Transport drogowy będzie objęty ETS

Parlament Europejski i Rada wstępnie porozumiały się co do objęcia emisji transportu drogowego unijnym systemem handlu uprawnieniami do emisji (ETS).

Publikacja: 21.12.2022 11:18

Transport drogowy będzie objęty ETS

GDDKiA

Foto: GDDKiA

Chodzi o poszerzenie Emissions Trading System, czyli ETS II, które nastąpi w 2027 roku. Obie strony zgodziły się, że proponowane przez parlament objęcie handlu uprawnieniami od 2024 roku jest zbyt wczesne, ponieważ nie będzie w tym roku zbyt dużej liczby pojazdów z napędem alternatywnym. Nie będzie gotowej także infrastruktury. 

Czytaj więcej

Uwaga na złodziei z fałszywej strony e-Toll

Najprawdopodobniej również w 2027 roku będzie ona szczątkowa, a flota tzw. „zeroemisyjnych” ciężarówek niewielka. – Dlatego w znacznym stopniu ETS II będzie funkcjonować jako kara dla tych operatorów, którzy nie przechodzą na zeroemisyjne napędy – przyznaje przedstawicielka IRU w Brukseli Raluca Marian.

Jedna w sumie porozumienie jest chwalone przez Międzynarodową Unię Transportu Drogowego. – Nie jest ono doskonałe, ale widać przynajmniej, że zwyciężył pragmatyzm. Aby dojść do tej pozycji przebyliśmy długą drogę, co widać m.in. po datach wejścia w życie oraz po niepraktycznym rozróżnieniu pomiędzy prywatnymi i komercyjnymi pojazdami – podkreśla reprezentantka IRU. 

Przedstawiciele przewoźników obawiali się, że rozróżnienie pomiędzy prywatnymi i komercyjnymi pojazdami doprowadzi do nierównej konkurencyjności obu gałęzi transportu i trwale obniży atrakcyjność przewozów publicznych. W niektórych przypadkach trudne byłoby także rozróżnienie z jakimi przewozami ma się do czynienia. 

Opłaty za ETS II powinny zastąpić krajowe podatki od emisji dwutlenku węgla, o ile krajowe są niższe od regulacji unijnych. Podatek pobrany w ETS II zasili Społeczny Fundusz Klimatyczny. KE zapowiada, że będzie on finansowany z budżetu UE w wysokości 65 mld EUR plus 25 proc. współfinansowania przez państwa członkowskie. 

IRU z uznaniem komentuje, że wprowadzenie ETS II zostanie opóźnione o rok, jeśli ceny energii „będą zbyt wysokie”. Strony uzgodniły limit cenowy pozwoleń na emisje a także mechanizm cenowy, który zapobiegnie zbyt dynamicznym podwyżkom cen uprawnień. 

Czytaj więcej

Wielka Brytania zamyka rynek dla przewoźników unijnych

Pieniądze pochodzące z ETS trafią do kasy unijnej oraz państw członkowskich. Będą mogły być użyte na „dekarbonizację”. Nie udało się uzgodnić, że fundusze mają trafiać tylko na drogi. 

Relacja z debaty

Bezpieczeństwo i rozwój nowych źródeł energii

Zobacz teraz

UE zakłada, że do 2055 roku emisje CO2 zmaleją o 55 proc. w porównaniu do 1990 roku. Od czasu wprowadzenia EU ETS w 2005 r. emisje zmniejszyły się o 42,8 proc. w objętych nim najważniejszych sektorach: wytwarzanie energii elektrycznej i cieplnej oraz energochłonne instalacje przemysłowe. Regulacje wymusiły duże inwestycje w wymienionych przemysłach. 

Chodzi o poszerzenie Emissions Trading System, czyli ETS II, które nastąpi w 2027 roku. Obie strony zgodziły się, że proponowane przez parlament objęcie handlu uprawnieniami od 2024 roku jest zbyt wczesne, ponieważ nie będzie w tym roku zbyt dużej liczby pojazdów z napędem alternatywnym. Nie będzie gotowej także infrastruktury. 

Najprawdopodobniej również w 2027 roku będzie ona szczątkowa, a flota tzw. „zeroemisyjnych” ciężarówek niewielka. – Dlatego w znacznym stopniu ETS II będzie funkcjonować jako kara dla tych operatorów, którzy nie przechodzą na zeroemisyjne napędy – przyznaje przedstawicielka IRU w Brukseli Raluca Marian.

Regulacje Ue
Branże paliwowa i transportowa wzywają Komisję Europejską do dialogu
Materiał Promocyjny
Jak wygląda nowoczesny leasing
Regulacje Ue
Opakowania w e-commerce to dla logistyki szansa, wyzwanie i dylemat
Regulacje Ue
Więcej funduszy dla bogatych krajów UE
Regulacje Ue
Elektronizacja dokumentów transportowych z dwuletnim poślizgiem
Materiał Partnera
Kroki praktycznego wdrożenia i operowania projektem OZE w wymiarze lokalnym
Regulacje Ue
Inteligentne tachografy dla ukraińskich ciężarówek
Materiał Promocyjny
Suzuki Moto Road Show już trwa. Znajdź termin w swoim mieście