Rząd brytyjski ugiął się pod naporem żądań brytyjskich przewoźników i zaostrzył reguły dostępu do swojego rynku dla unijnych firm transportu drogowego. TLP sygnalizuje, że władze Wielkiej Brytanii trzy główne zmiany, które wejdą w życie już 24 grudnia.
Czytaj więcej
Gdy skończą się oszczędności i zmaleją zakupy, fala upadłości może zalać sklepy internetowe.
1. Zakaz wykonywania przez przewoźników z UE jednej operacji przewozu kabotażowego po wjeździe na pusto do UK. – Zmiana ta wydaje się mieć charakter formalny, gdyż od momentu podpisania i publikacji TCA zapisy dotyczące kabotażu w UK są jasne: możliwe są 2 operacje kabotażowe w UK po uprzednim dostarczeniu ładunku w ruchu międzynarodowym. Niemniej jednak zapis o jednej operacji po wjeździe na pusto cały czas istniał w brytyjskich przepisach krajowych. I ten właśnie zapis zostanie usunięty już za kilka dni – komentuje Artur Kalisiak, koordynator ds. Projektów Strategicznych TLP.
Przypomina, że zgodnie z TCA (umowie o handlu i współpracy - Trade and Cooperation Agreement – TCA), przewoźnikom z UE nadal pozostaje możliwość wykonywania dwóch kabotaży na terenie UK w ciągu 7 dni, po dostarczeniu ładunku w ruchu międzynarodowym.
2. Zakaz wykonywania operacji transportu kombinowanego (intermodalnego) na terenie UK przez przewoźników z UE. – Przepis ten zostaje usunięty z krajowych regulacji brytyjskich i dotyczy sytuacji, w której towar jest transportowany tym samym pojazdem lub jednostką ładunkową (kontener, naczepa, przyczepa itp.) przy użyciu dwóch lub więcej rodzajów transportu (drogowy, morski, kolejowy). Oznacza to, że przewoźnicy z UE mogą wykonywać przewozy do/z UK w całości tym samym pojazdem lub zespołem pojazdów. Niedozwolone natomiast będzie odbieranie/dostarczanie pojazdami ciężarowymi naczep/przyczep do/z portów lub terminali kolejowych poruszając się wyłącznie na terenie UK – wyjaśnia Kalisiak.