Pociągi z Chin na polskiej granicy

Kolejowe przewozy z Chin wróciły do stanu sprzed epidemii, ale sytuacja nie jest stabilna.

Publikacja: 24.03.2020 15:48

Pociągi z Chin na polskiej granicy

Foto: logistyka.rp.pl

Pociągi w marcu wróciły do poziomu sprzed zamknięcia terminali, w czasie szczytu COVID-19 w Chinach. – Sytuacja jednak nadal nie jest stabilna, ponieważ kolej jest w pełni obłożona na kolejne 2-3 tygodnie. Oznacza to, że aby znaleźć miejsce trzeba złożyć rezerwację co najmniej na 3-4 tygodnie przed planowanym odbiorem towaru – tłumaczy menedżer ds. Rozwoju Biznesu z Chinami w firmie Adampol Adrian Guzman.

Dodaje, że ceny nadal są wysokie, a w szczególności transport drogowy, który nadal boryka się z brakiem odpowiedniej ilości dostępnych kierowców. – Jeżeli chodzi o przeładunki graniczne to na naszym terminalu w Małaszewiczach odbywają się bez żadnych opóźnień – zapewnia Guzman.

Przewodniczący Polskiej Izby Spedycji i Logistyki Marek Tarczyński uważa, że sytuacja na Jedwabnym Szlaku poprawi się szybciej niż na morzu, gdzie czas dostawy jest o dwie trzecie dłuższy.

Koleje Rosyjskie informują, że zagrożenie wirusem bardzo spopularyzowało elektroniczne składnie zleceń (ETP FT). 23 marca w systemie zarejestrował się 5-tysięczny użytkownik. Platforma ETP FT działa od 2017 roku.

Jednak do pełnego opanowania sytuacji daleko. – Kryzysowa sytuacja w Chinach powoli wraca do normy, co również przekłada się na wzrost częstotliwości nadawanych pociągów. Transport kolejowy odbywał się regularnie, ale z obniżoną częstotliwością. Wyjątek stanowi prowincja Hubei, gdzie znajduje się terminal Wuhan. Wyjazdy z tego terminala zostały całkowicie zawieszone do odwołania – podkreśla head of Multimodal and Dedicated Solutions Cluster North East Europe w DB Schenker Andrzej Wierzbicki.

Dodaje, że osiągnięcie wartości podobnych lub większych niż w poprzednim roku, będzie stanowić wyzwanie dla wszystkich zaangażowanych stron. – Jest jeszcze za wcześnie, aby prognozować do jakiego poziomu wzrośnie liczba pociągów w najbliższych tygodniach czy też miesiącach. Pandemia w Niemczech może spowolnić powrót do częstotliwości połączeń sprzed epidemii. Niemcy są jednym z głównych interesariuszy w transporcie kolejowym z i do Chin. Obecnie jest jednak za wcześnie na jakiekolwiek prognozy – podkreśla Wierzbicki.

Pociągi w marcu wróciły do poziomu sprzed zamknięcia terminali, w czasie szczytu COVID-19 w Chinach. – Sytuacja jednak nadal nie jest stabilna, ponieważ kolej jest w pełni obłożona na kolejne 2-3 tygodnie. Oznacza to, że aby znaleźć miejsce trzeba złożyć rezerwację co najmniej na 3-4 tygodnie przed planowanym odbiorem towaru – tłumaczy menedżer ds. Rozwoju Biznesu z Chinami w firmie Adampol Adrian Guzman.

Dodaje, że ceny nadal są wysokie, a w szczególności transport drogowy, który nadal boryka się z brakiem odpowiedniej ilości dostępnych kierowców. – Jeżeli chodzi o przeładunki graniczne to na naszym terminalu w Małaszewiczach odbywają się bez żadnych opóźnień – zapewnia Guzman.

Przewozy
Na drodze do zrównoważonego łańcucha dostaw
Materiał Promocyjny
Jak wykorzystać potencjał elektromobilności
Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Boom eksportowy polskiej żywności: czy trend będzie trwały?
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach