Międzynarodowa Unia Transportu Drogowego IRU wraz z siedmioma krajami graniczącymi z Ukrainą apelują do KE o pasy szybkiego przejazdu na terminalach granicznych z Ukrainą dla ciężarówek jadących pod ochroną karnetu TIR.
Czytaj więcej
Ukraina utrudniła wyjazd kierowców, przedsiębiorcy nie powinni spodziewać się prędko ułatwień w powrocie pracowników.
Apelujący wskazują, że kolejki tirów na granicach regularnie sięgają 40 km. Zatory poważnie utrudniają przepływ dóbr, są także nie do zaakceptowania dla kierowców. Pozostają oni przez wiele dni w kabinach bez zaplecza higienicznego.
IRU oraz rządy Litwy, Mołdowy, Polski, Rumunii, Serbii, Słowacji, Ukrainy i Węgier napisały list do przewodniczącej Komisji Europejskie Ursuli von der Leyen z prośbą o nadanie najwyższego priorytetu przy odprawach ciężarówek wiozących ładunki pod ochroną karnetu TIR. – Przyspieszenie odpraw granicznych samochodów jadących z karnetem TIR umożliwi zwiększenie ilości przewożonych ładunków 2-3-krotnie. Zmniejszy także obciążenie kierowców i służb celnych – wskazuje sekretarz generalny IRU Umberto de Pretto.
Odprawa pod karnetem TIR dokonywana jest w miejscu załadunku, a zdjęcie plomb może odbyć się w miejscu rozładunku, dzięki czemu pracownicy terminali granicznych nie biorą udziału w odprawach i nie są w nie angażowani.