Holowniki Suez Canal Authority są przy osadzonym na mieliźnie statku Ever Given, ale akcję ratunkową przejęła spółka SMIT Salvage. Evergreen wynajął tę holenderską firmę 24 marca, aby wybrała sposób uwolnienia statku. W grę wchodzić może pogłębienie kanału lub rozładunek.
Czytaj więcej w: Marcowe odbicie w przewozach na Wyspy
Niezależnie od sposobu, postój potrwa dobre kilka dni. – Obecna sytuacja, może spowodować opóźnienia i spiętrzenie ładunków oraz statków w głównych portach w Europie, ponieważ dotrą one w tym samym czasie co ładunek przyjeżdżający normalnie kilka dni później. Jeśli kanał nie zostanie udrożniony w krótkiej perspektywie czasowej, alternatywą jest trasa na południe wokół Afryki, trwająca dłużej i generująca dodatkowe koszty. W konsekwencji mogą wystąpić dalsze opóźnienia w dostawie ładunków do portów w Europie oraz jeszcze większa presja na rynku z dostępnością kontenerów w Azji – ocenia Dawid Graczyk, Sea Freight Branch Manager, Raben Logistics Polska.
SCA z pomocą holowników wyprowadziła z kanału większość statków. Wokół obu wejść do kanału czeka ponad 200 statków.