Pociągi pojadą na wyższe napięcie

Polskie koleje dużych prędkości pojadą na napięcie 25 kV, zarządcy infrastruktury oraz producenci taboru przygotowują się do jego wprowadzenia.

Publikacja: 06.12.2022 16:09

Pesa

Pesa

Foto: Pesa

Do zasilania prądem zmiennym przygotowuje się PKP Energetyka. Właśnie ruszyła budowa stanowiska badawczego, na którym PKP Energetyka będzie testować rozwiązania włączenia zasilania 25 kV AC w istniejący system 3 kV DC.  Inwestycja powstaje na terenie należącego do firmy Poligonu Szkoleniowego w Słotwinach zlokalizowanego w bezpośrednim sąsiedztwie pierwszego projektowanego odcinka Kolei Dużych Prędkości w Polsce. W projekt zaangażowani są specjaliści z Francji i Hiszpanii. 

Czytaj więcej

Kolejarze obawiają się, że wysokie ceny prądu wystraszą pasażerów

Obiekt stanowi połączenie poligonu sieciowego z poligonem podstacyjnym i kabiną autotransformatorową zarówno w napięciu 3 kV DC jak i 25 kV AC. Do istniejących na Poligonie systemów stałoprądowych zostaną dobudowane elementy zasilane prądem zmiennym, poszerzone o części zasilające i dystrybucyjne. Partnerem PKP Energetyka w tej części inwestycji jest francuska firma SYSTRA. To doświadczony, międzynarodowy wykonawca tego typu projektów, m.in. dla kolei francuskich czy koreańskich. – Problematyka techniczna zarządzania i integracji systemów 25 kV AC i 3 kV DC, zwłaszcza na obszarach styków, wymaga sprawdzenia w istniejących, polskich warunkach naszej infrastruktury kolejowej – tłumaczy prof. dr hab. inż. Adam Szeląg z Politechniki Warszawskiej.

Od kilkunastu tygodni trwają m. in.  warsztaty techniczne i wieloaspektowa współpraca studyjna z hiszpańską firmą ADIF – zarządcą infrastruktury kolejowej i sprawdzonym wykonawcą kolei dużych prędkości na Półwyspie Iberyjskim. To właśnie z Hiszpanią polski rząd podpisał w maju 2021 umowę na budowę Kolei Dużych Prędkości. 

Na Poligonie AC/DC, na którym od kilku już lat szkolą się elektromonterzy i służby kolejowe w zakresie napięcia stałoprądowego, będą pracować eksperci, technicy i elektroenergetycy z międzynarodowych zespołów. Poligon będzie także miejscem podnoszenia kwalifikacji dla elektromonterów sieci trakcyjnej i dystrybucyjnej PKP Energetyka.

To kolejny krok spółki, po przyznaniu przez URE wiosną tego roku promesy na koncesję dystrybucji prądu zmiennego.

Także spółka PKP PLK analizuje przeprowadzenia zmiany napięcia. – Pierwszym odcinkiem zasilanym prądem przemiennym 25 kV będzie Rail Baltica 25 na odcinku od granicy z Litwą do Ełku – wyjaśnia dyrektor ds. utrzymania infrastruktury PKP PLK Piotr Majerczak. 

Czytaj więcej

Polska ma najniższe koszty operacyjne logistyki magazynowej

Obiecuje, że pierwsza linia 25 kV zostanie oddana do użytku w tej perspektywie unijnego finansowania. – zmiana zasilania na prąd przemienny będzie prowadzona stopniowo, w konsultacji z przewoźnikami kolejowymi. Analizy wdrażania zakończymy w połowie 23 roku w porozumieniu z UTK – informuje Majerczak.

Niezbędny tabor dwusystemowy. Pesa już zakończyła badania homologacyjne na pociąg dwunapięciowy, który 11 grudnia wejdzie do eksploatacji. Od tego samego czeskiego klienta Pesa dostała kolejne zamówienia na ten typ pociągu, tym razem w wersji 3-członowej. 

Newag jest w trakcie badań dwunapięciowej lokomotywy budowanej na zlecenie PKP Intercity. Przewoźnik zamówił 10 takich pojazdów z opcją na 5 kolejnych. Newag zbudował odcinek sieci o zasilaniu 25 kV w nowosądeckiej fabryce, ponieważ ośrodek badawczy w Żmigordzie nie dysponuje takim zasilaniem.

Przewodniczący rady klastra Luxtorpeda 2.0 Czesław Warsewicz uważa, że warto zastanowić się, czy zmienić zasilanie ze stałego napięcia na zmienne. – Stałe o napięciu 3kV jest mało sprawne, ale wymaga taniej infrastruktury. W przypadku drożejące prądu może opłacać się przejść na całej sieci na nowe napięcie – zastanawia się Warsewicz. 

Do zasilania prądem zmiennym przygotowuje się PKP Energetyka. Właśnie ruszyła budowa stanowiska badawczego, na którym PKP Energetyka będzie testować rozwiązania włączenia zasilania 25 kV AC w istniejący system 3 kV DC.  Inwestycja powstaje na terenie należącego do firmy Poligonu Szkoleniowego w Słotwinach zlokalizowanego w bezpośrednim sąsiedztwie pierwszego projektowanego odcinka Kolei Dużych Prędkości w Polsce. W projekt zaangażowani są specjaliści z Francji i Hiszpanii. 

Pozostało 88% artykułu
Drogowy
W przewozach ekspresowych wzrost wyhamował
Szynowy
Ostre hamowanie w przewozach węgla?
Produkty i Usługi
Kogo stać na Q-commerce?
Szynowy
Maszyniści domagają się większego bezpieczeństwa na kolei
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Szynowy
Powodzie podtopiły Stadlera