Instalacje fotowoltaiczne o mocy 110 Wp montowane na kabinach ciężarówek można kupić za 3-4 tys. zł. ML Systems proponuje autobusowe szyby z powłoką fotowoltaiczną. Firmy IM Efficiency oraz Trailar już oferują takie instalacje na naczepy chłodnicze. Mają one moc do 3,5 kWp i pozwalają na zmniejszenie zużycia paliwa o 6 proc.
Czytaj więcej
Związek Zawodowy Maszynistów domaga się poprawy wynagrodzeń. Impas w rozmowach z PKP Cargo trwa już ponad pół roku.
Podobny projekt uruchomi w 2023 roku In-Lab, który do tej pory specjalizował się w fotowoltaicznych instalacjach dla autobusów i sprzedał tysiąc urządzeń typu Sun-Bus. Ten system przystosowany jest do zabudowy na zatłoczonym dachu autobusu (luki ewakuacyjne, klimatyzatory, przetwornice itp.) i ma każdy panel sterowany oddzielnie. Połowa urządzeń trafiła na autobusy nowe, w tym elektryczne i wodorowe.
Spółka przygotowała tańszy model dla naczep, nazwany PV-Flexo. – Nie stosujemy dodatkowych magazynów energii (wykorzystujemy akumulatory samego pojazdu). W pojeździe o tzw. ujemnym bilansie energetycznym (czyli w praktyce każdym w przypadku chłodni czy autobusu), energii jest zawsze za mało, więc natychmiast jest używana podczas jazdy pojazdu, bo pracuje klimatyzacja, systemy pokładowe pojazdu – tłumaczy prokurent Marcin Guzowski.
Masa systemu nie przekracza masy dorosłego człowieka. – Stosujemy bardzo lekkie i elastyczne panele, które są nawet 10 razy lżejsze niż ich odpowiedniki stosowane np. na domach – zaznacza Guzowski.