PKP Cargo chce produkować wagony

PKP Cargo rozważa zawiązanie spółki z Greenbrier Wagony Świdnica i ARP, która będzie produkować wagony.

Publikacja: 06.06.2019 04:15

PKP Cargo chce produkować wagony

Foto: fot. mat.pras.

Podpisany 5 czerwca na targach logistycznych w Monachium list intencyjny przewiduje przygotowanie biznesplanu tego przedsięwzięcia. Produkcja ma być zlokalizowana w Polsce, pierwszym wyborem jest dawny zakład producji wagonów w Gniewczynie. W grę mogą wchodzić także inne lokalizacje.
Strony nie zdradzają o jakich wielkościach produkcji jest mowa. Do końca sierpnia powstanie biznes plan i on określi wielkość produkcji. Spółka celowa może być powołana do końca 2019 roku. – Zależy nam na pozyskaniu efektywnych kosztowo wagonów, stad wybór największego producenta wagonów w Europie. Zależy nam na synergii – tłumaczy prezes PKP Cargo Czesław Warsewicz. ARP będzie trzecim akcjonariuszem przygotowywanej spółki celowej. – Chcemy mieć zaplecze produkcyjne w Polsce i liczymy także na eksport – zaznacza Warsewicz.

""

Terminal PKP Cargo w Małaszewiczach. Jednym z celów nowej spółki ma być produkcja platform do przewozu kontenerów / fot. PKP Cargo

logistyka.rp.pl

Greenbrier jest obecny od ponad 20 lat w Europie i ma rozwinięta sieć sprzedaży. Jest głównym dostawcą wagonów na tym rynku, który liczy kilkanaście tys. sztuk rocznie. Fabryka Wagonów Świdnica może produkować rocznie do 4 tys. wagonów. – Podstawowym asortymentem nowej spółki będą węglarki oraz inne typy, jak np. platformy do przewozu kontenerów – wyjaśnia członek zarządu PKP Cargo Witold Bawor.

CZYTAJ TAKŻE: Polskie porty inwestują w przeładunki kontenerów

Dla ewentualnego nowego zakładu nie powinno zabraknąć pracy. – Rynek przewozów jest na wysokim poziomie, a wskaźniki gospodarcze dla polskiej gospodarki są bardzo dobre – wskazuje Warsewicz. Dodaje, ze nowe wagony będą potrzebne także dla rozwijanych przewozów międzynarodowych, które będą rozwijane przez PKP Cargo. – Chodzi o kwestie regulacyjne i rynkowe, nowe wagony zwiększa efektywność naszych przewozów – wyjaśnia Warsewicz.

CZYTAJ TAKŻE: PKP Cargo: Dobre perspektywy na torach

Prezes Fabryki Wagonów Świdnica Bogdan Leśniański podkreśla, że wagony mają co prawda jedno dopuszczenie unijne, ale starsze podlegają ograniczeniom w przejeździe na różnych szlakach.

Podpisany 5 czerwca na targach logistycznych w Monachium list intencyjny przewiduje przygotowanie biznesplanu tego przedsięwzięcia. Produkcja ma być zlokalizowana w Polsce, pierwszym wyborem jest dawny zakład producji wagonów w Gniewczynie. W grę mogą wchodzić także inne lokalizacje.
Strony nie zdradzają o jakich wielkościach produkcji jest mowa. Do końca sierpnia powstanie biznes plan i on określi wielkość produkcji. Spółka celowa może być powołana do końca 2019 roku. – Zależy nam na pozyskaniu efektywnych kosztowo wagonów, stad wybór największego producenta wagonów w Europie. Zależy nam na synergii – tłumaczy prezes PKP Cargo Czesław Warsewicz. ARP będzie trzecim akcjonariuszem przygotowywanej spółki celowej. – Chcemy mieć zaplecze produkcyjne w Polsce i liczymy także na eksport – zaznacza Warsewicz.

Przewozy
Na drodze do zrównoważonego łańcucha dostaw
Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Boom eksportowy polskiej żywności: czy trend będzie trwały?
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach