Dzięki wartemu 233 mln euro kredytowi na 22 lata kolejowa spółka zamierza kupić lokomotywy elektryczne, wagony pasażerskie i elektryczne zespoły trakcyjne. Ten wielosystemowy tabor usprawni krajowe i międzynarodowe połączenia na Słowację, do Czech, Niemiec, Węgier i Austrii. Przewoźnik zakupi także spalinowe lokomotyw manewrowe. – Projekt stanowi kolejny element wsparcia banku dla modernizacji sektora transportu w Polsce, a transportu kolejowego w szczególności. Pomoże on spółce PKP Intercity dogonić zachodnioeuropejskie standardy – stwierdza Vazil Hudak, wiceprzewodniczący Europejskiego Banku Inwestycyjnego odpowiedzialny za operacje w Polsce i innych krajach objętych polityką spójności. Dodaje, że EBI wspiera długoterminową strategię modernizacji kolei. – Ma ona pozytywny wpływ nie tylko na jakość obsługi, lecz także na klimat i środowisko dzięki wspieraniu przejścia z transportu drogowego na kolejowy – zaznacza Hudak.
CZYTAJ TAKŻE: Intercity ma poważne problemy z pociągami przed świętami
Intercity ma flotę liczącą 2700 jednostek, którą konsekwentnie modernizuje. – Pierwsze efekty naszych działań już widać na torach i w rosnącej nieprzerwanie od 2015 roku liczbie pasażerów, prowadząc do osiągnięcia w 2018 r. liczby 46 milionów osób, które podróżowały naszymi pociągami – podkreśla prezes PKP Intercity Marek Chraniuk. W sierpniu Intercity kupiło za miliard zł 12 elektrycznych zespołów trakcyjnych Flirt. Spółka zamierza wydać jeszcze 3 mld zł na modernizację taboru. Po zakończeniu wartego 7 mld zł programu w 2023 roku tabor przewoźnika będzie w 80 proc. nowy lub zmodernizowany, w 94 proc. pociągów będzie dostępna klimatyzacja, a w co najmniej 77 proc. bezprzewodowy internet.
CZYTAJ TAKŻE: W pociągach przybyło pasażerów, ale ubyło ładunków
Udzielony we wrześniu kredyt jest czwartym od 2005 roku przekazanym przez EBI dla PKP Intercity. Fitch po raz kolejny potwierdziła długoterminowy rating dla PKP Intercity w walucie krajowej i obcej na poziomie BBB+ oraz długoterminowy rating krajowy na poziomie AA (pol.). Perspektywa ratingów jest stabilna. Na ocenę wpływ miały m.in. silne i stabilne relacje ze Skarbem Państwa, realizacja przez spółkę usług publicznych w ramach umowy w transporcie zbiorowym oraz znaczny udział długu gwarantowanego przez Skarb Państwa w długu ogółem PKP Intercity. Europejski Bank Inwestycyjny wspiera także modernizacje sieci kolejowej, czego przykładem są udzielony w maju br. kredyt na 400 mln euro na modernizację docinka Poznań-Szczecin oraz 650 mln euro na modernizację torów z Gdańska do Katowic.