Do kwietnia utrudniania w transporcie z Chin

Ceny poszły w górę, w połączeniach do Europy brakuje pociągów i samolotów.

Publikacja: 21.02.2020 15:48

Do kwietnia utrudniania w transporcie z Chin

Foto: Fot. ULTC ERA

Sytuacja w Chinach to spore wyzwanie zarówno dla operatorów logistycznych, jak i ich klientów – przyznaje członek zarządu Rohlig Suus Logistics Andrzej Kozłowski.

Fiat przerwał produkcję modelu 500L w Serbii z powodu braku dostaw części z Chin. Fabryka ma wznowić produkcję jeszcze w tym miesiącu. W Korei Hyundai musiał zatrzymać cały zakład w Ulsan z powodu braku elektrycznych wiązek z Chin. Na 4 dni produkcję wstrzymał zakład Renault Samsung, któremu zabrakło części z Państwa Środka. Czasowe wstrzymanie ruchu zanotował także japoński zakład Nissana w Kyushu.

Volkswagen zmuszony został do przedłużenia zamknięcia na trzeci tydzień chińskich fabryk z powodu trudności z dostawami części oraz zakazem poruszania się w niektórych okręgach. Planuje uruchomienie produkcji 24 lutego w trzech zakładach w pobliżu Szanghaju i jednym okolicy Nanjing.

Czytaj więcej w: http://Wirus z Chin uderzył w przewozy morskie

– Producenci, którzy w dużej mierze zaopatrują swoje fabryki w komponenty pochodzące z rynków azjatyckich, muszą zmierzyć się z brakiem dostaw z Państwa Środka. I choć problem ten pojawił się w czasie trwania chińskiego Nowego Roku, czyli w okresie, kiedy przedsiębiorstwa są przygotowane na ograniczone dostawy z Azji, to jednak przedłużony okres wolny od pracy może wpłynąć na gospodarkę. Zwłaszcza, że wracający z innych prowincji mieszkańcy Chin muszą przejść kwarantannę, co powoduje, że produkcja w fabrykach prowadzona jest na dużo mniejszą skalę, niż planowano – wyjaśnia Kozłowski.

Tymczasem w pierwszych dwóch tygodniach lutego z Chin nie wyjechał żaden pociąg. – Dopiero od połowy tego miesiąca uruchamiane są pierwsze połączenia. Wpływ na tę sytuację mają ograniczenia w transporcie wewnątrz Chin  – zaznacza Railfreight Manager w Rohlig Suus Logistics Robert Roszko.

Podobnie dzieje się w przewozach lotniczych. Większość linii lotniczych wstrzymało loty do Chin, a w przypadku lotów cargo zmniejszono ich liczbę. – Przełożyło się to na istotne zwiększenie kosztów transportu lotniczego. Sytuacja zmienia się jednak z dnia na dzień. Szukamy wolnej przestrzeni w samolotach latających z Monachium czy Frankfurtu, a nie tylko z Polski. Jednocześnie otrzymujemy zapytania z Włoch, Szwecji czy Holandii, co pokazuje, że znalezienie wolnej przestrzeni w samolotach jest problemem o zasięgu ogólnoeuropejskim – podkreśla Airfreight Procurement Manager w Rohlig Suus Logistics Piotr Zagubieniak.

Kozłowski przypuszcza, że sytuacja powinna wrócić do normy na przełomie marca i kwietnia. – Jednak klienci będą musieli liczyć się ze zwielokrotnionym popytem na usługi logistyczne, a co za tym idzie rosnącymi kosztami logistycznymi – ostrzega Kozłowski.

Sytuacja w Chinach to spore wyzwanie zarówno dla operatorów logistycznych, jak i ich klientów – przyznaje członek zarządu Rohlig Suus Logistics Andrzej Kozłowski.

Fiat przerwał produkcję modelu 500L w Serbii z powodu braku dostaw części z Chin. Fabryka ma wznowić produkcję jeszcze w tym miesiącu. W Korei Hyundai musiał zatrzymać cały zakład w Ulsan z powodu braku elektrycznych wiązek z Chin. Na 4 dni produkcję wstrzymał zakład Renault Samsung, któremu zabrakło części z Państwa Środka. Czasowe wstrzymanie ruchu zanotował także japoński zakład Nissana w Kyushu.

Przewozy
Na drodze do zrównoważonego łańcucha dostaw
Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Boom eksportowy polskiej żywności: czy trend będzie trwały?
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach