We wrześniu francuska firma EasyMile otrzymała pozwolenia francuskiego Ministerstwa transportu i Transformacji Ekologicznej na użytkowanie pojazdów o autonomii poziomu 4 na drogach publicznych.
Przewoźnicy autobusowi już od czterech lat próbują autonomiczne systemy parkowania, ale pierwszą na świecie, w pełni zautomatyzowaną usługą parkowania bez udziału kierowcy (SAE poziom 4) dostępna komercyjnie jest system Automated Valet Parking opracowany przez Boscha i Mercedes-Benz.
Czytaj więcej
Zanim UE przyjmie dyrektywę AFIR i zacznie budować ładowarki dużych mocy, Ekoen i Scania już zaczęły przygotowania do budowy takiego urządzenia.
Niemiecki Federalny Urząd Transportu Samochodowego (KBA) zatwierdził stworzony przez obie firmy, w pełni zautomatyzowany system parkingowy do użytku na parkingu P6 prowadzonym przez APCOA na lotnisku w Stuttgarcie.
Jest to pierwsza na świecie wysoce zautomatyzowana funkcja parkowania bez kierowcy, spełniająca wymagania normy SAE Level 4, która została oficjalnie dopuszczona do użytku komercyjnego. – Po wprowadzeniu na rynek naszego systemu Drive Pilot z poziomu 3, jeszcze w tym roku będziemy oferować system z poziomu 4 do parkowania z naszym Intelligent Park Pilot – zapewnia dyrektor ds. technologii, odpowiedzialny za rozwój i zamówienia w Mercedes-Benz Group Markus Schäfer.
Bez smartofona nie zaparkujesz
Pojazd sam dojeżdża na wyznaczone miejsce i parkuje. Później pojazd wraca do punktu odbioru dokładnie w ten sam sposób. Proces ten opiera się na interakcji między inteligentną infrastrukturą dostarczoną przez firmę Bosch, która jest zainstalowana na parkingu, a techniką motoryzacyjną Mercedes-Benz. Czujniki Bosch na parkingu monitorują korytarz jazdy i jego otoczenie oraz dostarczają informacji potrzebnych do prowadzenia pojazdu. Technologia w pojeździe przetwarza informacje otrzymywane z infrastruktury na manewry podczas jazdy. W ten sposób pojazdy mogą same wjeżdżać i zjeżdżać nawet po rampach, aby przemieszczać się między piętrami parkingu. Jeśli czujniki infrastruktury wykryją przeszkodę, pojazd hamuje i bezpiecznie się zatrzymuje. Dopiero gdy trasa jest wolna, jedzie dalej.
Z usługi skorzystają klienci, którzy w Mercedesach zakupionych po lipcu 2022 roku aktywowali usługę Intelligent Park Pilot.
Czytaj więcej
W przyszłym roku ruszą próby polskich instalacji solarnych na naczepach. Przeprowadzi je lubelska firma In-Lab.
Po tym jak kierowca za pomocą aplikacji Mercedes me zarezerwuje miejsce parkingowe, może zostawić swój pojazd w ustalonej wcześniej strefie parkowania drop-off-area. Gdy wszyscy pasażerowie opuszczą pojazd, aplikacja rozpocznie manewr parkowania. System parkingowy sprawdza, czy droga do zarezerwowanego miejsca parkingowego jest wolna i czy spełnione zostały wszystkie inne wymagania techniczne. Jeśli tak jest, kierowca otrzymuje w aplikacji powiadomienie potwierdzające, że inteligentna infrastruktura przejęła kontrolę nad pojazdem. Może wtedy opuścić parking. Pojazd uruchamia się automatycznie i sam znajduje drogę do swojego miejsca parkingowego. Gdy kierowca chce odebrać swój samochód z parkingu, może go przywołać za pomocą polecenia ze smartfona. Pojazd sam dojeżdża do ustalonego wcześniej miejsca odbioru.
Pojazd sam dojeżdża na wyznaczone miejsce i parkuje. Później pojazd wraca do punktu odbioru dokładnie w ten sam sposób.
Cyfrowa infrastruktura
Proces ten opiera się na interakcji między inteligentną infrastrukturą dostarczoną przez Boscha, która jest zainstalowana na parkingu, a pojazdem Mercedes-Benz. Czujniki Bosch na parkingu monitorują korytarz jazdy i jego otoczenie oraz dostarczają informacji potrzebnych do prowadzenia pojazdu.
Technologia w pojeździe przetwarza informacje otrzymywane z infrastruktury na manewry podczas jazdy. W ten sposób pojazdy mogą same wjeżdżać i zjeżdżać nawet po rampach, aby przemieszczać się między piętrami parkingu. Jeśli czujniki infrastruktury wykryją przeszkodę, pojazd hamuje i bezpiecznie się zatrzymuje. Dopiero gdy trasa jest wolna, jedzie dalej.
Czytaj więcej
Rynek magazynowy zanotuje rekordowy rok i dynamikę wzrostu, jednak inwestycyjny szał spowolni z powodu szybko rosnących kosztów budowy. Podwyżki cen energii uderzą w najemców.
Podstawą dopuszczenia jest ustawa, która weszła w życie w Niemczech w lipcu 2021 r., zezwalająca na jazdę bez kierowcy zgodnie z SAE Level 4 dla pojazdów silnikowych. Zastosowanie tego prawa do systemu parkingowego zostało zrealizowane w ścisłej współpracy z niemieckim Federalnym Ministerstwem Cyfryzacji i Transportu (BMDV) oraz KBA. AFGBV (dyrektywa o autonomicznej jeździe), uchwalona przez wyższą izbę niemieckiego parlamentu 20 maja 2022 r., jasno określa kryteria niemieckiej ustawy o ruchu drogowym, które muszą spełniać pojazdy poziomu 4.