KAS: Nie przedłużymy systemu viaToll. 30 września to ostatni dzień

Przewoźnicy nie mają co liczyć na przedłużenie znanego im systemu viaToll. Zostanie wyłączony w ostatnich minutach 30 września.

Publikacja: 29.09.2021 18:28

KAS: Nie przedłużymy systemu viaToll. 30 września to ostatni dzień

Foto: Fot. viaToll

Sekretarz stanu w Ministerstwie Finansów Magdalena Rzeczkowska podkreśla, że nie ma mowy przedłużania funkcjonowania systemu viaToll. Data zapisana jest ustawowo i jej zmiana wymaga zgody Sejmu. KAS uważa, że nowy system podoła wyzwaniu, a przewoźnicy mieli 3 miesiąca]=e, aby się do niego przygotować.

W systemie e-Toll zarejestrowanych jest już ponad 0,5 mln ciężkich samochodów (o dmc powyżej 3,5 tony), czyli dwa razy mniej niż w viaToll. Zagranicznych pojazdów było 90 tys. – Liczba rejestracji rośnie z minuty na minutę i osiągnięte na koniec 28 września wielkości są już w proporcji do bazy starego systemu – porównuje dyrektor Centralnego Ośrodka Informatyki Przemysław Koch. 

Podlicza, że 27 września z e-Toll wpłynęło już 1 mln zł (już po 25-procentowym upuście), gdy viaToll zbiera 5-6 mln zł dziennie. Koch dodaje, że w sierpniu KAS sprawdzał ankietowo dostępność certyfikowanych urządzeń i operatorzy zgłosili wówczas 30 tys. urządzeń. – Wówczas było ponad 20 dostawców, teraz jest ich o niemal 70 więcej, zatem przyjmuję, że nie ma wielkiego problemu z zakupem wybranego przez przewoźnika urządzenia – uważa dyr. COI. KAS podaje, że dopuścił do użytku 359 typów urządzeń. 

Okiem producentów

Odmiennego zdania są przewoźnicy i dostawcy. – Podaż absolutnie nie nadąża za popytem, a sytuacja nie zmieniła się na lepsze od początku września, kiedy już alarmowaliśmy w tej sprawie naszych klientów i media. Trzeba postawić sprawę jasno – operatorzy nie są w stanie zapewnić dotrzymania terminu 1 października na instalację urządzeń wszystkim klientom – ostrzega dyrektor ds. Systemów GPS, Seris Konsalnet Paweł Turniak. 

Wiceprezes Inelo Bartosz Najman przyznaje, że pracy jest bardzo dużo, lecz urządzenia pokładowe (OBU) są dostępne i firma wysyła je do samodzielnego montażu przez przewoźników. – Montaż zewnętrznego urządzenia lokalizacyjnego (ZSL) jest bardziej skomplikowany i czasochłonny, więc naszym klientom wypożyczamy na kilka miesięcy OBU, zanim będziemy mogli zamontować zamówione ZSL – opisuje Najman. 

Do firmy Tekom Technologia po odbiór OBU transportowcy przyjeżdżają osobiście. – Wysyłki z OBU nie dotrą do czwartku, dlatego w tym tygodniu mamy odbiory z całego kraju – opisuje Karol Kobyłecki z Tekom Technologia.

Producenci i montażyści uprzedzają, że nie dadzą rady wyposażyć do 1 października wszystkich chętnych. – Czasu jest zbyt mało, procedura jest skomplikowana, zaś wdrożenia z powodu braku sprzętu rozpoczęły się za późno – wszystkie urządzenia musiały przejść testy, nie wszystkie je przeszły i trzeba je było zamawiać – a ich na rynku nie było i nadal jest za mało. Nasi konsultanci i wdrożeniowcy pracują w zasadzie przez całą dobę, by zdążyć z konfiguracją urządzeń na czas, a mimo to kolejka wdrożeń sięga już połowy października. Termin 1 października na zamknięcie systemu viaTOLL jest nierealny – zapewnia Turniak.

Przygody z aplikacją

Użytkownicy pobrali przeszło 216 tys. aplikacji. Przewoźnicy uważają, że to rozwiązanie nie nadaje się do ich potrzeb, ale z braku OBU i ZSL mogą być zmuszeni do stosowania aplikacji przez jakiś czas. Ci, którzy zdecydowali się ją wypróbować często krytykują oprogramowanie. Otrzymała ona w sklepach Appla i Googla bardzo niskie oceny (1,3 na 5 punktów). 

Te oceny w większości wydali użytkowni aut osobowych. Natomiast kierowcy samochodów ciężarowych nie mogą wykorzystać kart flotowych, powszechnie stosowanych do opłat drogowych. Ten problem dotyczy przede wszystkim kierowców zagranicznych. 

Zdarza się, że nie można zasilić konta (błąd systemu). Przeciążone są także infolinie i dodzwonić się jest bardzo trudno. KAS uruchomiło trzeci numer telefonu. 

Sekretarz stanu w Ministerstwie Finansów Magdalena Rzeczkowska podkreśla, że nie ma mowy przedłużania funkcjonowania systemu viaToll. Data zapisana jest ustawowo i jej zmiana wymaga zgody Sejmu. KAS uważa, że nowy system podoła wyzwaniu, a przewoźnicy mieli 3 miesiąca]=e, aby się do niego przygotować.

W systemie e-Toll zarejestrowanych jest już ponad 0,5 mln ciężkich samochodów (o dmc powyżej 3,5 tony), czyli dwa razy mniej niż w viaToll. Zagranicznych pojazdów było 90 tys. – Liczba rejestracji rośnie z minuty na minutę i osiągnięte na koniec 28 września wielkości są już w proporcji do bazy starego systemu – porównuje dyrektor Centralnego Ośrodka Informatyki Przemysław Koch. 

Pozostało 81% artykułu
Innowacje w logistyce
Tysiące zarejestrowanych w e-TOLL
Systemy IT
Panie premierze, zatrzymaj wprowadzenie e-Toll
Systemy IT
Za brak myta posypią się kary?
Systemy IT
Systemowi poboru myta grozi załamanie
Systemy IT
Trzy miliony kilometrów w eToll