Rada UE zgodziła się 25 września 2023 roku na postulaty przemysłu samochodowego, w tym na pozostawienie warunków prowadzenia prób jak i samych limitów bez zmian w stosunku do normy Euro 6, natomiast w przypadku samochodów ciężarowych na nieznaczne zaostrzenie norm.
Rada zgodziła się także na wliczenie do limitów emisji cząstek stałych z opon i okładzin hamulcowych. Jednocześnie zgodziła się na limity z obu źródeł przyjęte przez normy EKG ONZ.
Reprezentujący Hiszpanię w obradach Rady minister przemysłu, handlu i turystyki Héctor Gómez Hernández podkreślił, że nowe propozycje powinny ułatwić branży motoryzacyjnej osiągnięcie celów zeroemisyjności.
Czytaj więcej
Wojna w Ukrainie unaoczniła strategiczne znaczenie kolei dla bezpieczeństwa państwa, gospodarki oraz dla społeczeństwa.
Samochody będą musiały być wyposażone w urządzenia umożliwiające nadzór nad emisjami w czasie rzeczywistym. Międzynarodowa Unia Przewoźników Drogowych IRU domaga się, aby przekazywane drogą radiową dane były zanonimizowane. – Cyberbezpieczeństwo jest szczególnie dużym wyzwaniem dla małych firm. Ich dane mogą zostać przechwycone przez dużych konkurentów i zostać użyte do wyliczenia średniego spalania na danej trasie – ostrzega przedstawicielka IRU Raluca Marian. IRU jest także zadowolone, że Rada zgodziła się na wydłużenie dystansu przejechanego po wykryciu awarii lub błędu w systemie. – Zatrzymanie się ciężarówką na trasie nie zawsze jest możliwe i dobrze, że Rada wzięła to pod uwagę – zaznacza Marian.