Port Gdańsk sprzedaje największego operatora w Porcie Wewnętrznym

To już kolejne podejście do sprzedaży całości spółki Port Gdański Eksploatacja.

Publikacja: 02.03.2021 09:34

Port Gdańsk sprzedaje największego operatora w Porcie Wewnętrznym

Foto: Panorama Portu w Gdańsku, maj/czerwiec 2020, fot: Kacper Kowalski / aeromedia.pl

Kupujący ma zapewnić jak najlepsze wykorzystanie powierzchni portu inwestując w rozwój narzędzi przeładunkowych oraz pakiet usług socjalnych dla załogi. PGE zarządza na blisko 90 ha portu i jest największym operatorem w Porcie Wewnętrznym. – Zdecydowaliśmy się znaleźć inwestora dla tej spółki, ponieważ jako Zarząd Portu nie chcemy stanowić konkurencji wobec naszych klientów, posiadając w swoim portfelu spółkę świadczącą usługi przeładunkowe – tłumaczy prezes Portu Gdańsk Łukasz Greinke.

Czytaj więcej w: Turcja buduje własny „Jedwabny szlak”

PGE to największy uniwersalny operator przeładunkowy, działający na nabrzeżach wewnętrznej części Portu Gdańsk i czwarty pod względem przeładunków operator na całym obszarze portu. Spółka świadczy usługi przeładunku i składowania towarów w obrocie międzynarodowym.

Na podstawie wieloletniej umowy dzierżawy i umów operatorskich z ZMPG, PGE dokonuje przeładunków na nabrzeżach zlokalizowanych po obu stronach Martwej Wisły: Nabrzeżu Wiślanym (12,1 ha), Nabrzeżu Szczecińskim (8,2 ha), nabrzeżach Basenu Górniczego (68,9 ha). W ramach działalności operatorskiej, spółka funkcjonuje także na Nabrzeżu WOC I i WOC II (14,2 ha), oraz Nabrzeżu Oliwskim (5,9 ha).

Czytaj więcej w: Statki do Wielkiej Brytanii zabukowane do ostatniego miejsca

Greinke przypomina, że tereny, na których PGE prowadzi działalność, zostały objęte największym programem inwestycyjnym realizowanym przez ZMPG, a współfinansowanym ze środków unijnych. Inwestycje w Porcie Wewnętrznym opiewają na kwotę ok. 572 mln zł, w tym 439,8 mln zł to inwestycje dotyczące terenów PGE. Port zainwestował ponad 300 mln zł w infrastrukturę sąsiadującą z PGE.

Port Wewnętrzny odpowiada za 80 proc przeładunków całego portu i w 2020 roku wzrosły one o 15 proc.

Czytaj więcej w: Gdańsk na podium w bałtyckim rankingu

Port Gdańsk planował sprzedaż PGE blisko dekadę temu. Zgłosiła się wówczas maltańska spółka Mariner Capital Ltd., jednak Port Gdańsk odstąpił od rozmów i jak podaje prezes portu, spółka ostatnio wygrała w sądzie spór z Mariner Capital Ltd., co zamyka sprawę niedoszłego zakupu.

Kupujący ma zapewnić jak najlepsze wykorzystanie powierzchni portu inwestując w rozwój narzędzi przeładunkowych oraz pakiet usług socjalnych dla załogi. PGE zarządza na blisko 90 ha portu i jest największym operatorem w Porcie Wewnętrznym. – Zdecydowaliśmy się znaleźć inwestora dla tej spółki, ponieważ jako Zarząd Portu nie chcemy stanowić konkurencji wobec naszych klientów, posiadając w swoim portfelu spółkę świadczącą usługi przeładunkowe – tłumaczy prezes Portu Gdańsk Łukasz Greinke.

Przewozy
Na drodze do zrównoważonego łańcucha dostaw
Materiał Promocyjny
Nowe finansowanie dla transportu miejskiego w Polsce Wschodniej
Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Boom eksportowy polskiej żywności: czy trend będzie trwały?
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Materiał Promocyjny
Sieć kampusowa 5G dla bezpieczeństwa danych
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach
Przewozy
Złe prognozy dla transportu