Dane VesselsValue wskazują, że wysokie stawki frachtów doprowadziły do przetasowań wśród krajów o największych flotach. Pod względem wartości floty Japonia wróciła na 1. miejsce po spadku na 2. miejsce w zeszłym roku, dysponując obecnie aktywami o łącznej wartości 196,6 mld dol. To wzrost o 9 mld dol. rok do roku i jest to w dużej mierze zasługa obecnego boomu w sektorze LNG, wyjaśnia Senior Content Analyst Rebecca Galanopoulos Jones. 

Statki LNG są przebojem

Galanopoulos Jones określa poziom tegorocznych stawek dla sektora LNG jako „stratosferyczny”. Koszt dziennego wynajęcia takiego statku osiągnął najwyższy w historii poziom 441 385 dol. w październiku, podnosząc wartości całej floty. Duży popyt i wysokie ceny wywołały szał zamówień w całym sektorze LNG. W tym roku złożono łącznie 142 nowych zamówień, co oznacza wzrost o ok. 92% rok do roku. – Z tych zamówień około jednej czwartej złożyły firmy japońskie, w tym MOL, NYK i Meiji Shipping – wylicza przedstawicielka VesselsValue. 

Japonia posiada floty o najwyższej wartości dla statków LNG o wartości 30,3 mld dol., masowców o wartości 53,5 mld dol., statków chłodniczych o wartości 985 mln dol., małych statków suchych o wartości 8,8 mld dol., LPG o wartości 8,7 mld dol. oraz samochodowców wycenionych na 22 mld dol.

Vessels Value

Chiny, pomimo bezprecedensowego wzrostu stawek przewozu kontenerów w ostatnich dwóch latach, który podniósł wartość floty z 28 mld dol. na początku 2021 roku do ok. 56 mld dol. spadły na drugą pozycję. Tamtejsi armatorzy mają łącznie 6 908 jednostek o wartości 190,1 mld dol. Chiny posiadają największą flotę kontenerów zarówno pod względem statków, jak i wartości. 

Chiny posiadają również największą liczbę tankowców. Wartość tej floty wzrosła o 15 mld dol. w stosunku do ubiegłego roku, do 42,5 mld dol. Stawki tankowców na trasie z Bliskiego Wschodu do Chin wzrosły w październiku do 78 876 dol. z 14 966 dol. notowanych na początku 2022 roku. Gwałtowny wzrost kursów spowodował również zainteresowanie sprzedażą i kupnem; w tym roku odnotowano łącznie 950 transakcji używanych tankowców, co oznacza wzrost o ok. 10% rok do roku. 15% tej sprzedaży zostało zrealizowane przez chińskie firmy, w tym CMB, Cosco i ICBC. 

Opłacalne tankowce

Grecja utrzymała swoje trzecie miejsce zarówno pod względem całkowitej liczby statków we flocie, jak i pod względem wartości. Grecja ma 1461 tankowców, o 5 mniej od Chin, ale pod względem wartości Grecja zajmuje najwyższe miejsce z flotą o wartości 56,2 mld dol. Wyższe przychody wywołały ponowne zainteresowanie tym sektorem, a zarobki VLCC osiągnęły najwyższy od ponad dwóch lat poziom 72 199 dol. dziennie. 

Czytaj więcej

Maersk udowodnił, że nie wszystkim zależy na przejrzystości łańcucha dostaw

Grecja jest też właścicielem drugiej najcenniejszej floty LNG o wartości 29,1 mld dol. Przy obecnych gwałtownie rosnących kursach spotowych, spowodowało to wzrost wartości floty o ponad 50% od początku roku, przy wzroście wartości ok. 10 mld dolarów w stosunku do ubiegłego roku.

Stany Zjednoczone utrzymały się na 4. miejscu z aktywami o łącznej wartości 98,6 mld dol. (o 2 mld dol. więcej w stosunku do ubiegłego roku), z czego statki wycieczkowe wycenione są na 54 mld dol. USA nadal utrzymują pozycję największego światowego właściciela statków wycieczkowych, mimo że wartość ich floty spadła w sumie o 2,5 mld dol. od zeszłego roku.

