Specustawa już w konsultacjach

Od 1 kwietnia ma działać prawo pozwalające na większą pomoc publiczną dla firm. Rząd nie chce pasażerów na gapę.

Publikacja: 13.03.2020 20:53

Specustawa już w konsultacjach

Foto: logistyka.rp.pl

Minister Rozwoju Jadwiga Emilewicz przyznaje, że sytuacja jest wyjątkowa. – Najbardziej dotknięte branże to turystyczna, transportowa, hotelowa i restauracyjna. Dwie ostatnie zanotowały w tydzień spadki po 40-50 proc. – podaje przykład minister Emilewicz.

Podkreśliła, że celem jest dostarczyć w pierwszych tygodniach kryzysu instrumenty pozwalające firmom utrzymać płynność finansową. – Chcemy aby branża transportowa także po wirusie zachowała mocną pozycję na europejskim rynku – podkreśla minister Emilewicz.

Czytaj więcej w: http://Ministerstwo Rozwoju wie jak pomóc przedsiębiorcom

Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk zaznacza, że spotkanie z przedsiębiorcami 13 marca oraz poniedziałek 16 marca (liczy na nadsyłanie uwag i wniosków) będą traktowane jako konsultacje społeczne. W przyszłym tygodniu projekt ustawy trafi do Sejmu, który na posiedzeniu 25 marca może ją przyjąć, aby od 1 kwietnia weszła w życie.

Ułatwienia podatkowe

Rząd przewiduje umożliwienie odsunięcia w czasie (bez opłat prolongacyjnych) płatności ZUS. Podobne rozwiązanie dotyczące PIT, CIT i VAT pozwalające rozłożyć w czasie płatności podatków, będą oferowane z ulgami adekwatnymi do trudności.

Minister Emilewicz przypomniała, że prezydent 12 marca spotkał się z sektorem bankowym, który zgodził się automatycznie wznawiać kredyty obrotowe bez badania zdolności kredytowej. – Potrzebne są zmiany w prawie bankowym które przygotujemy w przyszłym tygodniu – obiecuje minister.

Czytaj więcej w: http://Unijna pomoc dla przedsiębiorców

Prezes BGK Włodzimierz Kocoń wyjaśnił, że pomoc de minimis zostanie zwiększona z 200 tys. do 500 tys. euro, podobnie jak limitu gwarancji z 60 do 80 proc. udzielonego limitu. Zmiana wymaga notyfikacji Komisji Europejskiej, ale minister Emilewicz  ma nadzieję, że wystarczy na to jeden dzień, podobnie jak w przypadku Danii.

Emilewicz podkreśla, że nie chce pasażerów na gapę. – Pomoc nie będzie dostępna dla firm o stałych kłopotach od wielu lat. Wstępnie założyliśmy, że pomoc będzie adresowane do podmiotów o ustabilizowanej sytuacji finansowej w 2019 roku, które zanotowały spadek przychodów w 2020 roku – zaznacza minister.

Daniny na raty

Szefowa KAS Magdalena Rzeczkowska wskazała, że jej służby już korzystają z istniejących rozwiązań prawnych pozwalających udzielić przedsiębiorcom ulg. Przypomniała, że wdrożenie nowego JPK zostaje przełożone z 1 kwietnia na 1 lipca. Resort wyjaśnia, że KAS umożliwi także rozliczanie straty wstecz, czyli tegoroczna strata będzie możliwa do odliczenia od podatku.

Czytaj więcej w: http://Przewoźnicy domagają się zwrotu części akcyzy

Dyrektor Departamentu Funduszy Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej Ireneusz Baranowski przypomina, że Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych dostępny jest dla  przedsiębiorców, których obroty spadły powyżej 15 proc.

Wiceminister Infrastruktury Weber Rafał poinformował, że wspólnie z Inspekcją Transportu Drogowego tworzy przepisy znoszące kary za zawieszenie regularnych przewozów pasażerskich, o ile wcześniej zostały zgłoszone.

Prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych Jan Buczek wskazuje, że prolongaty podatków, czy składek ZUS wymagają oceny, analizy. – To wąskie gardło, aby w tym momencie oceniać każdą sprawę z osobna. Potrzebny byłby tryb automatyczny, bo w urzędach nie ma mocy przerobowych, aby przetworzyć taką liczbę petentów. Można post factum zarzucić naciągania. Ale automat wydaje się zasadny – dodaje Buczek.

Minister Rozwoju Jadwiga Emilewicz przyznaje, że sytuacja jest wyjątkowa. – Najbardziej dotknięte branże to turystyczna, transportowa, hotelowa i restauracyjna. Dwie ostatnie zanotowały w tydzień spadki po 40-50 proc. – podaje przykład minister Emilewicz.

Podkreśliła, że celem jest dostarczyć w pierwszych tygodniach kryzysu instrumenty pozwalające firmom utrzymać płynność finansową. – Chcemy aby branża transportowa także po wirusie zachowała mocną pozycję na europejskim rynku – podkreśla minister Emilewicz.

Pozostało 87% artykułu
Legislacja
Ministerstwo Infrastruktury chce harmonogramów pracy kierowcy
Legislacja
Śmieci zalewają zachodnią Polskę
Legislacja
Nowe zasady wynagrodzeń kierowców nie do przyjęcia
Legislacja
Będą wyższe kary za przemyt imigrantów
Legislacja
Ekologiczne regulacje sparaliżują transport?