25 listopada 2022 r. Bundesrat uchwalił piątą nowelizację ustawy o pobieraniu opłat za korzystanie z dróg federalnych, która obejmuje taryfy opłat drogowych mające obowiązywać od 1 stycznia 2023 roku.
Monitor Federalny opublikował stawki 30 listopada. 40-tonowy zestaw z homologacją Euro VI zapłaci 19 centów za km, o 3,8 proc więcej niż w tym roku. Dla zestawu z silnikiem Euro V stawka wzrosła o 18 proc., dla Euro IV z filtrem cząstek stałych myto powiększyło się o niemal 24 proc.
Niemiecki parlament zwiększył obciążenie za zanieczyszczenie powietrza i hałas. W Niemczech opłaty obowiązują dla samochodów o dmc powyżej 7,5 tony.
W przyszłym roku także w Polsce wzrosną ceny myta pobieranego przez KAS (w systemie e-Toll) na drogach zarządzanych przez GDDKiA. Znowelizowana ustawa o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym zakłada wzrost stawek myta o wskaźnik „wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych w okresie pierwszych trzech kwartałów roku, w którym stawki ulegają zmianie, w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego”.
Wzmiankowana ustawa mówi, że nowe stawki ustala się „na podstawie komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego ogłoszonego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”, w terminie 15 dni po upływie trzeciego kwartału, każdego roku.”