Marcowe odbicie w przewozach na Wyspy

Kwitną przewozy kontenerowe do Zjednoczonego Królestwa. Może pojawić się połączenie ro-ro.

Publikacja: 23.03.2021 08:23

Marcowe odbicie w przewozach na Wyspy

Foto: logistyka.rp.pl

Z danych Transporeon wynika, że w pierwszych dwóch tygodniach marca przewozy z kontynentu do Wielkiej Brytanii były o 20-25 mniejsze niż rok wcześniej. W przypadku przewozów z Wysp do Unii spadek wynosi 40-50 proc.

Czytaj więcej w: Do Niemiec tylko z testem

W pierwszych dwóch tygodniach marca przewoźnicy zanotowali lekkie obniżenie stawek na kierunku brytyjskim oraz malejące natężenie ruchu z Wielkiej Brytanii, co potwierdzają również agencje celne. – Zaobserwowaliśmy duże spadki, nie jest jasny jaki był ich powód. Od poniedziałku 22 marca jest lepiej. Nadal przewoźnicy boją się brać ładunki do Europy i wolą wracać na pusto. Brytyjscy nadawcy nie pogodzili się z agencjami celnymi i próbują obarczyć przewoźników obowiązkami zabezpieczeń celno-podatkowych ładunków – ocenia Joanna Porath z agencji celnej AC Porath.

Czytaj więcej w: Kierowcom chce się spać

Na utrudnieniach w ruchu kołowym korzysta żegluga przybrzeżna. Unifeeder otworzył nowe połączenie pomiędzy Gdynią a DP World London Gateway i dołożył kontenerowców na liniach do Immingham. Maersk zwiększył dwukrotnie pojemność statków do 3600 TEU na trasie z Gdańska do Felixtowe.

Armatorzy przyznają, że na tej trasie cieszą się popytem kontenery 45-stopowe pallet wide, jako odpowiedniki naczep kurtynowych.

Czytaj więcej w: Brytyjskie kontrole fitosanitarne przełożone na później

Obecna sytuacja na rynku przewozów między kontynentem a Wielką Brytanią jest szansą dla przewozów kontenerowych, ale także dla transportu naczep w systemie ro-ro, uważa niezależny doradca logistyczny Grzegorz Woelke. – Serwis ro-ro może wznowić któryś z operatorów promowych poszukujący nowych obszarów działalności. Wymagałby to jednak wydzierżawienia sporej floty naczep i nawiązania współpracy z właścicielami ciągników po obu stronach kanału – przypuszcza Woelke.

Dodaje, że 20-30 lat temu ciąganie tzw. naczep fińskich najpierw przez Pekaes, a później prywatnych przewoźników było bardzo popularne.

Z danych Transporeon wynika, że w pierwszych dwóch tygodniach marca przewozy z kontynentu do Wielkiej Brytanii były o 20-25 mniejsze niż rok wcześniej. W przypadku przewozów z Wysp do Unii spadek wynosi 40-50 proc.

Czytaj więcej w: Do Niemiec tylko z testem

Pozostało 86% artykułu
Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach
Przewozy
Złe prognozy dla transportu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Przewozy
Zleceniodawcy już wydłużają terminy płatności