Od początku przyszłego roku gospodarkę czekają potężne wzrosty cen energii. – Co prawda ustawa gwarantuje maksymalną cenę energii, ale i tak będzie ona 2,5 razy wyższa niż niedawny poziom – porównuje przewodniczący rady klastra Luxtorpeda 2.0 Czesław Warsewicz.
Przewoźnicy kolejowi zapowiadają podwyżki cen usług. – Wyższe koszty oznaczają bez wątpienia wyższe ceny – przyznaje Monika Konsor-Faferek z PCC Intermodal.
Czytaj więcej
Nie zapowiada się, by Polska wymieniła w 2023 roku zezwolenia z Białorusią i Rosją na drogowe międzynarodowe przewozy ładunków. Brak wymiany zezwoleń będzie drogo kosztował polskie firmy.
Niektórzy przewoźnicy mówią o 30-40 proc. podwyżkach, co może zmienić układ sił w przewozach intermodalnych. – Przyszły rok może być trudny, ponieważ na kolei czekają nas podwyżki cen energii elektrycznej, gdy ceny transportu drogowego maleją – obawia się prezes Erontans Marek Eron.
Jego firma wykonuje 70 proc. transportu całopojazdowego połączeniami intermodalnymi. – W Europie konkurencja dla intermodalu to nie jest ostatnia mila na trasie z Chin tylko ciężarówka – wskazuje Eron.