Od nowego roku wyższe stawki myta

Z powodu inflacji, samochody o dmc powyżej 3,5 tony zapłacą od stycznia 2023 roku wyższe myto.

Publikacja: 02.12.2022 18:30

Od nowego roku wyższe stawki myta

Foto: KAS

Drugiego grudnia ukazało się obwieszczenie Ministra Infrastruktury o wysokości myta dla aut o dmc powyżej 3,5 tony na drogach zarządzanych przez GDDKiA. Zmiana wysokości stawek pobieranych w systemie e-TOLL jest uzależniona od klasy emisji spalin (największe opłaty ponoszą właściciele pojazdów najbardziej zanieczyszczających środowisko), rodzaju drogi oraz od masy pojazdu i wyniesie od 3 do 8 groszy za 1 km

Czytaj więcej

W przewozach ekspresowych wzrost wyhamował

Od początku 2023 roku za przejazd autostradą i drogą ekspresową kierowca pojazdu spełniającego normę EURO V lub Euro VI o masie od 3,5 t do 12 ton i autobusu zapłaci 24 grosze za km (obecnie 21 groszy), natomiast za przejazd tymi samymi drogami przy normie EURO III opłata wyniesie 42 grosze za km (obecnie 37 groszy).

Najcięższe pojazdy, o masie całkowitej powyżej 12 t, zapłacą w takim wypadku odpowiednio 33 i 55 groszy (obecnie 29 i 48 groszy). Nowa wysokość stawek opłaty elektronicznej dla dróg krajowych klasy GP i G to przy normie EURO V lub Euro VI 20 groszy za km (obecnie 17 groszy) dla pojazdów o dmc od 3,5 t do 12 ton i autobusów, natomiast dla pojazdów ciężarowych o dmc powyżej 12 t opłata ta wyniesie 25 groszy (obecnie 22 grosze).

Ministerstwo przypomina, że waloryzowane opłaty te nie są pobierane od właścicieli samochodów osobowych i motocykli. Nowe stawki opłaty elektronicznej będą pobierane także od właścicieli pojazdów ciężkich zarejestrowanych poza granicami Polski. 

Wysokość opłat jest corocznie waloryzowana w oparciu o wskaźnik wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych w okresie pierwszych trzech kwartałów, podawany w komunikacie Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego. 

Czytaj więcej

Polska ma najniższe koszty operacyjne logistyki magazynowej

Rzecznik Ministerstwa Infrastruktury zaznacza, że pieniądze z opłaty z elektronicznej trafiają do Krajowego Funduszu Drogowego, który jest podstawowym źródłem finansowania inwestycji drogowych. – Wysokość opłaty pozostanie jedną z najniższych w Europie – podkreśla rzecznik MI Szymon Huptyś. 

Od 2022 roku działa mechanizm waloryzacyjny opłat drogowych. Ministerstwo Finansów przeprowadziło nowelizację ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym oraz niektórych innych ustaw w 2021 roku i na początku 2022 roku nastąpiła pierwsza waloryzacja opłat. Podwyżki myta wprowadził z początkiem przyszłego roku Bundestag. 

Drugiego grudnia ukazało się obwieszczenie Ministra Infrastruktury o wysokości myta dla aut o dmc powyżej 3,5 tony na drogach zarządzanych przez GDDKiA. Zmiana wysokości stawek pobieranych w systemie e-TOLL jest uzależniona od klasy emisji spalin (największe opłaty ponoszą właściciele pojazdów najbardziej zanieczyszczających środowisko), rodzaju drogi oraz od masy pojazdu i wyniesie od 3 do 8 groszy za 1 km

Od początku 2023 roku za przejazd autostradą i drogą ekspresową kierowca pojazdu spełniającego normę EURO V lub Euro VI o masie od 3,5 t do 12 ton i autobusu zapłaci 24 grosze za km (obecnie 21 groszy), natomiast za przejazd tymi samymi drogami przy normie EURO III opłata wyniesie 42 grosze za km (obecnie 37 groszy).

Morski
Wysokie ceny frachtów podciągnęły wyceny statków do rekordowych wartości
Szynowy
Z braku paliwa staną pociągi towarowe
Drogowy
Girteka rozbudowuje bazę w Polsce i ma apetyt na cała Europę
Drogowy
Czy na rynku ciężarówek euforia przerodzi się w panikę?
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Systemy IT
Pierwszy krok ku logistyce bez papieru