Nowy Jork stawia na… automaty paczkowe

Miasto Nowy Jork otworzyło 10 kwietnia pierwszy z siedmiu automatów paczkowych, które zapewnią darmowy dostęp do skrytek dla dostawców przesyłek kurierskich.

Publikacja: 11.04.2024 12:29

Nowy Jork stawia na… automaty paczkowe

Foto: NYC

Pilotażową maszynę uruchomił burmistrz miasta wspólnie z przedstawicielem Departamentu Transportu. – To poważna wiadomość. Inicjatywa przypomina mi podobną koncepcje, którą omawiałem z władzami Dubaju – porównuje doradca z Last Mile Experts Greg Urban. 

W mieście Nowy Jork ginie dziennie 90 tys. przesyłek i władze miasta sądzą, że automaty są jedynym sposobem przeciwdziałania kradzieżom. Maszyna ma 25 skrytek, które są dostępne dla różnych operatorów kurierskich, a nowojorczycy rejestrują się w programie i otrzymują powiadomienia i dostęp do skrytki z ich zamówieniem. Operatorem maszyn jest GoLocker, który także ma rozwijać technologię. – To świetny pomysł, który wpisuje się w optymalny (jak dotychczas) model dostaw miejskich. Otwarta - agnostyczna - sieć automatów wraz z mikrohubami miejskimi jest najbardziej ekologicznym i ekonomicznym rozwiązaniem dla sektora KEP – wskazuje wiceprezes Last Mile Experts Mirek Gral. 

Czytaj więcej

Polscy europarlamentarzyści niszczą polskich przewoźników

Roczny pilotaż

Pilotaż ma potrwać rok i po tym czasie miasto podejmie dalsze decyzje, jedną z nich może być rozbudowa systemu. Departament Transportu będzie zbierał dane, ponieważ zainteresowany jest wdrożeniem takiego pomysłu w innych miastach. Wcześniej otwarty system automatów paczkowych uruchomiło Seattle. Pierwsze wnioski wskazują, że samochody spędzają na doręczeniu o trzy czwarte czasu mniej w porównaniu do klasycznej metody dostaw domowych. 

Założona w 2022 roku przez Nigela Thomasa firma GoLocker posiada także komercyjną sieć automatów paczkowych w Los Angeles. Gral przypomina, że według dostępnych danych tylko w 2023 roku w USA został o skradzionych ponad 160 milionów przesyłek o szacunkowej wartości ponad 8 miliardów dolarów. – W USA historyczne od dekad dostawy do „bezpiecznego miejsca” były wygodnym rozwiązaniem dla wszystkich, zarówno firm kurierskich jak i konsumentów. Niestety firmy transportowe nie nadążyły za rozwojem przestępczości, a co za tym idzie nie budowano sieci OOH na tak dużą skalę jak np. w Europie. Teraz mamy tego efekt, w postaci masowych kradzieży przesyłek pozostawianych przez kurierów. W ostatnim czasie obserwujemy dużą aktywność firm budujących swoje sieci punktów OOH (out of home – dostawa poza domem) czyli punktów PUDO oraz automatów paczkowych, ale do nasycenia rynku wystarczająco gęstą siecią punktów jeszcze bardzo daleka droga – zaznacza Gral.

Nie można zapominać także o kosztach. – Budowa efektywnej sieci OOH, w kraju w którym mieszka ok. 340 milionów ludzi, szczególnie tej opartej na automatach paczkowych, to inwestycja idąca w miliardy dolarów. Zgodnie z badaniami przeprowadzonymi przez Last Mile Experts oraz wdrożeniami na terenie Europy, szacuję że zbudowanie efektywnej sieci OOH na terenie USA to wydatek rzędu 350 -550 milionów dolarów – podkreśla wiceprezes Last Mile Experts.

