Sekretarz stanu w Ministerstwie Finansów Magdalena Rzeczkowska podkreśla, że nie ma mowy przedłużania funkcjonowania systemu viaToll. Data zapisana jest ustawowo i jej zmiana wymaga zgody Sejmu. KAS uważa, że nowy system podoła wyzwaniu, a przewoźnicy mieli 3 miesiąca]=e, aby się do niego przygotować.
W systemie e-Toll zarejestrowanych jest już ponad 0,5 mln ciężkich samochodów (o dmc powyżej 3,5 tony), czyli dwa razy mniej niż w viaToll. Zagranicznych pojazdów było 90 tys. – Liczba rejestracji rośnie z minuty na minutę i osiągnięte na koniec 28 września wielkości są już w proporcji do bazy starego systemu – porównuje dyrektor Centralnego Ośrodka Informatyki Przemysław Koch.
Podlicza, że 27 września z e-Toll wpłynęło już 1 mln zł (już po 25-procentowym upuście), gdy viaToll zbiera 5-6 mln zł dziennie. Koch dodaje, że w sierpniu KAS sprawdzał ankietowo dostępność certyfikowanych urządzeń i operatorzy zgłosili wówczas 30 tys. urządzeń. – Wówczas było ponad 20 dostawców, teraz jest ich o niemal 70 więcej, zatem przyjmuję, że nie ma wielkiego problemu z zakupem wybranego przez przewoźnika urządzenia – uważa dyr. COI. KAS podaje, że dopuścił do użytku 359 typów urządzeń.
Okiem producentów
Odmiennego zdania są przewoźnicy i dostawcy. – Podaż absolutnie nie nadąża za popytem, a sytuacja nie zmieniła się na lepsze od początku września, kiedy już alarmowaliśmy w tej sprawie naszych klientów i media. Trzeba postawić sprawę jasno – operatorzy nie są w stanie zapewnić dotrzymania terminu 1 października na instalację urządzeń wszystkim klientom – ostrzega dyrektor ds. Systemów GPS, Seris Konsalnet Paweł Turniak.