W tym roku wartości najtańszych ofert wahały się między 53 a 99 proc. (średnio 71,3 proc.) kosztorysów GDDKiA. W roku ubiegłym rozrzut był większy, od 45,9 do 141,8 proc. (średnio 80,8 proc.) wartości założeń inwestora.
Czytaj więcej w: Generalna zbuduje drogę S5, łączącą Ostródę z Grudziądzem
O ostatecznym wyborze decyduje dokładna ocena przesłanych ofert, a także rzetelne wyjaśnienia pod kątem rażąco niskiej ceny. W 2021 roku GDDKiA dwukrotnie podpisała umowy na realizację odcinków z wykonawcami, których oferta pod względem ceny była w zestawieniu otwartych ofert na drugim miejscu. Dotyczy to odcinków S19 – Kuźnica – Sokółka Północ w woj. podlaskim oraz Lublin Rudnik – Lubartów Północ w woj. lubelskim. Na pierwszy z tych odcinków, o długości ok. 15,8 km, nasz kosztorys opiewał na ok. 832 mln zł, najniższa oferta na ok. 449 mln zł (54 proc. wartości kosztorysu), a wybrana oferta na 526,2 mln zł, co daje średnią za kilometr ok. 33,3 mln zł. Dla drugiego z odcinków, o długości ok. 23 km, kosztorys wynosił ok. 1,1 mld zł, najniższa oferta to ok. 663,6 mln zł (ok. 60 proc. kosztorysu), a wybrana ok. 835,7 mln zł, co dało średnią cenę 1 km na poziomie 36,3 mln zł.
Tańsze autostrady
O ile w 2020 roku koszt budowy 1 km autostrady A2 wynosił od 41,4 do 44,8 mln zł, to w podpisanych w tym roku umowach wartości wynoszą od 29,3 do 41,2 mln zł za 1 km. W przypadku przebudowy południowej jezdni i dostosowania obecnej DK18 do parametrów autostrady koszt 1 km zmniejszył się z ok. 15,9 do 11,4 mln zł.
Rar. GDDKiA