Inteligentne tachografy już wkrótce prześwietlą transport

Pełne skutki Pakietu Mobilności będą widoczne dopiero od sierpnia przyszłego roku, gdy rozpoczną się masowe zdalne kontrole tachografów.

Publikacja: 13.01.2022 16:18

Inteligentne tachografy już wkrótce prześwietlą transport

WITD Pomorze

Foto: WITD Pomorze

Służby kontrolne europejskich inspekcji drogowych szykują się do wdrożenia systemu zdalnego odczytu inteligentnych tachografów drugiej generacji. Zgodnie z Pakietem Mobilności ma to nastąpić od 21 sierpnia 2023 roku. – Inspekcje transportu drogowego rozważają także wprowadzenie stacjonarnych systemów kontroli – wskazuje International Business Development Director, Grupa Inelo Piotr Żółty. 

Dodaje, że w urządzeniach tych jest dostępnych 19 parametrów. Większość z nich może sugerować, że wystąpiły określone problemy, a pozostałe mają charakter informacyjny. Firmy, które zajmują się na zlecenie przewoźników zdalnym odczytywaniem tachografów i kart kierowcy zastrzegają, że są to duże zbiory danych. – Potrzebujemy kilkanaście minut, aby zdalnie ściągnąć pełen pakiet danych z tachografu – szacuje manager produktu w Tekom Technologia Karol Kobyłecki.

Podstawowe parametry

Używane przez inspekcje połączenie DSRC ma stosunkowo małą przepustowość. – Inspekcje drogowe skupiają się głównie na 4 wskaźnikach, które znacząco podnoszą skuteczność wykrywania nieprawidłowości w trakcie przejazdu – zaznacza przedstawiciel Inelo. 

Pierwszy to jazda bez karty kierowcy. – W jednym z testowanych oddziałów mieliśmy bardzo dużą skuteczność wykrywania 2 pojazdów na godzinę. W przypadku kontroli losowych wykrywanych do dwóch przypadków w ciągu dwóch tygodni – porównuje Piotr Żółty. – Drugi wskaźnik to aktualna czynność inna niż jazda sugerująca stosowanie rozwiązań manipulujących działanie tachografu, pozostałe to informacja, że prędkość pojazdu jest zerowa oraz czy została wykonana kalibracja tachografu, czyli procedura potwierdzająca lub aktualizująca parametry pojazdu przechowywane w pamięci urządzenia – opisuje reprezentant Inelo. 

Komisja Europejska przewiduje, że inteligentne tachografy drugiej generacji, które są obowiązkowym wyposażeniem wszystkich nowych samochodów ciężarowych od 19 czerwca 2019 roku, staną się obowiązkowym wyposażeniem wszystkich samochodów ciężarowych najpóźniej 21 sierpnia 2025 roku. Oznacza to, że po tej dacie odsetek kontrolowanych samochodów wzrośnie do blisko 100 proc. z kilku procent obecnie. 

Piotr Żółty przypomina, że z danych GITD wynika, że inspektorzy transportu drogowego w 2021 roku stwierdzili ponad 100 tysięcy naruszeń przepisów ustawy o transporcie drogowym, z czego ponad 1/3 dotyczyła nieprawidłowego używania urządzeń rejestrujących. 

Na razie próby

W Polsce we wszystkich WITD zakupionych jest 12 zestawów do zdalnej kontroli inteligentnych tachografów 2 generacji. Wojewodowie kupowali od 1 do 3 zestawów. W pierwszym kwartale br. planowany jest zakup dodatkowych 3 zestawów. – Są to zakupy indywidualne poszczególnych WITD – podkreśla biuro rzecznika GITD. Np. wojewoda Pomorski Dariusz Drelich sfinansował zakup urządzenia (34 686 zł) w całości z budżetu wojewody. 

Próby trwają także w Europie. Jeden z producentów tego typu sprzętu, Inelo, przeprowadził testy w 10 krajach. – Feedback jaki otrzymaliśmy od tych podmiotów jest bardzo pozytywny, co poświadcza o dużej skuteczności tych urządzeń. W nasze rozwiązania wyposażyliśmy m.in. inspekcje w Holandii, Luksemburgu, Danii, a także oczywiście w Polsce (5 oddziałów inspekcji transportu drogowego), a kolejne transakcje są w toku – zapowiada Piotr Żółty. 

W ofercie Inelo znajdują się 3 anteny, a także specjalne oprogramowanie, które te dane dekoduje za pomocą karty inspekcyjnej. – Notujemy nawet do około 30 odczytów na godzinę, co oczywiście zależy też od natężenia ruchu i lokalizacji. Niemniej prognozujemy, że skala zakupów urządzeń w tym roku będzie znacząco rosła – podkreśla przedstawiciel producenta. 

Służby kontrolne europejskich inspekcji drogowych szykują się do wdrożenia systemu zdalnego odczytu inteligentnych tachografów drugiej generacji. Zgodnie z Pakietem Mobilności ma to nastąpić od 21 sierpnia 2023 roku. – Inspekcje transportu drogowego rozważają także wprowadzenie stacjonarnych systemów kontroli – wskazuje International Business Development Director, Grupa Inelo Piotr Żółty. 

Dodaje, że w urządzeniach tych jest dostępnych 19 parametrów. Większość z nich może sugerować, że wystąpiły określone problemy, a pozostałe mają charakter informacyjny. Firmy, które zajmują się na zlecenie przewoźników zdalnym odczytywaniem tachografów i kart kierowcy zastrzegają, że są to duże zbiory danych. – Potrzebujemy kilkanaście minut, aby zdalnie ściągnąć pełen pakiet danych z tachografu – szacuje manager produktu w Tekom Technologia Karol Kobyłecki.

Praca w logistyce
Kierowcy z całego świata w polskich ciężarówkach
Firmy
Duża inwestycja Grupy Raben na Litwie
Krajowe
UOKiK ukarał dilerów DAF-a za zmowę
Drogowy
Eksporterzy do Wielkiej Brytanii muszą liczyć się z opóźnieniami
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Krajowe
Senat przychylił nieba przewoźnikom