W przyszłym roku pojawią się chłodnie zasilane słońcem

W przyszłym roku ruszą próby polskich instalacji solarnych na naczepach. Przeprowadzi je lubelska firma In-Lab.

Publikacja: 06.12.2022 08:15

In-Lab

In-Lab

Foto: In-Lab

Instalacje fotowoltaiczne o mocy 110 Wp montowane na kabinach ciężarówek można kupić za 3-4 tys. zł. ML Systems proponuje autobusowe szyby z powłoką fotowoltaiczną. Firmy IM Efficiency oraz Trailar już oferują takie instalacje na naczepy chłodnicze. Mają one moc do 3,5 kWp i pozwalają na zmniejszenie zużycia paliwa o 6 proc. 

Czytaj więcej

Ostre hamowanie w przewozach węgla?

Podobny projekt uruchomi w 2023 roku In-Lab, który do tej pory specjalizował się w fotowoltaicznych instalacjach dla autobusów i sprzedał tysiąc urządzeń typu Sun-Bus. Ten system przystosowany jest do zabudowy na zatłoczonym dachu autobusu (luki ewakuacyjne, klimatyzatory, przetwornice itp.) i ma każdy panel sterowany oddzielnie. Połowa urządzeń trafiła na autobusy nowe, w tym elektryczne i wodorowe. 

Spółka przygotowała tańszy model dla naczep, nazwany PV-Flexo. – Nie stosujemy dodatkowych magazynów energii (wykorzystujemy akumulatory samego pojazdu). W pojeździe o tzw. ujemnym bilansie energetycznym (czyli w praktyce każdym w przypadku chłodni czy autobusu), energii jest zawsze za mało, więc natychmiast jest używana podczas jazdy pojazdu, bo pracuje klimatyzacja, systemy pokładowe pojazdu – tłumaczy prokurent Marcin Guzowski. 

Masa systemu nie przekracza masy dorosłego człowieka. – Stosujemy bardzo lekkie i elastyczne panele, które są nawet 10 razy lżejsze niż ich odpowiedniki stosowane np. na domach – zaznacza Guzowski. 

Pozostałe elementy takiego systemu poza samymi panelami to wiązka kabli, złącza i elementy zabezpieczające oraz przetwornica. To urządzenie zawiera elektronikę, oprogramowanie z algorytmami sterującymi, także inne elementy elektryczne jak regulatory. Najpopularniejszy model przetwornicy waży 7 kg i ma wymiary 65x30x20 cm. 

Czytaj więcej

Kogo stać na Q-commerce?

Kluczowe pytanie to czas zwrotu inwestycji. – Najtańsze sensowne instalacje kosztowały kilkanaście tys. zł netto, natomiast najdroższe – nawet 50 tys. zł netto. Wszystko zależy od oczekiwanej mocy (ilości kWp – „p” oznacza moc szczytową). Jeżeli dach jest trudny w zabudowie, zawiera dużo elementów i urządzeń, jak w przypadku autobusu elektrycznego, najczęściej trzeba stosować panele niestandardowe - o dedykowanych rozmiarach i zwiększonej mocy. To oczywiście podnosi koszt. Inwestycja zwraca się najczęściej 5-8 lat. Jeśli wziąć pod uwagę korzyści związane ze zdrowiem akumulatorów czy brakiem problemów rozruchu pojazdów w zimie, to w przypadku autobusów inwestycja może zwrócić się znacznie szybciej – podkreśla przedstawiciel In-Lab.

Dodaje, że sama instalacja zajmuje kilka godzin i wymaga temperatury powyżej 15 st. C. – Zawsze pozostajemy w kontakcie z producentem i wymieniamy odpowiednie dokumenty DTR, certyfikaty CE, czy wyniki badań EMC, aby producent znał szczegóły montażowe i eksploatacyjne systemu. W razie potrzeby dokonywane są stosowne uzgodnienia w zakresie poprowadzenia instalacji elektrycznej systemu oraz sposobu wejścia przewodów do wnętrza pojazdu – opisuje Guzowski. 

Instalacje fotowoltaiczne o mocy 110 Wp montowane na kabinach ciężarówek można kupić za 3-4 tys. zł. ML Systems proponuje autobusowe szyby z powłoką fotowoltaiczną. Firmy IM Efficiency oraz Trailar już oferują takie instalacje na naczepy chłodnicze. Mają one moc do 3,5 kWp i pozwalają na zmniejszenie zużycia paliwa o 6 proc. 

Podobny projekt uruchomi w 2023 roku In-Lab, który do tej pory specjalizował się w fotowoltaicznych instalacjach dla autobusów i sprzedał tysiąc urządzeń typu Sun-Bus. Ten system przystosowany jest do zabudowy na zatłoczonym dachu autobusu (luki ewakuacyjne, klimatyzatory, przetwornice itp.) i ma każdy panel sterowany oddzielnie. Połowa urządzeń trafiła na autobusy nowe, w tym elektryczne i wodorowe. 

Rynek
Czy konsumenci będą musieli obejść się bez mrożonek?
Elektromobilność
Panele solarne na ciężarówkach dają 6 proc. oszczędności
Innowacje w logistyce
Fotowoltaicznie wspomagane ciężarówki
Drogowy
W przewozach ekspresowych wzrost wyhamował
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Drogowy
Od nowego roku wyższe stawki myta