W ostatnich latach na lotnisku w Splicie gwałtownie zwiększała się ilość lądujących samolotów i odprawianych podróżnych. Stary dworzec lotniczy okazał się zbyt mały w stosunku do rosnącego w szybkim tempie ruchu turystycznego i tym samym okazał się barierą ograniczającą jego dalszy rozwój. W wielu kwestiach nie spełniał już oczekiwań klientów i norm, wynikających z przepisów międzynarodowych. Kilka lat temu podjęto decyzję o budowie nowego terminala wraz z infrastrukturą towarzyszącą.
Czas na nowoczesność
Budowa wraz z infrastrukturą towarzyszącą trwała ponad 2,5 roku. Rozpoczęcie inwestycji planowano pierwotnie na 2012 r. Jednak jej realizację rozpoczęto dopiero w styczniu 2017 r. Do powiększenia lotniska konieczne było wykupienie okolicznych gruntów. W wyniku rozbudowy całkowity obszar lotniska został zwiększony do 105 ha. Konstrukcja nowego dworca została wykonana ze zbrojonego betonu, drewna laminowanego, stali konstrukcyjnej i płótna. Budynek ma formę prostopadłościanu o wysokości ok. 15 m ze szklanymi ścianami zewnętrznymi i z płaskim dachem. W ramach rozbudowy lotniska zmodernizowano również stary terminal, który powstał w 1979 r. na potrzeby VIII Igrzysk Śródziemnomorskich. Miał powierzchnię 15 tys. metrów kwadratowych. Pierwszy remont przeszedł w 2005 r., wtedy przed jego wejściem zamontowano płócienne zadaszenie o fantazyjnym kształcie, które zawieszono na stalowych konstrukcjach imitujących drzewa.
Wejście do starego terminalu lotniska w Splicie / fot. shutterstock
Foto: logistyka.rp.pl
Nowo wybudowany terminal liczący 35 tys. mkw połączono ze starym dworcem lotniczym. W ten sposób uzyskano łącznie 50 tys, mkw powierzchni do obsługi pasażerów. Liczbę stanowisk odprawy zwiększono z 15 do 32. Uruchomiono także nową sortownię bagażu, 5 nowych karuzel bagażowych, otwarto salony dla pasażerów klasy biznes, liczne sklepy wolnocłowe i kilka nowych restauracji, a nawet taras widokowy. W celu ułatwienia kontroli bezpieczeństwa oddzielono od siebie strefy przylotów i odlotów. Rozbudowa pozwoli na zwiększenie zdolności obsługi pasażerów oraz spełnienie wymagań odnośnie bezpieczeństwa i jakości usług. Zapewnione zostały również warunki wstępne do realizacji norm UE (Kryteria Schengen) dla międzynarodowych przejść granicznych. W sąsiedztwie terminala wybudowano nowy parking na 900 samochodów i dworzec dla 49 autobusów oraz klimatyzowany łącznik dla pasażerów o długości 120 metrów.
Więcej samolotów to więcej pasażerów
Obecnie lotnisko w Splicie może odprawiać w ciągu godziny do 2,5 tys. pasażerów, a przepustowość wzrosła do 5 mln osób rocznie. Szacuje się, że rozbudowany dworzec pasażerski zaspokoi potrzeby lotniska na okres 15 lat. Pozwoli to na otwieranie nowych połączeń m.in. przez tanich przewoźników, jak np. Ryanair. Obecnie lądują tu samoloty z ok. 100 miast położonych w 50 krajach.
CZYTAJ TAKŻE: Rusza planowanie Centralnego Portu Komunikacyjnego