Za rozwiązanie tych problemów wzięli się prezydenci Polski i Ukrainy, którzy 11-13 października spotkali się w Kijowie. W oficjalnej delegacji Prezydenta uczestniczył minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, który ostatniego dnia wizyty spotkał się z ministrem infrastruktury Ukrainy Władysławem Kriklijem.

""

Od 11 do 13 października trwały polsko-ukraińskie rozmowy, w trakcie których prezydenci obu państw mówili o ułatwieniach dla transportu drogowego. Fot Ministerstwo Infrastruktury

logistyka.rp.pl

Minister infrastruktury Ukrainy podkreślił potrzebę zapewnienia ukraińskim przewoźnikom drogowym wystarczającej liczby zezwoleń. Ukraina domaga się co najmniej 200 tys. zezwoleń.

Czytaj więcej w: Koleje Białoruskie biorą się za przeładunki kontenerów z Chin

Minister Andrzej Adamczyk widzi rozwiązanie problemu niewystarczającej liczby zezwoleń dopiero po przyspieszeniu ruchu granicznego, a także w optymalizacji funkcjonowania punktów kontrolnych i delimitacji ruchu pasażerskiego i towarowego.

""

Kontrola radiologiczna ciężarówek miała przyspieszyć odprawy. Fot. KAS

logistyka.rp.pl

Polska pożyczka przyspieszy rozbudowę punktów kontrolnych Szeginie (po polskiej stronie jest Przemyśl, na DK28) i Krakowiec (po polskiej stronie jest Korczowa, na A4). – Ze swojej strony rozpoczęliśmy już remont dróg dojazdowych T-14 Jaworów – Chruszczów i H-22 Uściług – Łuck – Równe i bardzo szybko integrujemy się z europejską siecią – podkreślił Władysław Kryklij.

Czytaj więcej w: Awaryjny plan dla transportu na wypadek pandemii

Minister przyznał, że celowy byłby eksperyment prowadzenia wspólnych odpraw celnych. Zaproponował także przejście na system cyfrowej wymiany zezwoleń. – Będziemy pierwszymi krajami, które to zrobią. A to zapobiegnie biurokracji, przyspieszy wymianę informacji i, co ważne, poprawi więzi handlowe i gospodarcze między naszymi krajami. Ze swojej strony jesteśmy gotowi do wdrożenia pierwszych projektów pilotażowych w najbliższej przyszłości – zapewnił Władysław Kryklij.