżnik.pl, SkyCash, KOLEO a także Jakdojade. Do końca grudnia 2023 roku sprzedanych w kanałach zdalnych partnerów zostało 8,9 mln biletów o wartości ponad 400 mln zł. Spółka posiada także podpisane umowy m.in. z Infobus oraz eTravel, za pośrednictwem których sprzedaż ruszy niebawem. 

PKP Intercity podpisało w minionym roku kontrakty na modernizację, jak i zakup nowoczesnego taboru o łącznej wartości ponad 1,96 mld zł brutto. Od początku realizacji strategii „Kolej Dużych Inwestycji” spółka podpisała umowy na 8,5 mld zł. Tylko na 66 lokomotyw Newag przewoźnik wyda 1,7 mld zł i łącznie spółka będzie miała 96 lokomotyw tego producenta. 

PKP IC rozbudowuje także zaplecze, jak myjnie i stacje postojowe. W 2023 roku wydała na ten cel 34 mln zł, a planowana stacja postojowa w Przemysłu pochłonie 383 mln zł. 

W 2023 roku pociągi PKP Intercity zatrzymywały się w 411 miejscowościach na 465 stacjach. Na rok 2024 przewoźnik prognozuje przekroczenie 70 mln pasażerów, którzy skorzystają z usług PKP Intercity. – Podjęte działania, w tym inwestycje czy realizacje pozwalające na znakomity rozwój spółki, przybliżają nas do ambitnego celu podwojenia przewozów w perspektywie roku 2030 oraz zwiększenia liczby pasażerów o kolejne 20 milionów na przestrzeni najbliższych 7 lat – zaznacza członek zarządu PKP Intercity Artur Resmer. 

Czytaj więcej

Konieczne jest pilne obniżenie obciążeń zdrowotnych i na ZUS

Za 2023 rok szacowany zysk netto wyniesie około 120 mln złotych. Spółka korzysta z dofinansowania z umów na świadczenie usług publicznych, wartość ramowej umowy ze stycznia 2021 roku wynosi 21 mld zł. W listopadzie 2023 roku wartość wzrosła o 6,5 mld zł dofinansowania wypłacanego do 2030 roku. Dzięki subwencji liczba pociągów zwiększy się ze 120 tys. w 2021 roku do 196 tys. w 2030 roku. 

Przychody PKP IC za 2022 rok wyniosły 4 494,47 mln zł. 

W 2023 roku narodowy przewoźnik przewiózł ponad 68 mln pasażerów, o 15 proc. więcej niż w 2022 roku. Jest to najlepszy wynik w historii spółki. W każdym miesiącu 2023 r. do pociągów PKP Intercity wsiadała rekordowa liczba pasażerów. – Wzrost na poziomie kilkunastu procent rok do roku, to doskonały wynik, biorąc jeszcze pod uwagę fakt, że udało nam się przełamać nieosiągalną dotąd granicę 60 mln pasażerów – podkreśla prezes zarządu PKP Intercity Marek Chraniuk. 

Pozostało 84% artykułu
Szynowy
Tor przeszkód przez ukraińską granicę
Szynowy
Minister pojechał drugim pociągiem
Szynowy
Maszyniści domagają się większego bezpieczeństwa na kolei
Szynowy
Powodzie podtopiły Stadlera
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Szynowy
Race przyczyną pożaru pociągów w Poznaniu
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką