Kierowcom chce się spać

Z badań prowadzonych przez związki zawodowe wynika, że kierowcy są przemęczeni i nie wyspani.

Publikacja: 16.03.2021 14:39

Kierowcom chce się spać

Foto: logistyka.rp.pl

Z raportu Europejskiej Federacji Pracowników Transportu (ETF) wynika, że praca kierowców w transporcie międzynarodowym jest wyjątkowo wyczerpująca, zarówno fizycznie, jak i psychicznie. 80 proc. z 2800 respondentówprzyznało, że nie ma warunków, by właściwie odpocząć, brakuje im snu i są stale zmęczeni. ETF alarmuje, że potencjalnie stanowią poważne zagrożenie na drogach.

Raport ETF opiera się na danych z badania przeprowadzonego przez belgijską federację. Pełną wersję raportu opublikuje w czerwcu 2021 roku. Po roku prac i na pół roku przed zakończeniem projektu, ETF zdecydowało się ujawnić część liczb, która budzi niepokój.

Czytaj więcej w: O zielonych korytarzach przewoźnicy mogą tylko pomarzyć

Respondenci wskazali złą jakość snu, przerywany odpoczynek i ciągłe uczucie zmęczenia jako stałe problemy w pracy w transporcie międzynarodowym. Ogólnopolskie Centrum Rozliczania Kierowców oblicza, że polski kierowca samochodu ciężarowego ma średnio 42 lata, rocznie przejeżdża przeciętnie 82 tys. km (rekordziści ponad 200 tys. km) i bardzo rzadko korzysta z urlopu. W trasie spędza ponad 240 dni, a to oznacza, że jest narażony nie tylko na znużenie, ale także na stres związany z wykonywaniem zawodu, co zwiększa ryzyko poważnych chorób jak np. zawał serca.

Importerzy przyznają, że w Polsce kupowane są coraz lepiej wyposażone ciężarówki. – Przewoźników inwestują w tabor i nowoczesne rozwiązania poprawiające wygodę jazdy, takie jak aktywny tempomat, czy powiększone kabiny. Musimy jednak pamiętać, że starania przewoźników nie zawsze wystarczają. Bardzo często zawodzi infrastruktura – zaznacza ekspert GBox, Grupa Inelo Tomasz Czyż.

Czytaj więcej w: Kierowcy przebierają w ofertach pracy

Wskazuje, że brakuje miejsc parkingowych w pobliżu miejsc wyładunku lub załadunku, a także przy drogach. Zjeżdżając wieczorem na parkingi kierowcy nie mogą znaleźć wolnego miejsca i ten problem narasta m.in. w Polsce oraz w Niemczech. – Kierowcy muszą szukać odpowiedniego miejsca na postój i dojechać do kolejnego parkingu na trasie, co może spowodować przekroczenie czasu pracy. Kiedy już się uda zaparkować ciężarówkę, nierzadkie są sytuacje, kiedy kierowca kładzie się spać i po 2-3 godzinach jest budzony na rozładunek – opisuje ekspert.

Czytaj więcej w: Małych przewoźników pogrążyła pandemia

Ankietowani przez ETF kierowcy w większości przyznają, że nie byli kontrolowani nawet przez kilka lat. Według ETF problem dotyczy całej Unii Europejskiej. Wkrótce jednak zostanie rozwiązany, waz z wejściem w życie systemów pobierających dane z tachografów cyfrowych drugiej generacji. Państwa mają uruchomić sieć anten zbierających dane m.in. o czasie prowadzenia do 2034 roku.

Czytaj więcej w: Gazowe ciężarówki na próbach

Alarmistyczne dane ETF o zagrożeniu wypadkami nie są potwierdzane przez europejską statystykę, która pokazuje ciągły spadek liczby wypadków drogowych spowodowanych przez kierowców ciężarówek.

Z raportu Europejskiej Federacji Pracowników Transportu (ETF) wynika, że praca kierowców w transporcie międzynarodowym jest wyjątkowo wyczerpująca, zarówno fizycznie, jak i psychicznie. 80 proc. z 2800 respondentówprzyznało, że nie ma warunków, by właściwie odpocząć, brakuje im snu i są stale zmęczeni. ETF alarmuje, że potencjalnie stanowią poważne zagrożenie na drogach.

Raport ETF opiera się na danych z badania przeprowadzonego przez belgijską federację. Pełną wersję raportu opublikuje w czerwcu 2021 roku. Po roku prac i na pół roku przed zakończeniem projektu, ETF zdecydowało się ujawnić część liczb, która budzi niepokój.

Przewozy
Na drodze do zrównoważonego łańcucha dostaw
Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Boom eksportowy polskiej żywności: czy trend będzie trwały?
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Materiał Promocyjny
Mała Księgowość: sprawdzone rozwiązanie dla małych i średnich przedsiębiorców
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach