Pesa przygotuje nową konstrukcję lokomotywy wodorowej

Na rynki eksportowe bydgoski producent przygotuje nową lokomotywę wodorową. Pierwsza wodorowa konstrukcja wiosną wejdzie do eksploatacji.

Publikacja: 14.12.2022 11:29

Pesa przygotuje nową konstrukcję lokomotywy wodorowej

Foto: Pesa

Pesa znalazła europejską niszę na manewrowe lokomotywy wodorowe. – Ku naszemu zaskoczeniu trafiliśmy w niszę i obserwujemy zaskakująco duże zainteresowanie tymi lokomotywami. Sądząc po potencjalnym zainteresowaniu operatorów, rynek w Polsce oceniamy na 30-50 sztuk. O te lokomotywy dopytują się zagraniczni przewoźnicy, którzy chcieliby używać jej np. w portach – wyjaśnia dyrektor ds. Projektów Strategicznych i Komunikacji Pesa Maciej Grześkowiak. 

Czytaj więcej

Pierwsze w Polsce ładowarki dużej mocy dla ciężarówek staną w połowie roku

Pesa właśnie zakończyła ostatni etap badań homologacyjnych wodorowej lokomotywy manewrowej SM42-6Dn. Lokomotywa wykorzystuje ramę i wózki lokomotywy manewrowej SM42. Bydgoski producent przygotowuje nową konstrukcję. – Poza modernizacją SM42-6Dn zaoferujemy klientom na polskim i europejskim rynku nowe lokomotywy wodorowe. Prace nad tymi projektami w ramach bezemisyjnej platformy lokomotyw i pojazdów pasażerskich już trwają – ujawnia prezes zarządu Pesa Krzysztof Zdziarski. 

Nowy pojazd otrzyma homologację europejską. Natomiast dopuszczenie do użytkowania w Polsce SM42-6Dn spodziewane jest wiosną. Wodorowa lokomotywa Pesy była pierwszym w historii Ośrodka Instytutu Kolejnictwa pojazdem z napędem wodorowym, którego badania homologacyjne prowadzono w Żmigrodzie. 

Na terenie toru doświadczalnego przygotowano specjalne stanowisko do tankowania wodoru z mobilnej stacji, dzięki czemu można było sprawnie przeprowadzić wszystkie testy dynamiczne. – Wszystkie badania zakończyliśmy zgodnie z planem. Teraz czas na przygotowanie dokumentacji do certyfikacji, potem procedura homologacji. Zakładamy, że w kwietniu rozpocznie się eksploatacja lokomotywy na terenie Petrochemii w Płocku – przewiduje kierownik kontraktu pojazdów wodorowych Pesa Bydgoszcz Lech Lipiński. 

Czytaj więcej

Kierowcy już szukają pracy, zniknął rynek pracownika

Na zakończenie testów w Żmigrodzie Pesa zaprosiła kilkunastu polskich i zagranicznych przewoźników towarowych na prezentację lokomotywy SM42-6Dn z pokazem tankowania wodoru z mobilnej stacji i jazdami testowymi – Obecność kilkudziesięciu przedstawicieli przewoźników cargo i intermodalnych potwierdza zainteresowanie, jakim cieszy się projekt naszej wodorowej lokomotywy manewrowej – zaznacza Zdziarski. 

Wraz z przygotowaniem konstrukcji, Pesa przygotowała cały pakiet usług. – Jesteśmy gotowi do komercjalizacji projektu manewrowej lokomotywy wodorowej. Chcieliśmy naszym klientom zaprezentować nie tylko pojazd i proces tankowania wodorem, ale również dać im szansę zapoznania się z różnymi instrumentami finansowymi umożliwiającymi wsparcie inwestycji w wodorowy tabor i infrastrukturę jego tankowania – tłumaczy Grześkowiak. 

Pesa znalazła europejską niszę na manewrowe lokomotywy wodorowe. – Ku naszemu zaskoczeniu trafiliśmy w niszę i obserwujemy zaskakująco duże zainteresowanie tymi lokomotywami. Sądząc po potencjalnym zainteresowaniu operatorów, rynek w Polsce oceniamy na 30-50 sztuk. O te lokomotywy dopytują się zagraniczni przewoźnicy, którzy chcieliby używać jej np. w portach – wyjaśnia dyrektor ds. Projektów Strategicznych i Komunikacji Pesa Maciej Grześkowiak. 

Pesa właśnie zakończyła ostatni etap badań homologacyjnych wodorowej lokomotywy manewrowej SM42-6Dn. Lokomotywa wykorzystuje ramę i wózki lokomotywy manewrowej SM42. Bydgoski producent przygotowuje nową konstrukcję. – Poza modernizacją SM42-6Dn zaoferujemy klientom na polskim i europejskim rynku nowe lokomotywy wodorowe. Prace nad tymi projektami w ramach bezemisyjnej platformy lokomotyw i pojazdów pasażerskich już trwają – ujawnia prezes zarządu Pesa Krzysztof Zdziarski. 

Szynowy
Drogi prąd i malejący import zagrożą przewozom intermodalnym
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Regulacje Ue
Poszerzona sieć TEN-T w standardzie europejskim wjedzie na Ukrainę
Drogowy
Białorusini skasują jadących do nich przewoźników na 40 mln euro
Systemy IT
Autonomiczna jazda zacznie się od parkingu
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Produkty i Usługi
Kogo stać na Q-commerce?