Przewoźnik przystąpił do programu Dostępność Plus, uzyskał także certyfikat „Transport bez barier”. PKP IC zamówiło 40 głęboko zmodernizowanych wagonów typu Combo i w opcji dokupiło jeszcze 20. Do końca roku wagony pojawią się na torach.

Czytaj więcej w: Stadler i Koleje Mazowieckie podpisały trzecią umowę wykonawczą

Prezes PKP IC Marek Chraniuk zapewnia, że do 2023 roku wszystkie pociągi mają zapewnić wygodną podróż osobom niepełnosprawnym. Łączna wartość 60 wagonów to 310 mln zł. Wyposażone są one m.in. w automatycznie rozkładane rampy. W wagonach znajduje się przedział dla dwóch osób z tej grupy pasażerów oraz dwóch opiekunów. Przedział posiada dwa pełnowymiarowe fotele oraz dwa miejsca na wózek inwalidzki z trójpunktowymi pasami bezpieczeństwa, przyciski SOS, panel indywidualnego sterowania oświetleniem i klimatyzacją, indywidualne stoliki oraz dużą śmietniczkę.

Unowocześnione wagony są przewidziane na trasy:

  • Szczecin – Trójmiasto – Olsztyn – Białystok;
  • Wrocław/Zielona Góra – Poznań – Gdynia/Olsztyn – Białystok;
  • Kraków/Lublin– Katowice – Wrocław – Zielona Góra –Szczecin – Świnoujście;
  • Przemyśl – Lublin – Warszawa – Bydgoszcz – Gdynia/Piła – Kołobrzeg/Gorzów Wielkopolski;
  • Suwałki – Białystok/Lublin – Warszawa – Poznań – Szczecin/Gorzów Wielkopolski/Zielona Góra.

Czytaj więcej w: Ministrowie potwierdzają: szybką koleją do Bratysławy, Pragi i Budapesztu

Według planów w 2021 roku flota PKP Intercity zostanie wzmocniona łącznie blisko 150 nowymi lub zmodernizowanymi wagonami. – To kolejny projekt modernizacji wagonów współfinansowany funduszami z Programu Infrastruktura i Środowisko, którego realizację wspiera Centrum Unijnych Projektów Transportowych. PKP Intercity podpisało umowy na ponad 650 mln zł dofinansowania, które istotnie przyczyniają się do zwiększania komfortu podróżowania koleją – stwierdziła Joanna Lech, p.o. Dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

Spółka spodziewa się, że pandemia ustąpi, a szczepionki pozwolą kontrolować sytuację epidemiologiczną i umożliwią powrót do normalnych zasad podróżowania. – Wyniki przewozowe są o 40-50 proc. gorsze niż przed pandemią – przyznaje członek zarządu PKP IC Tomasz Gontarz.

W ramach kontynuacji strategii taborowej „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji” do 2030 roku spółka zainwestuje 19 mld zł w tabor. Plany obejmują inwestycje w wagony, lokomotywy, elektryczne zespoły trakcyjne, a także piętrowe składy wagonowe typu push-pull. Flotę przewoźnika zasilą nowe elektryczne pojazdy o znacznie mniejszej emisji CO2, a odpowiednia liczba i jakość taboru dostosowanego do zmodernizowanych linii kolejowych pozwoli na stworzenie spójnej sieci transportowej dla całego kraju. W 2030 roku cały tabor przewoźnika będzie nowy lub zmodernizowany, co zapewni wysoki poziom bezpieczeństwa podróży i wygody. PKP Intercity planuje stać się pierwszym polskim przewoźnikiem pasażerskim, którego działalność będzie neutralna dla klimatu.