Służby kontrolne europejskich inspekcji drogowych szykują się do wdrożenia systemu zdalnego odczytu inteligentnych tachografów drugiej generacji. Zgodnie z Pakietem Mobilności ma to nastąpić od 21 sierpnia 2023 roku. – Inspekcje transportu drogowego rozważają także wprowadzenie stacjonarnych systemów kontroli – wskazuje International Business Development Director, Grupa Inelo Piotr Żółty.
Dodaje, że w urządzeniach tych jest dostępnych 19 parametrów. Większość z nich może sugerować, że wystąpiły określone problemy, a pozostałe mają charakter informacyjny. Firmy, które zajmują się na zlecenie przewoźników zdalnym odczytywaniem tachografów i kart kierowcy zastrzegają, że są to duże zbiory danych. – Potrzebujemy kilkanaście minut, aby zdalnie ściągnąć pełen pakiet danych z tachografu – szacuje manager produktu w Tekom Technologia Karol Kobyłecki.
Podstawowe parametry
Używane przez inspekcje połączenie DSRC ma stosunkowo małą przepustowość. – Inspekcje drogowe skupiają się głównie na 4 wskaźnikach, które znacząco podnoszą skuteczność wykrywania nieprawidłowości w trakcie przejazdu – zaznacza przedstawiciel Inelo.
Pierwszy to jazda bez karty kierowcy. – W jednym z testowanych oddziałów mieliśmy bardzo dużą skuteczność wykrywania 2 pojazdów na godzinę. W przypadku kontroli losowych wykrywanych do dwóch przypadków w ciągu dwóch tygodni – porównuje Piotr Żółty. – Drugi wskaźnik to aktualna czynność inna niż jazda sugerująca stosowanie rozwiązań manipulujących działanie tachografu, pozostałe to informacja, że prędkość pojazdu jest zerowa oraz czy została wykonana kalibracja tachografu, czyli procedura potwierdzająca lub aktualizująca parametry pojazdu przechowywane w pamięci urządzenia – opisuje reprezentant Inelo.
Komisja Europejska przewiduje, że inteligentne tachografy drugiej generacji, które są obowiązkowym wyposażeniem wszystkich nowych samochodów ciężarowych od 19 czerwca 2019 roku, staną się obowiązkowym wyposażeniem wszystkich samochodów ciężarowych najpóźniej 21 sierpnia 2025 roku. Oznacza to, że po tej dacie odsetek kontrolowanych samochodów wzrośnie do blisko 100 proc. z kilku procent obecnie.