PKP Cargo krok bliżej do własnej fabryki wagonów

Przewoźnik planuje kupić byłą fabrykę wagonów w Gniewczynie.

Publikacja: 08.06.2021 15:19

PKP Cargo krok bliżej do własnej fabryki wagonów

Foto: Fot. Greenbrier Świdnica

Rada Nadzorcza PKP Cargo wyraziła 8 czerwca zgodę na zawarcie umów z Forespo Poland S.A. dotyczących nabycia nieruchomości i ruchomości po byłej Fabryce Wagonów Gniewczyna S.A. Decyzja Rady Nadzorczej Spółki to pierwszy krok do wznowienia produkcji wagonów w tym zakładzie, wspólnie z amerykańskim producentem wagonów Greenbrier.

Czytaj więcej w: Brak półprzewodników dopadł koleje

Łączna ostateczna cena sprzedaży nieruchomości i ruchomości objętych umową wynosi prawie 7,4 mln euro brutto. Umowa przenosząca własność nieruchomości i ruchomości zostanie zawarta najpóźniej do 30 kwietnia 2022 r. – Zgoda Rady Nadzorczej była niezbędna do podpisania umowy z Forespo, co mamy nadzieję nastąpi w najbliższym czasie. Chcemy potem jak najszybciej przystąpić do prac przygotowawczych przed ponownym uruchomieniem produkcji wagonów – podkreśla prezes PKP Cargo Czesław Warsewicz.

Prezes zaznacza jednocześnie, że decyzja o wznowieniu działalności fabryki w Gniewczynie jest podyktowana potrzebami rynku kolejowego. – W Polsce i Europie zaczyna być odczuwalny brak wagonów towarowych. Widać to było choćby przy okazji przetargów na zakup taboru z unijnym dofinansowaniem. Część przewoźników miała bowiem problemy z zapewnieniem sobie terminowych dostaw wagonów – wyjaśnia Warsewicz.

Czytaj więcej w: Spedytorzy przesiadają się ze statków na pociągi

Asortyment produkcji będzie zależał od potrzeb rynku, podobnie jak jej wielkość, która powinna wynosić kilkaset wagonów rocznie. Greenbrier zapewni wsparcie konstrukcyjne i technologiczne, zaś przewoźnik będzie miał pewność dostaw z własnego zakładu.

Greenbrier Europe ma dwa główne zakłady: w Świdnicy i rumuńskim Aradzie. Mogą one rocznie wyprodukować 4-5 tys. wagonów, czyli zaspokoić połowę europejskiego popytu. Świdnicki zakład produkuje rocznie 1,6 tys. wagonów.

Czytaj więcej w: PKP Cargo chce produkować wagony

Praktycznie w Europie Zachodniej nie ma liczących się producentów wagonów. Wszyscy zbankrutowali. Wagony dostarczają firmy i zakłady zlokalizowane w Europie Środkowo-Wschodniej. Największym konkurentem Greenbrier Europe jest Tatra Wagonka z Popradu i czeskie: Legios i ZOS Trnava.

Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach
Przewozy
Złe prognozy dla transportu
Przewozy
Zleceniodawcy już wydłużają terminy płatności