Ostatnia szansa samorządów, aby załapać się na koleje CPK

Do końca czerwca CPK opublikuje raport z konsultacji Strategicznego Studium Lokalizacyjnego (SSL).

Publikacja: 10.06.2020 11:04

Ostatnia szansa samorządów, aby załapać się na koleje CPK

Foto: logistyka.rp.pl

Konsultacje zakończyły się 10 marca. Przez miesiąc mieszkańcy zgłosili ponad 80 tys. wniosków. – Miasta i regiony mają świadomość historycznego dla nich momentu, który na dziesięciolecia zdecyduje o ich miejscu na kolejowej mapie Polski. Dlatego właśnie samorządy z takim zaangażowaniem podchodzą do konsultacji planowanych przebiegów – tłumaczy dyrektor Pionu Transportu Multiconsult Renata Mordak.

Czytaj więcej w: Pasażerowie wracają do kolei

Dodaje, że inwestycje kolejowe związane z Centralnym Portem Komunikacyjnym to dla wielu miast i regionów o wiele większa szansa rozwojowa niż budowa samego portu lotniczego. Chodzi przede wszystkim o lepszą komunikację z największymi ośrodkami rozwojowymi w Polsce. – Zaangażowanie samorządów w konsultacje kolejowego komponentu CPK świadczy o gigantycznych brakach w istniejącej infrastrukturze kolejowej oraz o świadomości szansy jaką daje położenie w pobliżu planowanych do budowy szprych – podkreśla Mordak.

Samorządy walczą o podłączenie do szprych CPK

Rzecznik CPK Konrad Majszyk wskazuje, że wnioski i uwagi dotyczą w największym stopniu kilkunastu lokalizacji, m.in. Konstantynowa Łódzkiego, Wieliszewa, Grójca i Bolimowa na Mazowszu, Krakowa, Miedzianej Góry pod Kielcami, Dąbrowy Górniczej, Olkusza i Mikołowa w województwie śląskim oraz Jelcza-Laskowic na Dolnym Śląsku. – Większość zawiera propozycje zmian przebiegu zaproponowanych wariantów, np. poprowadzenia linii kolejowych przez tereny niezabudowane (pola, lasy, łąki) lub wręcz przeciwnie: ograniczenia ingerencji w takie obszary z uwagi na ochronę terenów zielonych – opisuje Majszyk.
W części wniosków pojawiły się też postulaty jeszcze lepszej niż planowana obsługi niektórych miast – poprzez budowę nowych linii kolejowych lub włączenia istniejących linii w ciągi CPK. Takie uwagi spółka otrzymała np. z Torunia, Bydgoszczy, Elbląga, Skarżyska-Kamiennej i Starachowic.

Czytaj więcej w: Tarcza dla kolejowych przewoźników pasażerskich

Każdy region walczy o połączenia kolejowe. Poseł Piotr Król zwraca uwagę, że planowany przebieg szprychy koszalińskiej omija wszystkie istotne skupiska ludności na północ od linii Bydgoszcz-Piła. Proponuje zmienić przebieg na północ od Bydgoszczy przez Tucholę, Chojnice, Człuchów i Czarne do węzła szczecineckiego i Miastko do Słupska, a stamtąd do Kołobrzegu przez Koszalin. – Tym sposobem kursujące co 2 godziny połączenia międzywojewódzkie z Warszawy przez CPK do Kołobrzegu obsłużyłyby efektywnie jednocześnie wszystkie trzy największe miasta na środkowym Pomorzu – zaznacza Król.

Przedstawiciele Tarnobrzega,  Sandomierza, Stalowej Woli oraz Niska proponują alternatywny przebieg Szprychy nr 6 do CPK. – W przypadku realizacji wariantu CPK, na skutek przebiegu szybkich linii z pominięciem Sandomierza, większość lub wszystkie pociągi w relacji Przemyśl/Rzeszów – Warszawa/CPK będą wykorzystywały nowe, szybkie linie, czyli w efekcie Sandomierz utraci połączenia z Warszawą i centrum kraju – obawia się burmistrz Sandomierza Marcin Marzec.

Czytaj więcej w: Operatorzy intermodalni nie chcą terminalowego dyktatu

– Proponowany przez nas przebieg Szprychy 6 pozwala „nawlec” na trasę wszystkie nasze miasta, co umocni podstawy ścisłej współpracy, a także zapobiegnie wykluczeniu Tarnobrzega i Sandomierza z szybkiej sieci kolejowej – podkreśla prezydent Tarnobrzega Dariusz Bożek.

Budowy ruszą w tym roku

Mordak zaznacza, że szprychy CPK to nie jest system kolei regionalnych i pociąg aby zapewnić relatywnie krótki czas przejazdu do największych ośrodków nie może się zatrzymywać co kilkadziesiąt kilometrów. – Wydaje się jednak, że mimo szumnych zapowiedzi, spora część głosów nie jest brana pod uwagę, a plany powstają w oderwaniu od potrzeb lokalnych społeczności – ocenia Mordak. Dodaje, że jeśli chodzi o miejscowości położone skrajnie na mapie Polski, to należą one do obszarów ciążenia innych, nawet zagranicznych lotnisk i ich mieszkańcy prawdopodobnie nie będą korzystali z CPK.

Czytaj więcej w: Długie pociągi odbiorą tirom ładunki

Majszyk podkreśla, że prace przygotowawcze ruszą jeszcze w tym roku dla pięciu szlaków kolejowych:
1. Warszawa – CPK – Łódź – Sieradz – Wrocław– Wałbrzych – granica państwa (PL/CZ)
2. Ostrołęka –Łomża
3. Trawniki – Krasnystaw – Zamość
4. Łętownia – Rzeszów
5. Chybie – Jastrzębie Zdrój – Godów – granica państwa
Rzecznik CPK tłumaczy, że powyższe inwestycje będą realizowane w pierwszej kolejności, aby rozpocząć roboty budowlane np. przed końcem 2023 r. – Mam na myśli roboty ziemne, roboty budowlane w zakresie wybranych branż, wycinki drzew, usuwanie kolizji z infrastrukturą podziemną i przygotowanie obszaru inwestycji do robót zasadniczych. W tym roku na wybranych odcinkach rozpoczną się również inwentaryzacje przyrodnicze, które będą stanowiły podstawę do przeprowadzenia procedury oddziaływania inwestycji na środowisko – wymienia Majszyk.

Na planowane inwestycje kolejowe CPK składa się w sumie 12 tras kolejowych, w tym 10 tzw. szprych prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i CPK. Łącznie to 30 zadań inwestycyjnych i 1789 km nowych linii kolejowych. Całość programu zostanie zrealizowana w latach 2020-2034.

Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Materiał Promocyjny
Z kartą Simplicity można zyskać nawet 1100 zł, w tym do 500 zł już przed świętami
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach
Przewozy
Złe prognozy dla transportu
Materiał Promocyjny
Strategia T-Mobile Polska zakładająca budowę sieci o najlepszej jakości przynosi efekty
Przewozy
Zleceniodawcy już wydłużają terminy płatności