Pierwsze nowe lotnisko w Izraelu

fot. Ramon Airport / mat.pras.

Ramon Airport to pierwsze w Izraelu cywilne lotnisko, które wybudowano od czasu powstania tego państwa w 1948 r.

21 stycznia br. nastąpiło oficjalne otwarcie nowego izraelskiego lotniska Ilan i Asaf Ramon International Airport. Jednak dopiero od 19 marca rozpoczęło ono działalność operacyjną przyjmując pierwsze loty w ruchu krajowym. 2 kwietnia br. lotnisko zostało otwarte dla ruchu międzynarodowego. Już 4 kwietnia wylądował tu pierwszy samolot z Polski. Była to maszyna tanich linii lotniczych Ryanair, która przyleciała z Poznania. Zadaniem otwartego na początku roku nowego lotniska w pobliżu Ejlatu jest zapewnienie dogodnej krajowej i międzynarodowej komunikacji dla południowej części Izraela i wybrzeży Morza Czerwonego.

fot. Ministerstwo Turystyki Izraela (IMOT)

Brama do Ejlatu

Ramon International Airport to pierwszy izraelski cywilny port lotniczy, wybudowany w tym kraju od czasu jego powstania w 1948 roku. Położony jest on w południowej części Izraela, w Dolinie Timna na południu Pustyni Negew. Usytuowany jest zaledwie 18 km od miasta Ejlat, najważniejszego ośrodka turystycznego w północnej części Morza Czerwonego.

fot. Wikipedia

Inwestycja ta jest postrzegana jako kluczowa dla rozwoju turystyki w tej części Izraela. Obecnie Ejlat odwiedza rocznie ok. 1,4 mln Izraelczyków oraz ok. 350 tys. zagranicznych turystów, głównie z Europy i Rosji. Sezon zimowy 2018/2019 był rekordowy jeśli chodzi o przyloty do Ejlatu. Kierunek ten obsługiwało 15 międzynarodowych przewoźników lotniczych łącząc izraelski kurort nad Morzem Czerwonym z 28 miastami w 18 państwach Europy. Od kwietnia br. lotnisko Ramon miało 62 połączenia tygodniowo w ruchu międzynarodowym z europejskimi miastami. Niedawno było ich zaledwie kilka. Tak duże zwiększenie ilości lotów było możliwe dzięki dotacjom Ministerstwa Turystyki Izraela w wysokości 60 euro do każdego pasażera przy bezpośrednich lotach z nowych lotnisk o potencjale turystycznym.

Jedno zamiast dwóch

Nowe lotnisko zastąpiło dwa porty lotnicze, na których lądowali podróżni przylatujący do Ejlatu. Chodzi tu o odległy o 60 km od kurortu Ovda Airport obsługujący zimowe loty czarterowe oraz tanie loty z Europy i Rosji, a także znajdujący się w centrum miasta Ejlat City Airport im. J. Hozmana, przyjmujący samoloty w ruchu krajowym z Tel Awiwu i Hajfy. Oba były stare i wyeksploatowane, przez co nie spełniały już współczesnych standardów obsługi ruchu pasażerskiego. Wraz z rozpoczęciem funkcjonowania Portu Lotniczego Ramon, lotniska Ejlat City Airport oraz Ovda Airport zostały zamknięte dla ruchu pasażerskiego.

CZYTAJ TAKŻE: Rusza planowanie Centralnego Portu Komunikacyjnego

Usunięcie lotniska z centrum Ejlatu uznano za konieczne dla dalszego rozwoju miasta. Jego likwidacja uwolni 760 000 m², co umożliwi między innymi budowę dodatkowych hoteli w pobliżu linii brzegowej. Przyczyni się to także do redukcji poziomu hałasu w mieście.Ramon będzie pełnić również rolę zapasowego portu lotniczego dla głównego izraelskiego lotniska Ben Guriona w Tel Awiwie na wypadek nieprzewidzianych sytuacji. Z lotniska Ramon korzystają tacy przewoźnicy, jak Arkia Israel Airlines,Israir (druga i trzecia co do wielkości linia lotnicza Izraela), tanie linie lotnicze Ryanair, EasyJet, Wizz Air oraz regularni przewoźnicy lotniczy: Lufthansa, Edelweiss, Finnair,SAS, Air Europa, Transavia i rosyjskie linie linie lotnicze Ural Airlines.

fot. Ramon Airport / mat.pras.

Na miarę XXI wieku

Nowy port lotniczy posiada pas startowy o długości 3,6 km, który umożliwia lądowanie szerokokadłubowych samolotów pasażerskich dalekiego wykonujących loty transatlantyckie m.in. Boeingów 747 i Airbusów A380 oraz samolotów transportowych, obsługujących ładunki cargo. Lotnisko Ramon może pomieścić 60 samolotów, w tym 20 przy budynku dworca lotniczego, a 40 w dalszej części płyty postojowej. Tutejszy terminal posiada zdolność odprawiania 2,25 mln pasażerów rocznie. Po dalszej rozbudowie jego przepustowość ma się zwiększyć do 4,25 mln w 2030 r. Dworzec nie ma jeszcze rękawów łączących terminal z samolotami. Pasażerowie dochodzą do samolotów przez płytę lotniska lub są dowożeni autobusami. Lotnisko posiada także wieżę kontroli lotów o wysokości 50 m, magazyny cargo oraz zaplecze techniczno-serwisowe. Koszt budowy wyniósł 473,5 mln dolarów.

fot. Ministerstwo Turystyki Izraela (IMOT)

Port został tak zaprojektowany, aby wkomponować go w naturalne otoczenie, czyli krajobrazy pustyni Negew. Autorami projektu są izraelskie pracownie Amir Mann-Ami Shinar Architects & Planners i Moshe Zur Arcchitects. Całe lotnisko zajmuje powierzchnię 5 km². Budynek terminalu ma 45 000 m kw. i przypomina wielki pustynny głaz. Geometrię bryły budynku dworca lotniczego zainspirowały formacje skalne z pobliskiego Parku Narodowego Timna. Terminal posiada szklane ściany zewnętrzne, które otwierają widok z wnętrza budynku na otaczającą go pustynię i wprowadzają naturalne światło do jego wnętrza. Nowy terminal posiada 32 stanowiska odprawy pasażerów, które zapewniają szybką obsługę podróżnych. Są tu też restauracje, salony lotniskowe, punkty zwrotu podatku VAT, sale modlitewne, a także kawiarnia na świeżym powietrzu z basenem i ogrodem. Jest teżrozbudowana część handlowa o powierzchni ponad 13 tys. m kw.

CZYTAJ TAKŻE: Fracht lotniczy w Polsce potrzebuje zaangażowania eksporterów

Położenie portu lotniczego w odległości zaledwie 18 km od miasta Ejlat sprawia, że można do niego dotrzeć autostradą w ciągu ok. 10 minut. Na tej trasie co kwadrans kursują bezpłatne autobusy. Największe hotele z Ejlatu i okolicy bezpłatnie dowożą i odbierają z lotniska swoich gości. Uruchomiono również połączenia autobusowe z lotniska do miejscowości Beer Sheva i Micpe Ramon.

Pamięci tragicznie zmarłych lotników

Nowe lotnisko oficjalnie nosi nazwę Ilan i Asaf Ramon International Airport. Pochodzi ona od imion dwóch izraelskich pilotów. Ilan Ramon, to pierwszy izraelski astronauta, który zginął w katastrofie promu kosmicznego Columbia, a Asaf Ramon to jego syn, który sześć lat później w wieku 21 lat zginął tragicznie w katastrofie myśliwca F-16. Projekt budowy portu lotniczego Ramon został zatwierdzony w 2010 r. W 2013 r. wmurowano kamień węgielny i rozpoczęto budowę nowego lotniska. Miało ono zostać oddane do użytku w 2017 r., lecz termin jego uruchomienia był wielokrotnie przekładany.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Samochód bez kierowcy. Branża szykuje się na rewolucję

Pojazdy autonomiczne to stabilność łańcucha dostaw i szybsze dostarczenie produktów do klientów w każdych ...

Jesienią przewoźnicy będą padać jak muchy

Instytut Keralla Research przewiduje w kolejnych miesiącach poważny spadek kondycji przewoźników samochodowych. 84 proc. ...

TRAKO 2019 WIDEO | Michał Ruciński, Thales Polska: Superkarta dla pasażera

Drukowanie biletów papierowych to ogromny koszt. Trzeba myśleć o rozpowszechnieniu innych nośników, kartach w ...

Pesa rozpoczęła dostawy tramwajów do Sofii

Unijne wsparcie dla ekologicznej komunikacji sprzyja producentom tramwajów. Pesa dostarczyła pierwsze Swingi do Soffi, ...

Obwodnice dla ciężarówek

Ministerstwo Infrastruktury planuje wybudowanie do 2030 roku obwodnic stu miast. Trasy o łącznej długości ...

Dekada zmian dla ciężarówek

W najbliższych latach ciężarówki otrzymają elektryczny napęd i autonomiczny tryb jazdy. Traton, spółka skupiająca ...