Pesa przygotuje nową konstrukcję lokomotywy wodorowej

Na rynki eksportowe bydgoski producent przygotuje nową lokomotywę wodorową. Pierwsza wodorowa konstrukcja wiosną wejdzie do eksploatacji.

Publikacja: 14.12.2022 11:29

Pesa przygotuje nową konstrukcję lokomotywy wodorowej

Foto: Pesa

Pesa znalazła europejską niszę na manewrowe lokomotywy wodorowe. – Ku naszemu zaskoczeniu trafiliśmy w niszę i obserwujemy zaskakująco duże zainteresowanie tymi lokomotywami. Sądząc po potencjalnym zainteresowaniu operatorów, rynek w Polsce oceniamy na 30-50 sztuk. O te lokomotywy dopytują się zagraniczni przewoźnicy, którzy chcieliby używać jej np. w portach – wyjaśnia dyrektor ds. Projektów Strategicznych i Komunikacji Pesa Maciej Grześkowiak. 

Czytaj więcej

Pierwsze w Polsce ładowarki dużej mocy dla ciężarówek staną w połowie roku

Pesa właśnie zakończyła ostatni etap badań homologacyjnych wodorowej lokomotywy manewrowej SM42-6Dn. Lokomotywa wykorzystuje ramę i wózki lokomotywy manewrowej SM42. Bydgoski producent przygotowuje nową konstrukcję. – Poza modernizacją SM42-6Dn zaoferujemy klientom na polskim i europejskim rynku nowe lokomotywy wodorowe. Prace nad tymi projektami w ramach bezemisyjnej platformy lokomotyw i pojazdów pasażerskich już trwają – ujawnia prezes zarządu Pesa Krzysztof Zdziarski. 

Nowy pojazd otrzyma homologację europejską. Natomiast dopuszczenie do użytkowania w Polsce SM42-6Dn spodziewane jest wiosną. Wodorowa lokomotywa Pesy była pierwszym w historii Ośrodka Instytutu Kolejnictwa pojazdem z napędem wodorowym, którego badania homologacyjne prowadzono w Żmigrodzie. 

Na terenie toru doświadczalnego przygotowano specjalne stanowisko do tankowania wodoru z mobilnej stacji, dzięki czemu można było sprawnie przeprowadzić wszystkie testy dynamiczne. – Wszystkie badania zakończyliśmy zgodnie z planem. Teraz czas na przygotowanie dokumentacji do certyfikacji, potem procedura homologacji. Zakładamy, że w kwietniu rozpocznie się eksploatacja lokomotywy na terenie Petrochemii w Płocku – przewiduje kierownik kontraktu pojazdów wodorowych Pesa Bydgoszcz Lech Lipiński. 

Czytaj więcej

Kierowcy już szukają pracy, zniknął rynek pracownika

Na zakończenie testów w Żmigrodzie Pesa zaprosiła kilkunastu polskich i zagranicznych przewoźników towarowych na prezentację lokomotywy SM42-6Dn z pokazem tankowania wodoru z mobilnej stacji i jazdami testowymi – Obecność kilkudziesięciu przedstawicieli przewoźników cargo i intermodalnych potwierdza zainteresowanie, jakim cieszy się projekt naszej wodorowej lokomotywy manewrowej – zaznacza Zdziarski. 

Wraz z przygotowaniem konstrukcji, Pesa przygotowała cały pakiet usług. – Jesteśmy gotowi do komercjalizacji projektu manewrowej lokomotywy wodorowej. Chcieliśmy naszym klientom zaprezentować nie tylko pojazd i proces tankowania wodorem, ale również dać im szansę zapoznania się z różnymi instrumentami finansowymi umożliwiającymi wsparcie inwestycji w wodorowy tabor i infrastrukturę jego tankowania – tłumaczy Grześkowiak. 

Pesa znalazła europejską niszę na manewrowe lokomotywy wodorowe. – Ku naszemu zaskoczeniu trafiliśmy w niszę i obserwujemy zaskakująco duże zainteresowanie tymi lokomotywami. Sądząc po potencjalnym zainteresowaniu operatorów, rynek w Polsce oceniamy na 30-50 sztuk. O te lokomotywy dopytują się zagraniczni przewoźnicy, którzy chcieliby używać jej np. w portach – wyjaśnia dyrektor ds. Projektów Strategicznych i Komunikacji Pesa Maciej Grześkowiak. 

Pesa właśnie zakończyła ostatni etap badań homologacyjnych wodorowej lokomotywy manewrowej SM42-6Dn. Lokomotywa wykorzystuje ramę i wózki lokomotywy manewrowej SM42. Bydgoski producent przygotowuje nową konstrukcję. – Poza modernizacją SM42-6Dn zaoferujemy klientom na polskim i europejskim rynku nowe lokomotywy wodorowe. Prace nad tymi projektami w ramach bezemisyjnej platformy lokomotyw i pojazdów pasażerskich już trwają – ujawnia prezes zarządu Pesa Krzysztof Zdziarski. 

Szynowy
Drogi prąd i malejący import zagrożą przewozom intermodalnym
Regulacje Ue
Poszerzona sieć TEN-T w standardzie europejskim wjedzie na Ukrainę
Drogowy
Białorusini skasują jadących do nich przewoźników na 40 mln euro
Systemy IT
Autonomiczna jazda zacznie się od parkingu
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Produkty i Usługi
Kogo stać na Q-commerce?