Wybór odbył się 2 czerwca 2021 r., na sesji komitetu projektu Koleje Transeuropejskie (Trans-European Railway – TER), prowadzonego w ramach Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ. Międzyrządowy projekt TER powstał w 1990 r. w celu poprawy jakości transportu kolejowego w regionie Centralnej Europy.

Prowadzony jest równolegle z bliźniaczym projektem Autostrady Transeuropejskiej (Trans-European North-South Motorway). Prace w ramach tych projektów są realizowane z założeniem, że są to uzupełniające się środki transportu. Dlatego duży nacisk kładzie się na transport multimodalny.

Czytaj więcej w: Gdańsk bramą na Czechy i Słowację

Jednym z zadań TER jest identyfikacja „wąskich gardeł” oraz brakujących połączeń w europejskiej sieci transportowej. Prowadzona jest m.in. analiza wielkości przewozowych oraz parametrów technicznych linii.

Zasięg projektu obejmuje państwa Europy Środkowo-Wschodniej, Południowo-Wschodniej oraz Basenu Morza Czarnego. W tym układzie geograficznym Polska odgrywa ważną rolę zarówno w przewozach w kierunku północ-południe (Morze Bałtyckie – Morze Śródziemne i Czarne), jak i wschód-zachód (Azja – Europa).

Czytaj więcej w: Politycy szukają alternatywnych tras dla kanału Sueskiego

Strona polska promuje m.in. połączenia z portami bałtyckimi (Gdańsk, Gdynia, Szczecin, Świnoujście) oraz przewozy euroazjatyckie, jako uzupełnienie kolejowe inicjatywy szlaku Via Carpatia. Ministerstwo Infrastruktury podkreśla, że udział w projekcie TER oznacza realną możliwość zabezpieczenia interesów Polski podczas tworzenia umów międzynarodowych oraz ustalania przebiegu ciągów transportowych. Koordynatorem TER ze strony Polski jest Ministerstwo Infrastruktury, natomiast PKP PLK udzielają wsparcia merytorycznego w ramach projektu.

EKG ONZ nie współfinansuje projektów, w przeciwieństwie do UE.