Autonomiczna jazda zacznie się od parkingu

Autonomiczne parkowanie samochodów jest pierwszym krokiem do autonomicznej jazdy. Są już pierwsze komercyjne zastosowania i w pierwsi w kolejce są przewoźnicy autobusowi.

Publikacja: 08.12.2022 11:51

Autonomiczna jazda zacznie się od parkingu

Bosch

Foto: Bosch

We wrześniu francuska firma EasyMile otrzymała pozwolenia francuskiego Ministerstwa transportu i Transformacji Ekologicznej na użytkowanie pojazdów o autonomii poziomu 4 na drogach publicznych. 

Przewoźnicy autobusowi już od czterech lat próbują autonomiczne systemy parkowania, ale pierwszą na świecie, w pełni zautomatyzowaną usługą parkowania bez udziału kierowcy (SAE poziom 4) dostępna komercyjnie jest system Automated Valet Parking opracowany przez Boscha i Mercedes-Benz.

Czytaj więcej

Pierwsze w Polsce ładowarki dużej mocy dla ciężarówek staną w połowie roku

Niemiecki Federalny Urząd Transportu Samochodowego (KBA) zatwierdził stworzony przez obie firmy, w pełni zautomatyzowany system parkingowy do użytku na parkingu P6 prowadzonym przez APCOA na lotnisku w Stuttgarcie. 

Jest to pierwsza na świecie wysoce zautomatyzowana funkcja parkowania bez kierowcy, spełniająca wymagania normy SAE Level 4, która została oficjalnie dopuszczona do użytku komercyjnego. – Po wprowadzeniu na rynek naszego systemu Drive Pilot z poziomu 3, jeszcze w tym roku będziemy oferować system z poziomu 4 do parkowania z naszym Intelligent Park Pilot – zapewnia dyrektor ds. technologii, odpowiedzialny za rozwój i zamówienia w Mercedes-Benz Group Markus Schäfer. 

Bez smartofona nie zaparkujesz

Pojazd sam dojeżdża na wyznaczone miejsce i parkuje. Później pojazd wraca do punktu odbioru dokładnie w ten sam sposób. Proces ten opiera się na interakcji między inteligentną infrastrukturą dostarczoną przez firmę Bosch, która jest zainstalowana na parkingu, a techniką motoryzacyjną Mercedes-Benz. Czujniki Bosch na parkingu monitorują korytarz jazdy i jego otoczenie oraz dostarczają informacji potrzebnych do prowadzenia pojazdu. Technologia w pojeździe przetwarza informacje otrzymywane z infrastruktury na manewry podczas jazdy. W ten sposób pojazdy mogą same wjeżdżać i zjeżdżać nawet po rampach, aby przemieszczać się między piętrami parkingu. Jeśli czujniki infrastruktury wykryją przeszkodę, pojazd hamuje i bezpiecznie się zatrzymuje. Dopiero gdy trasa jest wolna, jedzie dalej. 

Z usługi skorzystają klienci, którzy w Mercedesach zakupionych po lipcu 2022 roku aktywowali usługę Intelligent Park Pilot. 

Czytaj więcej

W przyszłym roku pojawią się chłodnie zasilane słońcem

Po tym jak kierowca za pomocą aplikacji Mercedes me zarezerwuje miejsce parkingowe, może zostawić swój pojazd w ustalonej wcześniej strefie parkowania drop-off-area. Gdy wszyscy pasażerowie opuszczą pojazd, aplikacja rozpocznie manewr parkowania. System parkingowy sprawdza, czy droga do zarezerwowanego miejsca parkingowego jest wolna i czy spełnione zostały wszystkie inne wymagania techniczne. Jeśli tak jest, kierowca otrzymuje w aplikacji powiadomienie potwierdzające, że inteligentna infrastruktura przejęła kontrolę nad pojazdem. Może wtedy opuścić parking. Pojazd uruchamia się automatycznie i sam znajduje drogę do swojego miejsca parkingowego. Gdy kierowca chce odebrać swój samochód z parkingu, może go przywołać za pomocą polecenia ze smartfona. Pojazd sam dojeżdża do ustalonego wcześniej miejsca odbioru.

Pojazd sam dojeżdża na wyznaczone miejsce i parkuje. Później pojazd wraca do punktu odbioru dokładnie w ten sam sposób. 

Cyfrowa infrastruktura

Proces ten opiera się na interakcji między inteligentną infrastrukturą dostarczoną przez Boscha, która jest zainstalowana na parkingu, a pojazdem Mercedes-Benz. Czujniki Bosch na parkingu monitorują korytarz jazdy i jego otoczenie oraz dostarczają informacji potrzebnych do prowadzenia pojazdu. 

Technologia w pojeździe przetwarza informacje otrzymywane z infrastruktury na manewry podczas jazdy. W ten sposób pojazdy mogą same wjeżdżać i zjeżdżać nawet po rampach, aby przemieszczać się między piętrami parkingu. Jeśli czujniki infrastruktury wykryją przeszkodę, pojazd hamuje i bezpiecznie się zatrzymuje. Dopiero gdy trasa jest wolna, jedzie dalej. 

Czytaj więcej

Magazynowa lokomotywa pędzi coraz wolniej

Podstawą dopuszczenia jest ustawa, która weszła w życie w Niemczech w lipcu 2021 r., zezwalająca na jazdę bez kierowcy zgodnie z SAE Level 4 dla pojazdów silnikowych. Zastosowanie tego prawa do systemu parkingowego zostało zrealizowane w ścisłej współpracy z niemieckim Federalnym Ministerstwem Cyfryzacji i Transportu (BMDV) oraz KBA. AFGBV (dyrektywa o autonomicznej jeździe), uchwalona przez wyższą izbę niemieckiego parlamentu 20 maja 2022 r., jasno określa kryteria niemieckiej ustawy o ruchu drogowym, które muszą spełniać pojazdy poziomu 4. 

We wrześniu francuska firma EasyMile otrzymała pozwolenia francuskiego Ministerstwa transportu i Transformacji Ekologicznej na użytkowanie pojazdów o autonomii poziomu 4 na drogach publicznych. 

Przewoźnicy autobusowi już od czterech lat próbują autonomiczne systemy parkowania, ale pierwszą na świecie, w pełni zautomatyzowaną usługą parkowania bez udziału kierowcy (SAE poziom 4) dostępna komercyjnie jest system Automated Valet Parking opracowany przez Boscha i Mercedes-Benz.

Pozostało 91% artykułu
Szynowy
Pociągi pojadą na wyższe napięcie
Produkty i Usługi
Kogo stać na Q-commerce?
Szynowy
Ostre hamowanie w przewozach węgla?
Rynek
Czy konsumenci będą musieli obejść się bez mrożonek?
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Drogowy
Czy na rynku ciężarówek euforia przerodzi się w panikę?