Obie firmy podpisały 5 grudnia umowę na realizację pierwszego w Polsce ogólnodostępnego HUBu ładowania e-Trucków z punktami ładowania bardzo wysokiej mocy, dostosowanych do potrzeb transportu ciężarowego.

Czytaj więcej

Pociągi pojadą na wyższe napięcie

Partnerski HUB będzie mieścił się przy jednej z siedzib Scania Polska w sąsiedztwie trasy szybkiego ruchu. Stacja ładowania będzie obsługiwać zarówno pojazdy ciężarowe jak i osobowe. Planowana jest budowa punktów ładowania przygotowanych do ładowania mocą nawet 750kW. Punkt ma ruszyć w pierwszej połowie przyszłego roku, a strony podadzą szczegóły w późniejszym terminie. 

Pierwsi komercyjni klienci już dokonali rejestracji elektrycznych samochodów (marek Volvo i Renault). Reszta marek prowadzi rozmowy z klientami. Np. Mercedes zapewnia, że pierwszej sprzedaży spodziewa się w połowie 2023 roku. 

Wszystkie marki nastawiają się na ofertę samochodów dystrybucyjnych oraz komunalnych. Spółka logistyczna No Limit prowadziła próby elektrycznych ciężarówek na trasie Warszawa – Łódź, łączącej centra logistyczne operatora w obu aglomeracjach. 

Czytaj więcej

Ostre hamowanie w przewozach węgla?

Koncerny samochodowe spodziewają się, że przygotowywane przez Komisję Europejską regulację zmuszą nadawców ładunków i przewoźników do stosowania elektrycznych lub wodorowych ciężarówek. Do zakupu pojazdów z napędem alternatywnym zachęcą podwyżki myta dla ciężarówek napędzanych dieslami. 

W Polsce na początek potrzeba co najmniej kilkaset ogólnodostępnych stacji ładowania dużych mocy dla samochodów ciężarowych.