Kierowcom chce się spać

Z badań prowadzonych przez związki zawodowe wynika, że kierowcy są przemęczeni i nie wyspani.

Publikacja: 16.03.2021 14:39

Kierowcom chce się spać

Foto: logistyka.rp.pl

Z raportu Europejskiej Federacji Pracowników Transportu (ETF) wynika, że praca kierowców w transporcie międzynarodowym jest wyjątkowo wyczerpująca, zarówno fizycznie, jak i psychicznie. 80 proc. z 2800 respondentówprzyznało, że nie ma warunków, by właściwie odpocząć, brakuje im snu i są stale zmęczeni. ETF alarmuje, że potencjalnie stanowią poważne zagrożenie na drogach.

Raport ETF opiera się na danych z badania przeprowadzonego przez belgijską federację. Pełną wersję raportu opublikuje w czerwcu 2021 roku. Po roku prac i na pół roku przed zakończeniem projektu, ETF zdecydowało się ujawnić część liczb, która budzi niepokój.

Czytaj więcej w: O zielonych korytarzach przewoźnicy mogą tylko pomarzyć

Respondenci wskazali złą jakość snu, przerywany odpoczynek i ciągłe uczucie zmęczenia jako stałe problemy w pracy w transporcie międzynarodowym. Ogólnopolskie Centrum Rozliczania Kierowców oblicza, że polski kierowca samochodu ciężarowego ma średnio 42 lata, rocznie przejeżdża przeciętnie 82 tys. km (rekordziści ponad 200 tys. km) i bardzo rzadko korzysta z urlopu. W trasie spędza ponad 240 dni, a to oznacza, że jest narażony nie tylko na znużenie, ale także na stres związany z wykonywaniem zawodu, co zwiększa ryzyko poważnych chorób jak np. zawał serca.

Importerzy przyznają, że w Polsce kupowane są coraz lepiej wyposażone ciężarówki. – Przewoźników inwestują w tabor i nowoczesne rozwiązania poprawiające wygodę jazdy, takie jak aktywny tempomat, czy powiększone kabiny. Musimy jednak pamiętać, że starania przewoźników nie zawsze wystarczają. Bardzo często zawodzi infrastruktura – zaznacza ekspert GBox, Grupa Inelo Tomasz Czyż.

Czytaj więcej w: Kierowcy przebierają w ofertach pracy

Wskazuje, że brakuje miejsc parkingowych w pobliżu miejsc wyładunku lub załadunku, a także przy drogach. Zjeżdżając wieczorem na parkingi kierowcy nie mogą znaleźć wolnego miejsca i ten problem narasta m.in. w Polsce oraz w Niemczech. – Kierowcy muszą szukać odpowiedniego miejsca na postój i dojechać do kolejnego parkingu na trasie, co może spowodować przekroczenie czasu pracy. Kiedy już się uda zaparkować ciężarówkę, nierzadkie są sytuacje, kiedy kierowca kładzie się spać i po 2-3 godzinach jest budzony na rozładunek – opisuje ekspert.

Czytaj więcej w: Małych przewoźników pogrążyła pandemia

Ankietowani przez ETF kierowcy w większości przyznają, że nie byli kontrolowani nawet przez kilka lat. Według ETF problem dotyczy całej Unii Europejskiej. Wkrótce jednak zostanie rozwiązany, waz z wejściem w życie systemów pobierających dane z tachografów cyfrowych drugiej generacji. Państwa mają uruchomić sieć anten zbierających dane m.in. o czasie prowadzenia do 2034 roku.

Czytaj więcej w: Gazowe ciężarówki na próbach

Alarmistyczne dane ETF o zagrożeniu wypadkami nie są potwierdzane przez europejską statystykę, która pokazuje ciągły spadek liczby wypadków drogowych spowodowanych przez kierowców ciężarówek.

Przewozy
Na drodze do zrównoważonego łańcucha dostaw
Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Boom eksportowy polskiej żywności: czy trend będzie trwały?
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach