Drugiego grudnia ukazało się obwieszczenie Ministra Infrastruktury o wysokości myta dla aut o dmc powyżej 3,5 tony na drogach zarządzanych przez GDDKiA. Zmiana wysokości stawek pobieranych w systemie e-TOLL jest uzależniona od klasy emisji spalin (największe opłaty ponoszą właściciele pojazdów najbardziej zanieczyszczających środowisko), rodzaju drogi oraz od masy pojazdu i wyniesie od 3 do 8 groszy za 1 km.
Czytaj więcej
W transporcie ekspresowym panuje zastój, chociaż z gospodarki nadchodzą pozytywne sygnały, sprzedaż detaliczna jest wysoka, rośnie zatrudnienie tymczasowe.
Od początku 2023 roku za przejazd autostradą i drogą ekspresową kierowca pojazdu spełniającego normę EURO V lub Euro VI o masie od 3,5 t do 12 ton i autobusu zapłaci 24 grosze za km (obecnie 21 groszy), natomiast za przejazd tymi samymi drogami przy normie EURO III opłata wyniesie 42 grosze za km (obecnie 37 groszy).
Najcięższe pojazdy, o masie całkowitej powyżej 12 t, zapłacą w takim wypadku odpowiednio 33 i 55 groszy (obecnie 29 i 48 groszy). Nowa wysokość stawek opłaty elektronicznej dla dróg krajowych klasy GP i G to przy normie EURO V lub Euro VI 20 groszy za km (obecnie 17 groszy) dla pojazdów o dmc od 3,5 t do 12 ton i autobusów, natomiast dla pojazdów ciężarowych o dmc powyżej 12 t opłata ta wyniesie 25 groszy (obecnie 22 grosze).
Ministerstwo przypomina, że waloryzowane opłaty te nie są pobierane od właścicieli samochodów osobowych i motocykli. Nowe stawki opłaty elektronicznej będą pobierane także od właścicieli pojazdów ciężkich zarejestrowanych poza granicami Polski.