Drogi prąd i malejący import zagrożą przewozom intermodalnym

Droga energia oraz zauważalny spadek importu są każą oczekiwać trudnych miesięcy dla przewozów intermodalnych.

Publikacja: 14.12.2022 08:58

Drogi prąd i malejący import zagrożą przewozom intermodalnym

NDI International

Foto: NDI International

Od początku przyszłego roku gospodarkę czekają potężne wzrosty cen energii. – Co prawda ustawa gwarantuje maksymalną cenę energii, ale i tak będzie ona 2,5 razy wyższa niż niedawny poziom – porównuje przewodniczący rady klastra Luxtorpeda 2.0 Czesław Warsewicz. 

Przewoźnicy kolejowi zapowiadają podwyżki cen usług. – Wyższe koszty oznaczają bez wątpienia wyższe ceny – przyznaje Monika Konsor-Faferek z PCC Intermodal.

Czytaj więcej

Białorusini skasują jadących do nich przewoźników na 40 mln euro

Niektórzy przewoźnicy mówią o 30-40 proc. podwyżkach, co może zmienić układ sił w przewozach intermodalnych. – Przyszły rok może być trudny, ponieważ na kolei czekają nas podwyżki cen energii elektrycznej, gdy ceny transportu drogowego maleją – obawia się prezes Erontans Marek Eron. 

Jego firma wykonuje 70 proc. transportu całopojazdowego połączeniami intermodalnymi. – W Europie konkurencja dla intermodalu to nie jest ostatnia mila na trasie z Chin tylko ciężarówka – wskazuje Eron. 

Przedstawicielka PCC Intermodal uważa, że państwo powinno ułatwić kolei konkurencję. – Koszty drogi i intermodalu na odcinku od A do B muszą być równe, by odpowiedzialni producenci, nie musieli wybierać między bardziej i mniej ekologicznym rozwiązaniem, ze względu na koszt transportu, tracąc z pola widzenia koszty społeczne swojej logistyki, a mogli skoncentrować się na istotnych dla siebie kwestiach, wobec hamującej gospodarki i spadających zamówień – tłumaczy Konsor-Faferek. – Jeśli „maszyna stanie”, to będzie dużo trudniej ją rozpędzić i będzie potrzeba więcej siły, by na powrót „furczało” – ostrzega przedstawicielka PCC Intermodal.

Po trzech kwartałach w przewozach intermodalnych przetransportowano 19,8 mln ton, 1,3 mln sztuk jednostek, co w przeliczeniu na TEU stanowiło 2,2 mln sztuk, oblicza Urząd Transportu Kolejowego. W porównaniu z tym samym okresem w ubiegłym roku oznacza to zmniejszenie masy o 0,13 proc., wzrost liczby jednostek o 0,9 proc. i spadek liczby TEU o 0,5 proc. 

Czytaj więcej

Pierwszy krok ku logistyce bez papieru

Cieniem kładzie się także widoczny spadek importu. – Już w listopadzie import dla kluczowych klientów zmalał o 60 proc. Po wynikach portów tego nie widać, ponieważ uzupełniła przeładunki Ukraina, ale już od miesiąca czuć lekką redukcję. Klienci patrzą na cenę i pojawia się mniej ładunków w porównaniu do maja-sierpnia – opisuje Eron. 

Nadawcy narzekają także na niedostatki usług intermodalnych. – Kolejarze dają mi warunek dostarczenia wszystkich naczep na 12 godzin przed odjazdem pociągu, a ja chcę 2 godziny i chodzi nie o wszystkie naczepy, a ostatnie dostarczone – podkreśla Eron. 

Od początku przyszłego roku gospodarkę czekają potężne wzrosty cen energii. – Co prawda ustawa gwarantuje maksymalną cenę energii, ale i tak będzie ona 2,5 razy wyższa niż niedawny poziom – porównuje przewodniczący rady klastra Luxtorpeda 2.0 Czesław Warsewicz. 

Przewoźnicy kolejowi zapowiadają podwyżki cen usług. – Wyższe koszty oznaczają bez wątpienia wyższe ceny – przyznaje Monika Konsor-Faferek z PCC Intermodal.

Pozostało 86% artykułu
Regulacje Ue
Poszerzona sieć TEN-T w standardzie europejskim wjedzie na Ukrainę
Produkty i Usługi
Niepewna koniunktura gospodarcza odbija się na wynikach sieci drobnicowych
Systemy IT
Autonomiczna jazda zacznie się od parkingu
Drogowy
Siada popyt na używane ciężarówki, punkt zwrotny za nami
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Produkty i Usługi
Kogo stać na Q-commerce?