Międzynarodowy transport potyka się o granice

Przewoźnicy samochodowi ostrzegają, że opóźnienia dostaw są nieuniknione.

Publikacja: 16.03.2020 12:20

Międzynarodowy transport potyka się o granice

Foto: logistyka.rp.pl

Europejskie kraje wprowadzają na granicach ograniczenia przejazdu samochodów osobowych. W rezultacie nawet przy zmniejszonym ruchu tworzą się korki. Komenda Główna Straży Granicznej ostrzega, że wydłuża się czas oczekiwania na przekroczenie granicy na niektórych przejściach drogowych na granicy wewnętrznej w ramach tymczasowo przywróconej kontroli.

Na granicy z Niemcami samochody w Jakuszycach oczekiwały 5 godzin, w Świecku i Olszynie po 4 (stan na 6 rano). Na pozostałych przejściach Zgorzelec, Krajnik Dolny, Kołbaskowo, Świnoujście-Garz ruch odbywa się na bieżąco. Dwie godziny później i na tych przejściach pojawiły się godzinne kolejki.

Czytaj więcej w: Przewoźnicy domagają się zwrotu części akcyzy

Na granicy z Litwą czas oczekiwania sięgał 4 godzin, podobnie jak w Gorzyczkach na granicy z Czechami. W Gorzyczkach, Cieszynie i Kudowie Słonej samochody osobowe oczekiwały w 2-godzinnych kolejkach.

Na te utrudnienia wskazuje także członek zarządu spółki Magtrans Piotr Magdziak. – Czas oczekiwania na granicach sięga nawet kilku godzin – ocenia Magdziak. – Opóźnienia na granicy bardzo utrudniają przewozy drogowe, zwłaszcza te w reżimie dokładnie na czas – stwierdza prezes zarządu spółki Eurotrans Karol Rychlik. Wskazuje, że utrudnione są nawet przewozy artykułów łatwopsujących się. – Na wschodniej granicy terminale są zamknięte, a kolejki tirów na drogach wiodących do terminali utrudniają dojazd pojazdom, które mają prawo do przejazdu w pierwszej kolejności. Widoczna jest także nerwowość wśród kierowców spowodowana oczekiwaniem – dodaje Rychlik.

Na zachodnich i południowych granicach przejazd także jest utrudniony przez osobówki, których pasażerowie są kontrolowani. Na dodatek sytuacja zmienia się bardzo szybko. Do piątku nie było ograniczeń, a najnowsze (wprowadziła je Ukraina) pojawiły się o północy 16 marca. – Kierowcy naszej firmy podchodzą ze zrozumieniem tej trudnej sytuacji. Zostali wyposażeni w środki ochrony osobistej, przeszkoleni w zasadach zachowania się w czasie załadunku i rozładunku towarów, a także w zasadach zachowania się i korzystania z sanitariatów ogólnodostępnych na parkingach na terenie Europy. Doceniam bardzo pozytywnie postawę naszych kierowców, traktując ich niemal jak bohaterów narodowych – przyznaje prezes zarządu spółki EPO-Trans Logistic Piotr Ozimek.

Czytaj więcej w: Specustawa już w konsultacjach

Ministerstwo Infrastruktury przypomina, że zwolnienie z odbycia obowiązkowej kwarantanny po przekroczeniu granicy państwowej dotyczy wyłącznie kierowców, którzy prowadzą pojazd samochodowy służący do przewozu towarów, zaś wykonywany przejazd bezpośrednio wiąże się z faktycznym przewozem lub dojazdem w celu załadunku wyżej wymienionych towarów. Kierowcy zawodowi wracający do Polski samochodem osobowym np. w celu odebrania w kraju odpoczynku tygodniowego, nie są zwolnieni z odbycia, po przekroczeniu granicy państwowej, obowiązkowej kwarantanny.

– Przeszkodą w zapewnieniu ciągłości pracy transportu to obowiązkowa 14-dniowa kwarantanna po przyjeździe kierowców ze wschodu do pracy. Czyli np. po przyjeździe z zachodu do Polski nie ma kwarantanny dla kierowców ciężarówek, zaś po przyjeździe ze wschodu pojazdem osobowym do pracy jako kierowca ciężarówki muszą odbyć 14 dniową kwarantannę – tłumaczy członek zarządu spółki Magtrans. W Polsce pracuje 80 tys. kierowców z zagranicy, głównie z Ukrainy i Białorusi.

Europejskie kraje wprowadzają na granicach ograniczenia przejazdu samochodów osobowych. W rezultacie nawet przy zmniejszonym ruchu tworzą się korki. Komenda Główna Straży Granicznej ostrzega, że wydłuża się czas oczekiwania na przekroczenie granicy na niektórych przejściach drogowych na granicy wewnętrznej w ramach tymczasowo przywróconej kontroli.

Na granicy z Niemcami samochody w Jakuszycach oczekiwały 5 godzin, w Świecku i Olszynie po 4 (stan na 6 rano). Na pozostałych przejściach Zgorzelec, Krajnik Dolny, Kołbaskowo, Świnoujście-Garz ruch odbywa się na bieżąco. Dwie godziny później i na tych przejściach pojawiły się godzinne kolejki.

Pozostało 82% artykułu
Przewozy
Na drodze do zrównoważonego łańcucha dostaw
Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Boom eksportowy polskiej żywności: czy trend będzie trwały?
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach
Materiał Promocyjny
Jak sztuczna inteligencja może być wykorzystywana przez przestępców cybernetycznych?