Rekordowe inwestycje w samochodowe floty

Floty międzynarodowych przewoźników rosną w tempie ponad dwa razy szybszym od notowanego w ostatnich kilkunastu latach.

Publikacja: 01.05.2021 20:04

Rekordowe inwestycje w samochodowe floty

Foto: logistyka.rp.pl

W niemal pięć miesięcy 2021 roku liczba wypisów wzrosła o 4,8 proc. do 268 737. Liczba firm wzrosła o 4,4 proc. do 38 119, wynika z danych Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego.

W cztery miesiące przybyło 1608 firm, czyli ponad 400 miesięcznie. – Oznacza to 4 razy szybszy wzrost niż średnia od 2004 roku – zaznacza radca prezesa ZMPD Tadeusz Wilk.

Czytaj więcej w: Nowe myto w nowym roku

W tym samym czasie przybyło 12 385 samochodów, czyli ponad 3,1 tys. na miesiąc. – Od czasu wejścia Polski do UE miesięcznie przybywało tysiąc samochodów – porównuje Wilk. Jednocześnie zwraca uwagę, że tempo wzrostu zależy od wielkości firmy. W przypadku największych flot, mających powyżej 100 samochodów, liczba wypisów wzrosła o 8,8 proc. do 39 058.

Floty liczące od 50 do 100 wzrosły o 4,6 proc. i takie samo tempo przyrostu zanotowały floty mające od 21 do 50 pojazdów. Przewoźnicy mający od 11 do 20 samochodów zwiększyli stan posiadania o 4 proc., zaś firmy mające od 5 do 10 samochodów powiększyły stan posiadania o 3,3 proc. Firmy dysponujące od 2 do 4 aut zwiększyły flotę o 4,3 proc.

Czytaj więcej w: Pandemia nie zniechęciła rabusiów

Jednosamochodowe przedsiębiorstwa zwiększyły stan posiadania o 6,6 proc, o tyle także wzrosła liczba najmniejszych firm. Jest to dosyć zaskakujące zjawisko, jako że w styczniu liczba firm malała. Część przedsiębiorców wycofała się zniechęcona kryzysem wywołanym zamrożeniem europejskiej gospodarki.

Inwestorzy pojawili się w ostatnich trzech miesiącach. Duży przyrost nowych firm może wynikać z przyciągania do branży nowych przedsiębiorców, zachęconych atrakcyjnymi stawkami frachtów.

Trans.eu podaje, że w I kwartale br. mediana indeksu stawek znalazła się na wyższym poziomie niż w pierwszych trzech miesiącach 2020 r. w przypadku większości ważnych dla polskiego transportu państw.

Czytaj więcej w: Wielton liczy na bardzo dobry rok

Trans.eu podaje, że w przypadku Niemiec indeks stawek w I kwartale 2021 roku wyniósł 99 pkt przy 96 pkt w I kwartale 2020 r., przewozy do Holandii podrożały do 108 z 96 pkt, Rosji do 100 z 90 pkt, Francji do 108 z 96 pkt i Wielkiej Brytanii do 120 z 93 pkt.

Prawdopodobnie nie jest to koniec podwyżek. Cytowani przez Trans.eu analitycy z Transport Intelligence i Upply w opracowaniu Road Freight Rate Development Benchmark szacują, że na koniec 2021 r. średnia stawka w Europie wynosić może od 1087 do nawet 1155 euro. Byłyby to wzrosty o odpowiednio 2,5 proc. i 9 proc. rok do roku. W przeliczeniu na kilometr stawki mogą wahać się od 1,6 euro do 1,7 euro.

Czytaj więcej w: Ciężarówki do odbioru w przyszłym roku

W całym 2020 roku średnia stawka w Europie osiągnęła poziom 1060 euro, co stanowiło spadek rok do roku o 1,6 proc. Średnia stawka wynosiła w ubiegłym roku 1,55 euro/km.

W niemal pięć miesięcy 2021 roku liczba wypisów wzrosła o 4,8 proc. do 268 737. Liczba firm wzrosła o 4,4 proc. do 38 119, wynika z danych Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego.

W cztery miesiące przybyło 1608 firm, czyli ponad 400 miesięcznie. – Oznacza to 4 razy szybszy wzrost niż średnia od 2004 roku – zaznacza radca prezesa ZMPD Tadeusz Wilk.

Pozostało 89% artykułu
Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach
Przewozy
Złe prognozy dla transportu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Przewozy
Zleceniodawcy już wydłużają terminy płatności