Stany Zjednoczone są również znaczącym właścicielem w sektorze RoRo, dysponując największą pod względem wartości flotą o wartości 2,3 mld dol. Jednak z 38 statkami Stany Zjednoczone zajmują drugie miejsce po Japonii, która posiada 82 takie jednostki.

Singapur utrzymał w tym roku 5 miejsce z flotą o wartości ok. 80,3 mld dol. i 4. miejsce pod względem liczby statków. Flota kontenerowa Singapuru jest piątą co do wielkości na świecie z wartością 23 mld dol., co stanowi ponad jedną czwartą wartości całej floty.

Korea Południowa awansowała w tym roku na 6 miejsce, wyprzedzając Niemcy. Wartość koreańskiej floty wynosi 65,9 mld dol., co oznacza wzrost o prawie 8 mld dol. rok do roku. 

Czytaj więcej

W przewozach ekspresowych wzrost wyhamował

Procentują inwestycje Korei Płd. w sektor LNG, wartość tych jednostek wzrosła od stycznia o 19%. W pierwszych dziesięciu miesiącach tego roku południowokoreańskie firmy, takie jak K3 Consortium, H Line Shipping i SK Shipping złożyły 28 nowych zamówień. Wszystkie dotyczyły dużych zbiornikowców LNG o pojemności 174 000 CBM. 

Koreańskie samochody na morzach

Korea Południowa utrzymała kluczową pozycję światowego eksportera samochodów drogą morską. Wiodący armator i operator statku Glovis powiększył w ostatnich latach flotę PCTC, podczas gdy Eurokor posiada 20% udziałów należących do Hyundai Glovis i Kia Motors. Wysoka produkcja samochodów i eksport morski sprawiają, że ​​Korea Południowa jest trzecim co do wielkości właścicielem statków do przewozu samochodów. 

Niemcy spadły na 7. miejsce z flotą o łącznej wartości 64,3 mld dol. Duża część ich floty zawsze składała się z kontenerów, a obecnie Niemcy zajmują drugie miejsce pod względem liczby statków. Po szczycie stawek na początku tego roku wynoszących 148 500 dol. dziennie dla statków Post Panamax, zarobki spadły do ​​71 500 dol. dziennie. W związku z tym niemiecka flota straciła na wartości rok do roku o 12,8 mld dol. W tym roku wartość niemieckich inwestycji we flotę Small Dry wzrosła o 1,3 mld dol. rok do roku do poziomu 6,249 mld dol.

Norwegia awansowała o dwa miejsca, z łączną wartością floty 56,7 mld dol. Wynika to głównie z inwestycji w sektorze Small Dry, takich firm jak Wilson ASA, Sole Shipping i Oslo Bulk. Transakcje kupna-sprzedaży dla tego sektora wzrosły rok do roku o ok. 39%.

Norwegia jest również drugim co do wielkości właścicielem przewoźników pojazdów, zarówno pod względem wartości, jak i liczby statków. Obecna wartość tej floty to 8 mld dol., czyli o 4 mld dol. więcej niż w ubiegłym roku. 

Czytaj więcej

Pierwszy krok ku logistyce bez papieru

Wielka Brytania spadła na 9. miejsce, mimo że wartość jej floty utrzymała się na poziomie 54 mld dol. W poprzednim roku wartość brytyjskiej floty wzrosła o 38% dzięki silnym wzrostom na rynkach masowych i kontenerowych. Oba sektory odnotowały ostatnio znacznie skromniejsze zwroty, co miało wpływ na wartości. Wartość brytyjskiej floty kontenerowej spadła o 27% rok do roku do 13,1 mld dol., podczas gdy flota masowców pozostała na tym samym poziomie 5,5 mld dol. 

Szwajcaria awansowała na 10. miejsce z flotą wartość 54 mld dol., przy czym jest czwartą co do wielkości flotą kontenerową zarówno pod względem wartości, na poziomie 25 mld dol., jak i pod względem liczby statków, z 431 statkami w obrocie. W tym roku Szwajcaria była największym nabywcą statków kontenerowych na świecie, a MSC nabyło 78 statków.