Europa daleko z przodu

Według miejskich statystyk 80 proc. gospodarstw domowych otrzymuje kurierską przesyłkę przynajmniej raz w tygodniu, a 20 proc. cztery paczki lub więcej. Burmistrz miasta Eric Adams uważa, że maszyny pozwolą nie tylko zmniejszyć skalę przestępstw, ale także ułatwią dostawy ostatniej mili, zmniejsza zatłoczenie ulic i emisje spalin. 

Miasto powołało w ub.r. Departament Ekologicznych Dostaw, który przygotowuje koncepcję wykorzystania e-rowerów, rowerów towarowych (riksz) i skuterów w sieci dostaw. 

W Polsce automaty paczkowe funkcjonują od kilkunastu lat, na dużą skalę wprowadził je InPost, który ma blisko 23 tys. maszyn. DPD zainstalował 9 tys., a DHL Parcel 3 tys. 

Ta ostatnia firma stwierdza, że 49% Polaków wybiera dostawy do automatów paczkowych. Europejczycy szybciej niż reszta świata zaakceptowali koncepcję automatów paczkowych. Jak wynika z badania European Online Shopper Survey 2023 przeprowadzonego przez DHL, klienci coraz chętniej korzystają z automatów paczkowych i punktów odbiorów i nadań przesyłek a preferencje dotyczące dostaw do domu spadły z 73% do 64%. Jeśli chodzi o preferencje polskich klientów dane pokazują, że aż 49% woli odbiór zamówionej paczki w automacie. 

Czytaj więcej

Marsjańskie ciężarówki Elona Muska

Badania potwierdzone są także twardymi danymi InPost. Grupa posiada 66 tys. punktów odbioru i nadania, w tym 35,5 tys. automatów paczkowych. W 2023 roku przychody firmy sięgnęły 8,86 mld zł i były o 25 proc. wyższe niż rok wcześniej, zaś zysk operacyjny wzrósł o 59 proc. do 1,5 mld zł. Liczba obsłużonych przesyłek wzrosła o 20 proc. do 892 mln sztuk. – Pomimo wymagającej sytuacji na rynku e-commerce, w każdym z kluczowych krajów, odnotowaliśmy wzrost szybszy niż rynek – podkreśla założyciel i prezes zarządu InPost Rafał Brzoska. Wskazuje, że dobre wyniki to efekt wyboru przez klientów usługi dostaw do paczkomatów, które należą do InPost. 

Pilotażową maszynę uruchomił burmistrz miasta wspólnie z przedstawicielem Departamentu Transportu. – To poważna wiadomość. Inicjatywa przypomina mi podobną koncepcje, którą omawiałem z władzami Dubaju – porównuje doradca z Last Mile Experts Greg Urban. 

W mieście Nowy Jork ginie dziennie 90 tys. przesyłek i władze miasta sądzą, że automaty są jedynym sposobem przeciwdziałania kradzieżom. Maszyna ma 25 skrytek, które są dostępne dla różnych operatorów kurierskich, a nowojorczycy rejestrują się w programie i otrzymują powiadomienia i dostęp do skrytki z ich zamówieniem. Operatorem maszyn jest GoLocker, który także ma rozwijać technologię. – To świetny pomysł, który wpisuje się w optymalny (jak dotychczas) model dostaw miejskich. Otwarta - agnostyczna - sieć automatów wraz z mikrohubami miejskimi jest najbardziej ekologicznym i ekonomicznym rozwiązaniem dla sektora KEP – wskazuje wiceprezes Last Mile Experts Mirek Gral. 

Pozostało 82% artykułu
Produkty i Usługi
Wielkie inwestycje kurierów
Produkty i Usługi
W Europie trwa wyścig po miejsca na automaty paczkowe
Produkty i Usługi
Logistyczni specjaliści w blokach startowych
Produkty i Usługi
Rynek logistyczny na świecie ponownie rośnie
Produkty i Usługi
Kurierzy stawiają na automaty. Czy znikną dostawy do domu?